A alvestrom skrev:
Om man inte vill vara med om detta igen:
Man kanske kan montera en transparent plastfilm på dörren om man vill undvika att skada sig om det skulle hända igen. Finns ju en typ av plastfilm som används på fönster för att göra dom svårare att krossa (för inbrott). Då hänger alla småbitar kvar i plastfilmen om den krossas.

//Jonas
Fast måste man ändå sätta plastfilm kan man lika gärna byta ut kabinen mot en med plastskivor och dörrar.
 
Hände oss också för två år sen. Ringde försäkringsbolaget, eftersom dörren exploderade av sig själv fick jag ingen ersättning. Hade jag haft sönder den hade de hjälpt mig då vi hade drulleförsäkring.

Var heller ej märkt med fabrikat men lyckades hitta en likadan och bytte båda sidorna.
 
Jag är inte helt övertygad att härdat glas med plastfilm är så säkert. Spricker glaset i småbitar så klarat knappast plastfilmen att hålla kvar glaset i fästena. En stor tung vass matta med glas faller då över den duschande.
Även riktigt laminerat glas kan vara obehagligt. Det blir helt klart vassare glasbitar än vid en härdglassmäll.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Kempa_swe
Tyvärr inget ovanligt när det gäller härdat glas. Kan bli spänningar i glaset när man fraktar, monterar, städar och stöter imot, värmeväxlingar mm. När spänningarna byggts upp till bristningsgränsen så krävs det knappt en fjärt innan glaset "exploderar". Har man barn i huset så kan jag ej rekmendera glasdörrar i duschen då de kan vara lite hårdhänta. Vill man undvika sånt här så är det ett vanligt drapperi som gäller. Vi monterar härdat glas i innerdörrar och det kan räcka med en liten stöt på fel ställe så smäller hela rutan innan man ens fått i den i dörren.
 
L Limpan4all skrev:
Varför ersätter man inte dessa "problemdörrar" med polykarbonatskivor (eller PVC/plexiglas som lågprisalternativ) som värmeböjts till "rätt" form. De väger mindre och kan få valfri form enkelt. De kanske blir repiga eller flammiga efter ett antal år (vattenabsorption) men torde vara rimligt billiga att byta ut då. Och de kan absolut INTE explodera. Snarare så torde dom vara ofattbart tåliga mot all form av dålig behandling, utom öppen låga...
Börjar man modellera med plasten så får du samma likheter som med glas. Plasten har ju en sämre ålderbeständighet. Den torkar med tiden och blir spröd och spricker. skärvorna blir vassa som glas. Inte mycket hygien i plasten heller.
Sämre att rengöra.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F flar skrev:
Hej,

Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.

Jag har nu två funderingar, där jag vore tacksam för er input.

1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?

2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.

[bild] [bild] [bild]
Du är inte den första som råkar ut för detta
Bland andra så råkade min grabb ut för detta, glassplitter överallt, han fick hela badrummet renoverat kostnaden stod försäkringsbolaget för.
Fabrikatet på den dusch väggen var Macro
Vilket ska stå för god kvalitet
 
Jonas Persson
Många gissningar på fabrikat. Jag tror att många av dessa bara satt på sitt märke då de tillverkas i samma fabrik. Möjligen tas olika profiler mm fram, men de köper samma glas. Därmed skulle många dörrar passa. Åk till Bauhaus utrustad med ordentlig dokumentation av er dörr; hur högt och tjockt är glaset. Vad är det för avstånd mellan tydliga punkter på gångjärnen?

Det borde även gå att lossa delar av den trasiga dörrens gångjärn som ni kan ta med och jämföra. Kan tänka mig att det finns dolda små insexskruvar för att lossa delar av fästet från väggen. Tänk så här, de satte inte fast hela dörren på vägen samtidigt med glasskivan, utan först ett fäste på väggen. Därefter hängde de dit den känsliga glasskivan som troligtvis hade en metalldel fastsatt på sig.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Ser ut som min duschvägg. Köpt på Coop för ca 10 år sedan.
 
Som sagt var, be någon på en badrumsfirma identifiera tillverkaren. Det är många bud om märke...
 
S SiggeFyrst skrev:
Börjar man modellera med plasten så får du samma likheter som med glas. Plasten har ju en sämre ålderbeständighet. Den torkar med tiden och blir spröd och spricker. skärvorna blir vassa som glas. Inte mycket hygien i plasten heller.
Sämre att rengöra.
Ja men jösses, nä där har du fel, helt fel. Man märker ju tydligt när det är dags att byta ut plastskivorna när de blivit spröda av ålder, det händer inte över en natt utan när det börjar synas så har du säkert upp till flera månader på dig att byta ut det plus att en spricka i plasten inte medför att hela skivan rasar ihop på en gång men ett av glas ger inga indikationer öht utan helt plötsligt spricker det i tusen miljoner bitar och hur tar du dig över? Duschar du med foppatofflor på eller?
 
Tack för det din lesserwisser. och så talar du inte mer om detta.
 
År det någon här i församlingen som har eller har sett frekvensen av ovan händelse? Hur många per 1000 tillverkade exploderar?

Någon med fakta från glasbranschen?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Hade det varit en problemkonstruktion med glas i duschväggar/dörrar hade den blivit förbjuden.
Ofta blir det så i forum att vissa enstaka händelser blir lite överdrivna, om alla som har dessa dörrar skulle skriva i tråden "har inte hänt oss" skulle resultatet bli helt annorlunda.;)
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
P xxxscrabblexxx skrev:
Duschar du med foppatofflor på eller?
Varför skulle man göra det? Har haft härdat glas i duschhörnor och även som del av innervägg i över 30 år utan någon incident.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.