Kollade lite för skoj skulle vad det finns för alternativa sensorer.

Verkar som energibutiken.se tycker det är ockerpriser på sensorer så de verkar ha tagit fram en egen rumsensor de säljer för 219:- men den har fel resistans för TS behov, de verkar sälja dem i tre olika utförande med olika sorters sensorkretsar i, men det är ändå lite intressant att det uppenbarligen går att ta fram och sälja en motsvarande produkt för det priset och tjäna pengar på.

Öppen vit rumsensor med olika sensoranslutningar märkt för PT1000 och andra typer från WebIo AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte jämförbar rakt av då de har en standardlåda utan tryck, ingen mekaniska bearbetning för någon LED eller sådant fördyrande, snäppfastsättning gör monteringstiden snabbare jämfört med skruvar, troligen enklare för en liten firma att ta fram något sådant enkelt jämfört med en större VP-firma med då det är bara att göra det och inte kräver lika mycket administration, sen framförallt är det deras business att sälja tillbehör så de är mer intresserade av att sälja reservdelar än VP-tillverkarna själva som nog mer motvilligt tillhandahåller reservdelar.
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Sen är det roliga när man kan köpa en del till en bil för massa pengar för att det står volvo.
Eller så köper man direkt från tillverkaren. Mycket billigare. Samma pryl men billiga re.
Nu kommer 10000:- frågan. Vilken är bäst den hos volvo eller samma hos tillverkaren?
:) tänk på att volvo köper väldigt många så deras pris borde vara riktigt lågt
Nu råkar jag veta att en del komponenter som tillverkas av en leverantör till både orginal och eftermarknad tillverkas på olika linor eller till och med på olika fabriker.
Med ibland olika kvalitetskrav, det har tex handlat om ljuddämpare och fjädringskomponenter.
Det är säkert hög kvalitet ändå men en sak som jag har lärt mig under åren i industrin är att orginal ofta är utprovat och förfinat extremt noga.
Sen kanske inte det "behövs" alla gånger på ett begagnat fordon.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Fast reservdelar i plast borde väl numera kunna 3dprintas på en kvart istället för att ligga på lager med dom?
Så gör en del maskinbyggare med vissa reservdelar redan, även när det gäller delar i metall.
 
  • Gilla
Graffen
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nu råkar jag veta att en del komponenter som tillverkas av en leverantör till både orginal och eftermarknad tillverkas på olika linor eller till och med på olika fabriker.
Med ibland olika kvalitetskrav, det har tex handlat om ljuddämpare och fjädringskomponenter.
Det är säkert hög kvalitet ändå men en sak som jag har lärt mig under åren i industrin är att orginal ofta är utprovat och förfinat extremt noga.
Sen kanske inte det "behövs" alla gånger på ett begagnat fordon.
Självklart är det så. Beställaren sätter sina krav på produkten. Men då hamnar även deras namn på produkten.
Men om vi kollar på prylar som bosch tillverkar. Som sedan volvo säljer vidare med en bra vinst. Då pratar vi om samma produkt. Det står Bosch på båda. Men den ena levereras i en flott kartong som det står volvo på. Dessa är tillverkade med samma specifikationer. På samma linje.
I mitt exempel så lär volvo dessutom beställa en väldigt många vilket ger ett lägre inköpspris.
Jag föredrar att köpa originaldelar. Men bosch eller bosch där bara kartongen är skillnaden...
Allt handlar om marginaler. Vissa har högre marginaler och då högre vinst.
Fördelen med eftermarknads delar är att de kan tvinga ner priserna.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Udda, jag köpte en rumsgivare från just js-energi för något år sedan till vår IVT.

Fick betala 220kr för den då vill jag minnas, den ser då precis likadan ut.
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det var dyrt men ett företag behöver också få in pengar för att gå runt.

Tycker du det är ocker är det väl lämpligt att göra själv eller köpa av någon annan.
Du tror inte att det är därför hen ber om hjälp här kanske? :rofl::rofl::rofl:
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Så här ser innegivaren ut till en Greenline från 2006.[bild] [bild]
Den har jag också. När jag köpte den för 7-8 år sedan gav jag någonstans 3-400kr inkl 20 m anslutningskabel moms och frakt.
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
Skumpe
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det var dyrt men ett företag behöver också få in pengar för att gå runt.

Tycker du det är ocker är det väl lämpligt att göra själv eller köpa av någon annan.
Ja det är ju det han försöker?
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
useless useless skrev:
Det syns ju tydligt att det sitter en avancerad 128-bitars signalprocessor där och en mutter i rent guld. 1 000:- är rena kapet.

[bild]

Dessutom är kapslingen noggrant utprovad i vindtunnel för att ge exakt rätt respons på temperaturförändringar.
Kan du fatta att det finns folk i tråden som försvarar 1000 kr för detta.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Självklart är det så. Beställaren sätter sina krav på produkten. Men då hamnar även deras namn på produkten.
Men om vi kollar på prylar som bosch tillverkar. Som sedan volvo säljer vidare med en bra vinst. Då pratar vi om samma produkt. Det står Bosch på båda. Men den ena levereras i en flott kartong som det står volvo på. Dessa är tillverkade med samma specifikationer. På samma linje.
I mitt exempel så lär volvo dessutom beställa en väldigt många vilket ger ett lägre inköpspris.
Jag föredrar att köpa originaldelar. Men bosch eller bosch där bara kartongen är skillnaden...
Allt handlar om marginaler. Vissa har högre marginaler och då högre vinst.
Fördelen med eftermarknads delar är att de kan tvinga ner priserna.
Denna delen av tråden börjar ge sig iväg lite från originalfrågan, men...

Jag jobbade för länge sen en hel sommar med att klistra nya etiketter på färgburkar från en tysk tillverkare av billacker. På de nya etiketterna, som det var noga att jag satte ordentligt så inte den gamla etiketten syntes under, stod det "Volvo original" respektive "Saab original" (ja, så längesen är det). Dödstråkigt jobb, men jag lärde mig att man inte kan döma innehållet efter burkens utsida.
 
  • Gilla
  • Wow
big mike och 4 till
  • Laddar…
P phosun skrev:
Tänker installera rumsgivare till min IVT 695 TWIN då kaminanvändning och husets vindutsatthet ger alldeles för stor variation i inomhustemperaturen.

Hittade givaren:
Rumsgivare IVT/Bosch NTC - IVT 695 Twin - IVT Reservdelar per pump - IVT Reservdelar & Tillbehör (jsenergi.com)

De ska alltså ha mer än 1000kr för en plastlåda, en sockerbit, och en NTC sensor som kostar mindre än 10kr på elfa.

Därför undrar jag om någon vet vilken typ av NTC motstånd som används här?

Fick larm "utegivarfel" på min anläggning. Annan tillverkare, men liknande historia; har för mig att de ville ha runt 800 kr för just en plastlåda, plint och givare som knappast kostar mer än någon tia. Tyckte det var helt orimligt så jag skruvade ner och tog in den för att försöka identifiera komponenterna i syfte att byta själv. Då upptäckte jag korrosion i plinten (sockerbiten). Skrapade rent så gott jag kunde och satte tillbaka - och vips var larmet borta! Hjälper iofs inte dig men ville dela med mig av upplevelsen av dyra reservdelar. "Vi kan ju inte jobba gratis" var svaret från tillverkaren när jag ifrågasatte prissättningen. De ville för övrigt inte tala om vad det var för specifikation på givaren. "Du får väl prova dig fram" var det enda de hade att komma med.
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Det där känns bekant även från ComfortZone. Ockerpriser och dålig service. Håller på bråka med de om störande frekvenser och kommunikation med pumpen. De vill/kan inte själv, lådan som möjliggör kommunikation med nån cloud tjänst kostar 4000kr plus 1000kr/år för modbus protokollet om jag vill kunna kommunicera lokalt med husets styrsystem.
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ursäkta att jag garvar lite åt det...
Men jag jobbar som ingenjör inom industrin sedan många år tillbaka.
Och enligt mig är det närmast en utopi att 3D printa reservdelar.
Om man nu har några som helst kvalitetskrav.

Kvalitet handla SÅ mycket mer än att en komponent ska vara stark.
Det går alldeles utmärkt att göra reservdelar med 3d skrivare idag, på mitt förra jobb gjorde vi det hela tiden. Vi tillverkade även ganska avanserade verktyg, man måste bara veta vad man gör. Använd bara rätt plast och kontroll mätt innan du monterar in detaljen igen.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
För många år sedan så hade man säkringar i TV apparater och i ett hushåll så gick TV:n sönder så familjen kunde inte titta på den enda kanalen som fanns på den tiden (sa ju att det var längesedan) Vilket gjorde att far i huset fick ringa till en som reparerade TV och radio han kom hem lyfte bort bakstycket och satte in en ny säkring á 50 öre. Han ville ha 500 kr, tanten tyckte det var dyrt för en säkring som kostade 50 öre och undrade varför han skulle ha 500 kr.
Svaret blev jo det är riktigt att säkringen kostar 50 öre men jag visste var den satt, och det visste inte ni.
 
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.