Dags att renovera en sidobyggnad till vårt hus, byggdes på 30-talet som stall och har efter det såvitt vi kan förstå agerat båda förråd och garage.

Påbörjade projektet redan från något år sedan, så när bilderna i detta inlägget togs hade jag redan rivit ner två lager innertak och slagit ner en tegelväg i inre vänstra hörnet.

Resten av inredningen var vid det laget redan borta. Gjorde den något överraskande upptäckten att golvnivån var olika i de två utrymmena.
Arkitektritningar för renovering av gammalt stall, inkluderar fasader och planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sidobyggnad under renovering med öppna dubbla dörrar, delvis rivet innertak och borttagen inredning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt rum i sidobyggnad med olika golvnivåer, avlägsnat innertak och öppen dörr ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så julens projekt (mot alla rekommendationer) var att bila ut golvet för att försöka gå det i jämn nivå. De gick över all förväntan och har nu bara sulan under den fd. tegelväggen kvar.

Renovering av golv i ett rum med ojämnt betonggolv, en skottkärra och byggverktyg, med rör längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsrum med uppbilat golv och exponerade väggar och takbjälkar, verktyg syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilat golv med ojämna betongytor och rester från en tegelvägg i ett pågående hemrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kingen101 och 2 till
  • Laddar…
Under betongen så hittade jag ca 4 kvm tegel i ett område, och kanske det dubbla med gatsten model större i ett annat, varför har jag ingen anning om, då det på original ritningen ser ut som det ska vara betong över hela.

Hade fått en offert på att bila ut och transportera bort betongen på 45k + moms, jag gjorde det själv på knappt två arbetsdagar, 1500 kr maskinhyra och 3000 kr containerhyra inkl omhändertagning av avfallet.

Fundera nu på att hyra in hjälp för att gräva ut golvet efter jag fått bort den gamla betongsulan under fd innerväggen. Tänkte i så fall gräva ner till underkant på ytterväggarna, ovankant på sulan för att sedan få det färdiga golvet någon decimeter längre ned än vad det var i startläget, extra takhöjd är aldrig fel i ett gym. Vilket också är anledningen till att jag inte bara fyllde upp det inre hörnet för att komma upp i nivå med det större utrymmet.

Jag tänker att någon som är skicklig med en mini-grävare gör jobbet så pass mycket snabbare än mig att merkostnaden jämfört med att bara hyra grävaren blir minimal... alternativet är väl att köra på och gräva för hand. Gräva i det här fallet är dock först att hacka med ett spett för att få loss den packade lerjorden för att sen gräva ett par centimeter åt gången. Fast när man väl fått upp ett hål i rätt djup är det ju lättare då man bara behöver avverka från väggarna bredvid hållet.

Är det någon som har input på vad jag ska ha för material under innan jag gjuter nytt golv?

Är det makadam + cellplast, eller ska man köra isodrän?

Jag har ingen avsikt att ha golvvärme, utan det handlar framför allt om att jag vill ha torra fina golv innan jag täcker dem med gymmattor längre fram
 
Redigerat:
  • Gilla
Piestr och 3 till
  • Laddar…
Det inre vänstra rummet användes för övrigt som vedförråd av de förra ägarna, vilket kanske förklarar varför mer eller mindre all puts följde med ner från de väggarna när jag tog ner innerväggen med en slägga för en två år sedan. (Jag hade inte räknat med höjdskillnaden, vilket satte projektet på paus en längre tid)
 
Redigerat:
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
T
Intressant projekt! Får mig att tänka på bjässen från Malax i Finland, Freddi Smulter, 4-faldig världsmästare och första dopingkontrollerade som tagit 400 kg i bänkpress. Han har också konverterar ett gammalt stall till gym.

https://www.instagram.com/superhurri/
 
  • Gilla
Axhans och 1 till
  • Laddar…
Trevlig projekt.
Kan ju ändå va läge att kolla upp var merkostnaden blir att bara lägga dit golvvärmeslang när du ändå ska gjuta. Även om du inte tänkt ha golvvärme i nuläget så är det ju en sån där bra att ha-grej som är svår att lösa i efterhand. Du behöver ju inte koppla in den mot nånting
 
  • Gilla
Fraols93 och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Trevlig projekt.
Kan ju ändå va läge att kolla upp var merkostnaden blir att bara lägga dit golvvärmeslang när du ändå ska gjuta. Även om du inte tänkt ha golvvärme i nuläget så är det ju en sån där bra att ha-grej som är svår att lösa i efterhand. Du behöver ju inte koppla in den mot nånting
Jag förstår tanken, jag har själv tänkt liknande tankar runt om jag ska förberedda avlopp och vatten för att kunna bygga ett badrum där inne. Kom dock fram till att jag i så fall gräver in rören från utsidan om det blir aktuellt istället.

För just golvvärme tänker jag att eftersom golvet kommer att vara lägre ner så är det inget problem att bygga på med golvvärme + flyttspackel i framtiden, kan man anpassa sig efter framtida rumsindelning i så fall också. Mitt förstahandsval för uppvärmning är ändå en luft/luft-vp, får jag avfuktning och kyla på sommaren och slipper anlägga kulvert för att koppla in mig på husets värmesystem.
 
Varför använda bilmaskin och leja folk till grävning när målet är ett gym?

Lär ju bli rätt bra träning att göra allt tungt för hand.
 
  • Gilla
shtob och 5 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Varför använda bilmaskin och leja folk till grävning när målet är ett gym?

Lär ju bli rätt bra träning att göra allt tungt för hand.
Nytt år, nytt friskvårdsbidrag, om du kommer och gräver ut åt mig så kan jag nöja mig med att du betalar 2000 kr så det finns pengar kvar till annat. Förutsatt att det inte kommer någon som vill betala mig mer för nöjet, ev kan ni få hjälpas åt mot att ni alla betalar full träningsavgift. ;)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Inte för att vara sån men du hade ju ett relativt bra golv innan, på med någon matta och sen in med gymgrejor?

Eller ska du ha ett sånt flashigt mysgym a la crosfit där man kan sätta sig i nån mysig soffa och pimpla på sin smoothie medans man beundrar det arkitektritade gymmet med homestyle känsla.

Jag hade lagt budgeten på gymredskap och inte att få ett golv i nivå. :crysmile:
 
J Jonasdzm skrev:
Inte för att vara sån men du hade ju ett relativt bra golv innan, på med någon matta och sen in med gymgrejor?

Eller ska du ha ett sånt flashigt mysgym a la crosfit där man kan sätta sig i nån mysig soffa och pimpla på sin smoothie medans man beundrar det arkitektritade gymmet med homestyle känsla.

Jag hade lagt budgeten på gymredskap och inte att få ett golv i nivå. :crysmile:
Inte för att vara sån men; detta är ju ett forum för sånna som vill bygga så givetvis ska vi uppmuntra byggprojekt :)
Ang ts fundering på att gräva ur så känns ju handgräva som lämplig gratisträning i gymmet :)

Bekanta som skulle förlägga en ledning (fiber, el, vatten, minns inte så noga) en längre sträcka satt hemma och pratade med gäster om projektet och att de tänkte hyra grävare. "Absolut inte!" utryckte en av gästerna som pysslar med MMA och åtog sig uppdraget helt gratis. Några dagar därpå stod han där och lyckligt handgrävde alltsammans och svetten bara sprutade.
 
  • Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Inte för att vara sån men du hade ju ett relativt bra golv innan, på med någon matta och sen in med gymgrejor?

Eller ska du ha ett sånt flashigt mysgym a la crosfit där man kan sätta sig i nån mysig soffa och pimpla på sin smoothie medans man beundrar det arkitektritade gymmet med homestyle känsla.

Jag hade lagt budgeten på gymredskap och inte att få ett golv i nivå. :crysmile:
Högskillnaden, kombinerat med att jag vill ha det ordentligt dränerat innan jag täcker allt med 40mm pusselmatta så det inte möglar där under.
Betongen låg direkt på lerjord, så känner att det var rätt val.
 
  • Gilla
Putte G... och 4 till
  • Laddar…
Sen om jag kan få ett par extra decimeter takhöjd på köpet blir jag inte direkt ledsen heller
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Om det är viktigt med takhöjd i lokalen är det väl inte så kul att flyta på golvet för att lägga golvvärme?
 
  • Gilla
Andree Söderholm
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om det är viktigt med takhöjd i lokalen är det väl inte så kul att flyta på golvet för att lägga golvvärme?
Det var ju i en ev framtid där det inte är gym, meningslöst med golvvärme under 40 mm pusselgolv...

Sen kommer har jag ju med utgrävningarna fått närmre en halv meter extra, så att offra att par centimeter i en ev. framtid känns irrelevant. Men ser det också som otroligt att jag skulle använda något annat än luft/luft för uppvärmning
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.