Att ens diskutera rullande strömavbrott i ett land som Sverige innebär att DOMEDAGEN ÄR HÄR. Hur många verksamheter förutom sjukhus och militär har backupkraft? Utan internet kan folk inte jobba hemma. Arbetsplatserna har inte heller reservkraft. Betalsystemen slutar fungera och frys- och kyldiskarna slutar fungera så varor för miljardbelopp får kastas. Likaså alla läkemedel som är under transport för jag antar att transportfirmorna inte heller har backupkraft.

Venezuela, Mocambique och liknande länder är vana vid strömavbrott men det svenska samhället är inte byggt för detta. På 70-talet använde vi papper och penna samt betalade med kontanter men idag stannar samhället.

Jag rekommenderar att ni lägger nästa semester i Kambodja så ni får en uppfattning om hur Sverige kommer att bli. Skall vi planera för strömavbrott så är det en tioårsprocess att göra om samhället.
 
Göran.W
Att vi skulle få effekt brist i år är det nog ingen större risk för vi har än så länge rätt stora reserver att ta till i form av Karlshamnsverket, gasturbiner och ett flertal gaseldade kombi kraftverk som inte producerar el utan bara fjärrvärme efter straffskatten på el producerade med gas infördes går att ta i drift med kort varsel än så länge.
Vi har dessutom ovanligt gott om vatten i magasinen i år.
Det värsta med roterande strömavbrott är nog inte strömavbrottet i sig utan att det kan bli som i andra länder typ plundring och bråk.
 
"Vad betyder det att Ringhals 1 togs ur produktion vid årsskiftet?

– En normalvinter har vi efter Ringhals 1 nedläggning ett underskott på 1700 MW under topplasttimmen. Det betyder att vårt importbehov har ökat senaste åren, och vi har gjort oss mer känsliga för störningar. Den inhemska produktionen är beroende av vilken tillgänglighet vi har på de olika kraftslagen. Vi räknar till exempel med 90 procent tillgänglighet på kärnkraft och 9 procent på vindkraft, då det ofta är relativt vindstilla när det är som kallast, säger Pontus de Maré, driftschef på Svenska kraftnät.

– Förbrukningstoppen är estimerad till 24 500 MWh/h på torsdag och prognosen visar fortfarande på lite vind under torsdag–fredag den här veckan.

Därför förbereder Svenska kraftnät en eventuell uppstart av den så kallade effektreserven som utgörs av produktion från det fossileldade kraftverket i Karlshamn."

https://bulletin.nu/fokus/all/koldknapp-och-vindstilla-svenska-kraftnat-i-beredskapslage
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Göran.W
Svenska kraftnät har lagt ut att dom troligen kommer att sätta Karlshamnsverket på 2 timmars beredskap.
Sen om det blir en uppstart får vi se.
Blir det en uppstart får vi väl gratulera miljöpartiet för att dom ökar koldioxidutsläppen med sin så kallade miljö politik.
Det är inte så att dom blivit varnade för det innan Ringhals 1 stängdes utan tvärtom så har många myndigheter flaggat för en ökad effektbrist om Ringhals 1 stängdes.
Tänk, vi måste kanske ta till oljekraft för att klara NORMAL drift utan störningar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
PierrePierre och 3 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Svenska kraftnät har lagt ut att dom troligen kommer att sätta Karlshamnsverket på 2 timmars beredskap.
Sen om det blir en uppstart får vi se.
Blir det en uppstart får vi väl gratulera miljöpartiet för att dom ökar koldioxidutsläppen med sin så kallade miljö politik.
Det är inte så att dom blivit varnade för det innan Ringhals 1 stängdes utan tvärtom så har många myndigheter flaggat för en ökad effektbrist om Ringhals 1 stängdes.
Tänk, vi måste kanske ta till oljekraft för att klara NORMAL drift utan störningar.
Enligt infotext på "Karlshamnsverket" är anläggningens tekniska kapacitet idag ca 660 MW. Block 1 stängdes 2015 - tidigare låg hela anläggningen med en effekt av ca 1000 MW.

Dock har det beslutats att Svenska Kraftnät får ombesörja 750 MW reservkraft, där minst 25% skall vara i form av avtal om förbrukningsreduktion. Återstår 562 MW, som alltså upphandlas från Karlshamnsverket. Sålunda alla äggen i en och samma korg, men egentligen inte värst mycket till ägg med 600 MW för ett system på 25 000 (2,4% av systemomslutningen - snarare felräkningspengar än "reserv" i valfritt större byggprojekt!
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vad hade vi för priser år 2010 ungefär?
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag tror vi kan få se de högsta timpriserna sen 2010 kommande veckan och nettoimport en hel del timmar kommer det bli.
Vad hade vi för priser 2010 ungefär? Kollade lite snabbt inför fre/lör och det ju inte ut att bli speciellt "rekordkallt" utan en vanlig kall vinterdag bara, känns ju stabilt. Vilka resurser vi har! :crysmile:

Ser ännu kallare dagar längre fram i prognosen, då undrar man ju lite hur det ska bli. :poop:
 
Göran.W
Minns jag inte helt fel så låg elpriset som högst på 70 öre över hela dygnet 2010 .
Det priset passerade vi redan i sommras.
För er som minns så var Karlshamnsverket nedläggningshotat för några år sen när dom inte blev upphandlade som reservkraft.
För er som vill grotta ner er i Karlshamnsverket så finns här massor med info http://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:1474027/FULLTEXT01.pdf
 
Magnus E K
Timpriset var ju som högst uppe på 14 kr, så om det hade varit 70 öre för hela dygnet skulle det varit endast en timme och snittpris på 12 öre övriga timmar. Nej, dygnsmedlet måste varit mycket högre än så. Tyvärr har jag bara siffror bak till 2013, och bara lättillgängligt sparade för SE3. Högst dygnsmedel under den perioden är 93,98 öre 1 mars 2018 med 25 juni 2020 som tvåa med 84,28. (Systempriset satte femårshögsta i fredags med 72,08, men inte SE3 eller övriga Sverige.)
 
E
Tror det är läge att binda priserna ett par år fortast möjligt om man inte redan har.
 
Magnus E K
Jag skulle aldrig med gott samvete kunna ha ett bundet avtal. Då kan man ju i teorin strunta i vad timpriset är, men om jag då råkade slå på värmefläkten för att jobba lite i hobbyrummet just den timmen priset är 5 kr/kWh skulle jag oroa mig för att bli anklagad för att sälja vidare el till grannen med timprisavtal.
 
E
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag skulle aldrig med gott samvete kunna ha ett bundet avtal. Då kan man ju i teorin strunta i vad timpriset är, men om jag då råkade slå på värmefläkten för att jobba lite i hobbyrummet just den timmen priset är 5 kr/kWh skulle jag oroa mig för att bli anklagad för att sälja vidare el till grannen med timprisavtal.
Vad menar Magnus, utveckla gärna.
Någon form av moraliskt dilemma?
Har du idag timtariff timme för timme eller månadsvis?
 
Magnus E K
Timpris, sen drygt tre år tillbaka. Månadsrörligt ett par år innan dess.

Detta är förstås olagligt, men två nära grannar där den ena har timpris och den andra ett bundet avtal kan båda tjäna på det genom att föra över el mellan varandra. Förutsätter förstås att huvudsäkringarna inte är maxade. (Fast eftersom det är samma nätägare är det förmodligen enkelt att upptäcka.)
 
Bra ide, tror grannen har elpanna med rörligt avtal. Jag kan låna ut elkabel och 16A byggfläkt till han i slutet på veckan när det ska bli -15 grader. Själv ligger jag lugnt på elpatron nu med fast elavtal. Pelletsen är slut och släpet har inga vinterdäck. Får köpa mer pellets till våren om priset hamnar under 40 kr för en påse. Man ska aldrig betala för mycket.
 
Magnus E K
Än så länge bra vind denna vecka vilket har gjort att priset hållit sig lågt.

Men vad händer just nu? Klockan är 13:20 och Nordpool har fortfarande inte publicerat morgondagens priser! Sker normalt ca kl 12:45 och jag har aldrig tidigare märkt av en sån här fördröjning (även om det hänt att sajten varit så långsam att priserna inte gått att se, men så är inte fallet nu).

En slump, eller har budsystemet kraschat för att utbud och efterfrågan inte kan matchas?

Redigering: En slump uppenbarligen, då priserna dykt upp nu. Nästan dubbelt så dyrt som idag men fortfarande "billigt".
 
Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Än så länge bra vind denna vecka vilket har gjort att priset hållit sig lågt.

Men vad händer just nu? Klockan är 13:20 och Nordpool har fortfarande inte publicerat morgondagens priser! Sker normalt ca kl 12:45 och jag har aldrig tidigare märkt av en sån här fördröjning (även om det hänt att sajten varit så långsam att priserna inte gått att se, men så är inte fallet nu).

En slump, eller har budsystemet kraschat för att utbud och efterfrågan inte kan matchas?
Priserna finns i Euro, men inte i SEK på hemsidan. Det blir dyrt att laga middag imorgon för de som timdebiteras...
...läge att äta ute? ;)

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Hourly/?view=table
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.