Om denna redan diskuterats i forumet kan admin radera denna tråd: https://www.elinstallatoren.se/inne...ten-du-far-inte-kora-bil-utan-korkort-heller/

"– Du kan ha övningskört i tio år och vara jätteduktig på att köra bil, men du får ändå inte sätta dig bakom ratten utan att köra upp och få ett körkort."

Är det inte precis det många av oss propagerat för; ett elinstallationskörkort som alla med någorlunda intelligens ska ha möjlighet att skaffa sig till en rimlig kostnad? Precis som för bilkörkort...
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
Det var bara en jämförelse, det låter inte som att "artikeln" propagerar för det...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var bara en jämförelse, det låter inte som att "artikeln" propagerar för det...
Självklart propagerar inte Fredrik Byström Sjödin för ett elkörkort...det är ju precis tvärt om. Jag tror inte du förstod vad jag menade med mitt inlägg.
 
Undrar hur han tänker sig att någon någonsin ska kunna lära sig :crysmile:

"Som seriös elektriker har man ett ansvar att inte tala om för lekmän hur de ska koppla, säger han."

Edit: Peter Bühler en elektriker sa detta någonstans i länken.
 
Redigerat:
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Undrar hur han tänker sig att någon någonsin ska kunna lära sig :crysmile:

"Som seriös elektriker har man ett ansvar att inte tala om för lekmän hur de ska koppla, säger han."
Har han sagt det?
 
P Paxman skrev:
Har han sagt det?
Gjorde en Edit nu, va någon annan i länken som sa detta. Tack för påpekandet så att jag dubbelkolla.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Claes Sörmland
Varför skriver en facktidning sådana där artiklar? Är det någon sorts feel-good-grej för skrået?

Sen har citerade Byström Sjödin helt fel i slutet av artikeln. (Fast det vet han, det är nog mer tillspetsade talstreck från journalisten för att få en vinkel.) När staten går in och kraftfullt reglerar visst arbete via lagstiftning så måste också staten ta hänsyn till att prisläget drivs upp och därmed gör det svårare att få dessa tjänster utförda. Det är inte branschens ansvar utan lagstiftarens att väga de olika intressena mot varandra. I grund och botten är det Elsäkerhetsverket som expertmyndighet som måste ta ansvar här.

Edit: Byström Sjödin är det ju!
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför skriver en facktidning sådana där artiklar? Är det någon sorts feel-good-grej för skrået?
För mig är det uppenbart att det är för att försvara sitt skrå. Kolla bara vilken bild de valt...ett hyreshus som står i brand med två brandmän framför. Jag minns någon pdf från någon av dessa organisationer gällande det "fruktansvärda" hempuleriet. Varannan sida var det en stor färgbild föreställande något i stil med ambulans med blåljus, person på bår, närbilder på elinstallation med stora sotfläckar och smält plast, sjukhusrum osv.

Dvs ren skrämselpropaganda.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
El-Löken66 och 4 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Har han sagt det?
Nej.

Citat : "Flera elektriker figurerar i kommentarstrådarna, däribland Peter Bühler som till vardags jobbar på Fixarpartner.

– Jag förstår att folk är nyfikna och försöker i möjligaste mån att svara. Men blir frågorna för detaljerade säger jag ifrån på ett schysst sätt. Som seriös elektriker har man ett ansvar att inte tala om för lekmän hur de ska koppla, säger han."
 
Kan inte mer än instämma, skrämselpropaganda, verkar som att de kör ett nytt drev för skrået... jag menar elsäkerhetens skull...

Artiklar på samma tema och släppta samma datum:
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2021/januari/tre-hemmapulare-talar-ut/
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2021/januari/kampen-mot-hemmapularna/

kanske för att göra lite reklam för sin värdelösa site Koppla säkert.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-tjaenst-ska-minska-elolyckor.376842/
Istället för att hjälpa folk att koppla rätt, handlar det bara om att berätta när man inte får koppla själv.

Random buzzwords där de inte backar upp med några som helst fakta:
Samtidigt söker 800 personer varje år sjukhusvård efter elolyckor i hemmet. Cirka 300 av dem är barn. Hur många av olyckorna som beror på fulel är oklart.
Dessutom blir det intressant när experten är Fredrik Sjödin som verkar hoppa mellan Elsäkerhetsverket och Installatörsföretagen, kan man ana en viss intressekonflikt i frågan?
https://www.byggahus.se/forum/members/fredrik-sjoedin.138513/

EDIT: Fyller på:
https://www.elinstallatoren.se/inne...xperten-listigt-satt-att-stoppa-hemmapularna/
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Elsäkerhetsexperten: ”Du får inte köra bil utan körkort heller”

Vadå heller? Jämförelsen är ju helt uppåt väggarna eftersom man faktiskt får koppla el utan eget körkort. Det kanske ska jämföras med övningskörning, men isåfall övningskörning där målet för de flesta aldrig är eget körkort och där handledaren inte ens är med i bilen...
 
  • Gilla
imported_Benno och 9 till
  • Laddar…
Om dessa organisationer och myndigheter hade ansvar för landers körkort så skulle det räcka med att en person i varje hushåll eller på varje arbetsplats hade körkort.
 
  • Gilla
  • Haha
Klabbarparn och 12 till
  • Laddar…
Saxat från: https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2021/januari/kampen-mot-hemmapularna/

"Webbtjänsten kan även göra det lättare för hemmapularnas familjemedlemmar att protestera mot tvivelaktiga elprojekt därhemma."

Det är ju formulerat som om hemmapulare vore grova brottslingar! Vi ändrar till gängmedlemmar:

"Webbtjänsten kan även göra det lättare för gängmedlemmarnas familjemedlemmar att protestera mot personens brottsliga leverne."

Här ska alltså aningslösa (och i de flesta fall oinformerade) "familjemedlemmar" rekryteras i kampen mot de fruktansvärda förbrytarna.

"Elin [Cerderholt] hoppas att nya generationer ska hindras från att börja koppla."

WTF!!! :mad:

EDIT: Reagerar lite för snabbt när jag läser denna propaganda...nästa gång ska jag läsa igenom hela artikeln innan jag skriver. Här kommer ett tilläg:

"Förutom informationsinsatser har Elsäkerhetsverket små möjligheter att stoppa olaglig el i bostäder. Att förbjuda försäljning av elmaterial till privatpersoner går inte på grund av EU:s regler för fri rörlighet för varor. Inspektörerna har inte heller rätt att komma in i någons hem, och olagliga elinstallationer, som lekmän gör i bostäder, ska inte anmälas till Elsäkerhetsverket. Däremot kan man göra en anmälan till polisen. Straffet är böter eller fängelse i högst ett år. Men det finns inga fällande domar sedan den nya elsäkerhetslagen trädde i kraft i juli 2017, och endast ett fåtal med den tidigare ellagstiftningen."

Här luktar det nästan Stasi (fetstilat av mig ovan). Menar alltså ESV att eftersom inspektörerna inte (ännu) har rätt att tränga sig in i folks hem så ska alltså allmänheten bli angivare?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
big mike och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
En elinstallatör utan egen behörighet som jobbar under firmans EKP och den går hem och trådar om och jordar uttagen hemma hos sina föräldrar på helgen, jag antar att de inte ses med blida ögon av skribenterna. De kanske borde anmälas?
 
richardtenggren
”De tar ju våra jobb!” ;)

Så länge inte varje elinstallatör/elektriker/kabelapa har personlig behörighet/licens/examina/ackreditering så känns detta bara som ren lobbyverksamhet för ”egen” vinning.

(Killarna som bytte mätare hos oss på uppdrag av elbolaget visste inte ens vad en PSA var för något. Jag passade också på att fråga den ena om han använt sig av Hagers selektiva dvärgbrytare som ska kunna ersätta diazed, men han såg ut som ett frågetecken. )
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.