O
Uttagen i min lägenhet är av den äldre standarden, så jag köpte en jordad lamppropp. DCL-kontakten på den nya lampan går dock inte att få loss? Ingen skruv eller liknande, och jag har försökt vicka på den lilla flärpen i mitten utan resultat. Ska jag försöka peta in en kniv på sidan och försiktigt bända loss höljet? För jag antar att det är mitt enda alternativ, det kan väl inte vara meningen att jag ska behöva klippa i tygsladden för att blotta kablarna?

En hand som håller en ny jordad lamppropp kopplad till en tygklädd sladd, med synlig flärp på kontakten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en jordad lamppropp med en tygklädd sladd och en fast DCL-kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en jordad lamppropp med oåtkomlig DCL-kontakt mot en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en förpackad jordad lamppropp märkt AIRAM, avsedd för inomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som kontakten är förseglad från fabrik och du får klippa kabeln för att kunna ansluta ny kontakt.
 
  • Gilla
oliverc
  • Laddar…
O
E etompau skrev:
Det ser ut som kontakten är förseglad från fabrik och du får klippa kabeln för att kunna ansluta ny kontakt.
Jag var rädd att någon skulle svara det. Är det dumt att försöka bryta förseglingen och jobba vidare den vägen?

Elektrisk dosa med kablar anslutna till skruvklämmor, diskussion kring bryta försegling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om den är helgjuten så blir det inte bra att med våld försöka att öppna den.
Jag ser inget problem att bara klippa kabeln direkt invid kontakten, skala kabeln och koppla in den till ny och passande kontakt.
 
  • Gilla
oliverc och 1 till
  • Laddar…
O
E etompau skrev:
Om den är helgjuten så blir det inte bra att med våld försöka att öppna den.
Jag ser inget problem att bara klippa kabeln direkt invid kontakten, skala kabeln och koppla in den till ny och passande kontakt.
Jag förstår, det får bli det alternativet då.

Hur tänker man när man som leverantör gör så här? Man borde förstå att den absoluta majoriteten inte bor i nyproduktion eller har renoverat de senaste två åren och bytt ut lamputtagen. Jag förstår verkligen inte …
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
O oliverc skrev:
Jag var rädd att någon skulle svara det. Är det dumt att försöka bryta förseglingen och jobba vidare den vägen?
Varför var du rädd för det? :thinking: Enda skillnaden är väl att sladden blir någon centimeter kortare. Gör det något? I så fall får du väl "bryta dig in" i DCL-kontakten med våld för att "rädda" så mycket sladd som möjligt.

Jag förstår nog inte riktigt problemet. Du har valt att köpa en lampa med en kontakt som inte passar din bostad. Då är det väl bara att byta den?
 
  • Gilla
oliverc och 1 till
  • Laddar…
DCL blev standard 2009, sen har man haft en 10 år lång övergångsperiod. Så frågan är väl snarare varför det finns nyproducerade/nyrenoverade bostäder gjorda efter 2009 med den gamla typen av uttag?
 
  • Gilla
DennisTB och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
DCL blev standard 2009, sen har man haft en 10 år lång övergångsperiod. Så frågan är väl snarare varför det finns nyproducerade/nyrenoverade bostäder gjorda efter 2009 med den gamla typen av uttag?
För egen del:
DCL-kontakterna är så förbannat stora att det inte skulle finnas plats kvar i mina små 70-talsdosor för nått annat.
 
  • Gilla
Stuff och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
  • Gilla
oliverc
  • Laddar…
O
Alfredo Alfredo skrev:
Varför var du rädd för det? :thinking: Enda skillnaden är väl att sladden blir någon centimeter kortare. Gör det något? I så fall får du väl "bryta dig in" i DCL-kontakten med våld för att "rädda" så mycket sladd som möjligt.

Jag förstår nog inte riktigt problemet. Du har valt att köpa en lampa med en kontakt som inte passar din bostad. Då är det väl bara att byta den?
Du har rätt, jag hoppades väl någonstans på att det skulle vara ett smidigt (smidigare?) ingrepp.

På tal om något helt annat: Vilken sax rekommenderas i det här fallet, när det rör sig som en textilsladd? Funkar Fiskars? :D
 
ullet
En sax kan nog klippa av kabeln om du tar i, men den blir nog rätt slö av det. Bättre med en avbitartång av något slag.
 
  • Gilla
oliverc
  • Laddar…
En vanlig sidavbitare brukar väl funka?
 
  • Gilla
oliverc
  • Laddar…
O oliverc skrev:
Vilken sax rekommenderas i det här fallet, när det rör sig som en textilsladd?
Mer eller mindre vad som helst! Godtycklig tång med "avbitarskär", morakniv eller kökssaxen om du inte är rädd om den. Har du inget alls lämpligt så skämtar jag inte med kniv utan lägg bara sladden på en träbit, sätt dit kniven och klappa till med en hammare så lovar jag att du har löst problemet på en bråkdels sekund! (y)
 
  • Gilla
oliverc
  • Laddar…
O
Det spelar ingen roll om man kör på en plugg eller plugg + kabel, eller hur? Fråga om tycke om smak? Jag tänker att det blir renare med en plugg, särskilt om det är en textilsladd det rör sig om.

Vit elkontakt med jordad stickkontakt utan kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkontakt med vit textilsladd där de färgade kablar är frilagda vid änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mlinder
  • Laddar…
O oliverc skrev:
Det spelar ingen roll om man kör på en plugg eller plugg + kabel, eller hur?
Vet inte om jag riktigt förstår frågan men klipp bort den gamla DCL-kontakten och montera dit den nya i övre bilden så blir det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.