Snart dags för oss att välja golv-, tak lister till vårt nybyggda hus!

Taket är i gips, så vi funderar på vit taklist (en bredare variant, i allmogestil) och runt dörrarna (då dörrarna är vita), men hur gör man med golvlisterna?
Ska listerna vara i samma stil som golvet (i vårt fall ljusbrun laminat) eller ska vi ha vita golvslister, som resten av listerna?

Det är väl kanske en smaksak, men det skulle vara intressant att höra hur ni har gjort?
 
Vi kör med vita golvlister, både till det ljusa furugolvet och den mörka klinkern, men och andra sidan är alla våra snickerier antikvita. Tror det skulle se kul ut med annan färg på golvlisten då. Har iofs aldrig sett golvlist i golvets färg...
 
vi har kört vita lister i både golv och tak, en hög snygg och dyr list vid golvet och det blev skitsnyggt, en lite smalare list i taket. tänkte att med vita lister kan man alltid byta färg och så på väggarna och det kommer förbli snyggt, man är alltså friare att välja övriga färger och inredning utan att behöva oroa sig för att det skär sig.
 
Tack för era svar :)! Jag är oxå inne på vita golvlister, får se vad gubben och jag kan komma fram till! Vi var mest oroliga över att de vita golvlisterna ev. skulle vara mindre tåliga när det gäller slitage. Dammsugaren brukar ju gå ganska hårt fram ;-)!
 
Jag har ekgolv med eklister.tycker det är snyggast .dessutom är det lätt att vita golvlister ser fula ut efter ett tag,man kanske stöter emot med dammsugaren mm
 
och det blev ek lister till ett ek golv, först va jag väldigt tveksam men nu är vi supernöjda med vårt val eftersom vi har två fonväggar som är bruna och då hade det blivit vitlist mot brunt och vitt mot ek, samt att det är mer tacksamt för märken.
Hoppas du blir nöjd med det du väljer...vilket hus föresten? själv har vi lyckan från Eksjöhus.
 
Honey_: Vi har ett Omatalo hus, en finsk hustillverkare. Hade själv aldrig hört talas om dem innan vi började fundera på hus. Men väldigt populärt i Finland.
 
Taklister brukar vara i samma färg som taket. Vi har vitt tak och vita taklister i svanhalsmodell.
Alla övriga snickerier (golvlist, fönsterfoder och dörrfoder) är målade i en svagt grå nyans. Vi har alla snickerier i samma modell, dvs allmoge. Jag tycker inte att du ska välja en list av annan modell till golvet. Det kommer att se rörigt ut....
 
Harrieth: Vi har bestämt oss för vita taklister, är nog snyggast mot det vita taket. Svanhalsmodell? Det låter intressant :)! Måste googla på det och se ifall jag hittar några bilder! Det blir säkert mer enhetligt om man har alla lister av samma modell.. men i första hand kommer vi nu att införskaffa taklisterna, sen får vi se :).

Svagt grå nyans låter spännande.. vad har ni för färger på väggarna? Funderar på att ha caffe latté färg på några väggar i kök/vardagsrum - en fondvägg med fusktegel - sen är det fortfarande på planeringsstadiet ;)! En fondvägg i rött tänkte vi oss i hallen, får se eller om man skulle våga sej på att ha hela hallen i rött (men eftersom vi vill ha ganska lugna färger tror jag att det blir för mycket).. så vita lister kanske är snyggare kontrast än gråa.. svårt det där.. fast iof sej ska vi ha gråa köksluckor (duvbo).. bra att försäljarna är duktiga på att se sånt där.. hoppas på lite hjälp från dem :)! Tack för ditt svar!
 
Men rött kan faktiskt kännas ganska lugnt och ombonat, beror på nyansen. En kompis hade målat hela sin trånga, smala hall varmröd och det var en härligt ombonad och mysig känsla när man klev in där. Det kändes välkomnande. Och jag tror nästan det känns lugnare med hela hallen i rött än bara en fondvägg.

Annars så har min brorsa och hans sambo målat sin hall i en ganska mörkgrå färg. Det mörka ger faktiskt en riktigt härlig myskänsla när man kliver in där oavsett om det är dag eller kväll.
 
Cockaby: Ha precis suttit och funderat i samma banor, att kanske man skulle våga sej på att ha hela hallen röd.. känns lite vågat bara *är en riktig fegis* ;). Men du har säkert rätt i att det kan kännas lugnt och ombonat bara man väljer rätt nyans.

Mörkgrå färg låter oxå intressant, speciellt som man gärna vill ha en riktig myskänsla i huset! Tack för dina tips :)!
 
Vi har eklister till golvet (ekparkett) och vita foderlister runt dörrarna. Vi har inga taklister, de ingick inte, och jag kan inte påstå att jag saknar dom heller! :rolleyes:

Vi bodde tidigare i en sekelskifteslägenhet och är rätt nöjda med att slippa städa "allmogelister" Damm fastnar mycket effektivt i dessa lister.

På jobbet är foder målade i en ljusgrå nyans, mycket snyggt, Fodrena och listerna är också mycket breda, tror att golvlisterna är mer än en decimeter höga, det ser faktiskt mycket snyggt ut och jag var sugen på att ha det så om vi hade valt att bygga på ett sätt som gett oss mer valfrihet.

/fredrik
 
Fredwel: Ajdå, har inte tänkt så långt att det fastnar mycket damm på dessa 'allmogelister'.. ;) Får se hur vi gör då, men breda lister vill vi iaf ha. Är så trött på de tunna tråkiga lister som finns i alla hyreslägenheter, fick såna med huspaketet oxå.. men vi har valt att köpa andra istället :)! Ljusgråa lister börjar låta bli mer och mer intressant, undrar bara hur kontrasten blir mot de vita dörrarna? Tycker ju det borde vara mer 'naturligt' att ha vita lister iom de vita dörrarna.. värt att tänka på :)! Tack för svaret!
 
Det är ju en smaksak...
Jag tror att dte skulle funka rätt bra med vita dörrar till grå foder, men jag skulle nog måla dörrkarmarna gråa också, och ta en tillräckligt mörk grå färg så att det inte bara ser ut som att mna har matchat två "vita" färger dåligt :rolleyes:

/fredrik
 
>Vi har eklister till golvet (ekparkett) och vita foderlister runt dörrarna. Vi har inga taklister, de ingick inte, och jag kan inte påstå att jag saknar dom heller!<

Det där låter intressant. Tycker att taklisterna i de flesta visningshus man går in i är dåligt ditsatta med glipor och mest ser ut som om de ska dölja ännu värre byggmissar och dålig anpassning mellatak och väggar. Min sambo påstår att man i trähus har lister i taket för att huset rör sig och att det bildas sprickot.
Har ni märkt det i ert hus?
Jag vill hur som helt inte ha lister . Blir det sprickor får man väl spackla och måla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.