Skall lägga klinker i källaren - 70m^2
Senare även badrum och ett par hallar.

Vilken kap hade ni valt? Det är väl vettigt att ha en bänkmonterad motordriven historia?

"knäckare" - är det någon hit?

*Dränering/isolering snart klar...*
 
Jag gjorde allt med en fenhundrakronors motordriven bänksåg från Bauhaus - kakel, klinkers, jag skar t.o.m. ut bokstäver i klinkers med den.
Underbar grej faktiskt om man bortser från slabbet som blir av vattenbadet.
 
Jag har liknande ytor som skall läggas och köpte för ett år sedan en enklare kap på bauhaus (500sek). Den fungerar, men inte mer.

Nu funderar jag på om man inte skulle ha köpt en dyrare maskin, kanske kring 3500SEK och seda sålt den när man är klar. Lite dyrare, roligare (?).....lite onödigt. Men kul med en motor som inte svimmar efter några minuters skärande, bättre anhåll, bord som går att vinkla.




 
Är det väldigt omständligt att köra med vinkelslip?
 
Hammarn skrev:
Om du tänker på vanlig vinkelslip så säger jag bara DAMM! Raka linjer, nja, precision, nja men billigt och det fungerar. Lite beroende på kvalitet på kakel/klinker är det nog också.

Om jag fick välja igen, skulle jag följa Mathias råd att köpa en riktigt bra kap för att sedan sälja vidare.

När det gäller K12's kommentar om slabb kan jag inte annat än att hålla med. Jag kan tänka mig att det var en likadan jag köpte på K-Rautas utförsäljning i Nacka som lämnades tillbaka dan efter, inte allas nöjd trots priset. :surprised:
köp en på blocket...finns alltid någon tokfrans som köpt en dyrgrip för att kakla över diskbänken ;D
 
Jag gjorde som K12 och köpte den billiga sågen på Bauhaus (399 kr vill jag minnas) när jag skulle börja kakla badrummet. Den har varit värd varenda öre. Sågen blir förresten snart ledig om det är någon som är intresserad...

Kakelknäckare har jag också kört med. Det är större risk att man misslyckas men plattan och brottytan blir inte alltid så vacker (om man nu tänkt att den ska synas). Knäckaren är svår att använda om man tänkt knäcka på diagonalen. Fördelen som jag ser att det går snabbare att knäcka än att såga.
 
Jag köpte en billig variant på bauhaus eller om det var Krauta.
Har använt den till tre badrum och den har varit värd varenda öre.
Visst blir det lite slabbigt eftersom det skall vara blött när man kapar i vattenbadet, men det funkar. Men det går att såga till exakt sådana bitar som man vill ha.
Sedan går väl en knäckare snabbare, men man misslyckas nog samtigt oftare
 
Mangelito skrev:
Skall lägga klinker i källaren - 70m^2
Senare även badrum och ett par hallar.

Vilken kap hade ni valt? Det är väl vettigt att ha en bänkmonterad motordriven historia?

"knäckare" - är det någon hit?

*Dränering/isolering snart klar...*
Jag köpte en billig elektrisk kap på Bauhaus, 399 kr. Komplett värdelös för annat än mindre "pyssel" vilket den klarade bra. Klen motor, dåligt "diamantklinga".

Köpte även en "knäckare" för 600 kr, Star 50 hette den. Höll två plattor sedan gick den sönder. Smäck!

Hyrde en proffsknäckare för 50 kr dygnet istället. Hade jag gjort den från början hade mina 12 kvadratmeter blivit belagda 3 gånger så fort... Proffskapen kostar ca 3-3.500 kr. Du kan säkert hyra den längre för mindre pengar än jag, den var en dröm att jobba med! Enkelt och snabbt!

Mvh,
Ulrik
 
Hej!

Till en normal större klinker platta är det inte att rekommendera att använda knäckare då du kommer att få en stor felmarginal där plattorna knäcks där de inte skall osv. men till mindre jobb är den billiga från bauhaus också bra det är bara hur man använder den
och klingan som är på klara helt säkert dina 72m² utanvidare om du inte bara har skärningar men då kan du ju hyra en större såg för en dag och ta dessa sågningar till sist!

Tänk på att alltid ha vatten i karet för klingans skull!!
 
När jag kakalade kök + badrum lånade jag en kakaelskärare (ej motordriven mojäng) från en kompis som köpt den på ÖoB samt en vinkelslip med diamantklinga. I efterhand hade jag sparat rätt mycket tid på en ordentlig kakelskärare, då den här hade svårt att skära raka snitt. Det gick bra att fixa det mesta med vinkelslipen,, det blir dock inga snygga kanter samt att som några tidigare skribenter nämnt så blir det ohyggligt med damm. Vet inte vad det kostar att hyra en kakelskärare, men det kan ju vara ett vettigt allternativ...
 
Behöver en kakelskärare ganska pronto. Har hittat en på blocket för 500, men har inte en aning om det är ett kvalitetsverktyg eller om det är någon som försöker sälja till överpris. Vad skall man kolla efter? För annars finns det ju t.ex. på Beijer för 499kr: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=24409

Den på Beijer kanske inte är världens bästa kvalitet, men jag kommer bara behöva den till ca 4-5 plattor som måste skäras på längden.

Förresten, maskinen på Beijer står det "Skärlängd 340 mm"? Finns det verkligen en begränsning på skärlängden när man använder en sådan maskin. Mina plattor är 600mm långa, och som sagt, några måste jag skära på längden.
 
Köpte en Sigma på K-rauta samt en kakelsåg till de plattor som var för långa. Sågen är ett helsike i jämförelse med skäraren, i princip kan man säg att den är värdelös där man istället kan skära. Det den däremot är bra på är avbrutna snitt, tex där man skall lägga runt ett ytterhörn, då sågar jag ett snitt tills jag är framme vid där det ska kapas och sen skär jag mot kanten från kapsnittet.

Anledningen att jag inte köpte en större skärare är att de är mycket dyra (typ1800:) hyr då hellre om ni har så stora plattor.

Vinkelslip är svårt att kapa rakt med, men är man metallare går säkert det med men dammar en hel del så inomhus är bara att glömma. Däremot bra om man skall göra rundningar osv. Jag gör så att jag kapar 1-2 mm från "strecket" sen slipar jag till detta då detta ger supernice snitt. Den skiva jag använde finns på biltema och kostar 180 spänn tror jag (för torrkapning).

Är det bara ett fåtal ställen fungerar stenskiva också, är den grov kan man ju slipa den lite mot närmsta sten.

Sågen köpte jag på biltema den dyrare varianten den funkar mycket bra till det den är till för, är man noggrann får man snitten inom ½ mm.
 
Snailman
vad använder du när du slipar de där sista 1 till 2 millimeterna vid rundningar?
 
Eftersom den kostar 180:- så är det förmodligen en diamantskiva.
(Det brukar jag använda iaf.)
 
Snailman
jo jag använder en diamatskiva att kapa med, men brukar inte ha den till att slipa med, när jag jobbar med järn har man ju en särksild tunn kapskiva och en mycket tjockare skiva när man slipar (navrondell)

nu ser jag att biltema har en diamantslipskiva oxå... http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1010&iItemId=116350

men det kanske funkar med en diamantkapskiva, att slipa lite, den går ju inte sönder så lätt som vanliga kapskivor (som man ska akta sig för att snedbelasta)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.