De har egentligen alltid velat bygga ett uterum. Så när coronan slog till fick de tid över för bygget. På sju månader har nu Joakim och Kajsa Brenden byggt ett uterum helt på egen hand.

Du kan läsa artikeln här: Byggde uterummet själva - här är deras tips
 
  • Gilla
johan_p och 4 till
  • Laddar…
Det blev fint tycker jag. För mig känns grunden som det svåraste momentet. Hur mycket måste man packa gruset och vad duger som underlag under gruset? En annan fråga är om det finns någon uppvärmning i uterummet. Det verkar vara väldigt bra isolerat så är det inte mer av en utbyggnad av huset än ett uterum?
 
  • Gilla
AnnaEfternamn och 1 till
  • Laddar…
Jättefint uterum! Hög mysfaktor

Dock vågat att i en artikel erkänna att man hemmapulat elen. Det skulle jag aldrig göra, erkänna något skriftligt alltså
 
  • Gilla
Joakim Brenden och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Dock vågat att i en artikel erkänna att man hemmapulat elen. Det skulle jag aldrig göra, erkänna något skriftligt alltså
Vad menar du?

"– Väldigt roligt att göra det tillsammans. Vi är bra på olika saker och har haft olika roller. Min fru skötte exempelvis murningen, medan jag förberedde murbruket. Jag har ansvarat för konstruktioner och snickerier, berättar Joakim. Och de har gjort allt själva förutom elen."
 
Ser fint ut, har själv byggt uterum. Villan hade vattenburen värme, ett tips är att om man skall gjura en sula så lägg in golvvärme slang, det är en ringa kostnad om man skulle välja golvvärme direkt eller i framtiden. Slangen fäste jag i armeringsmattan.
 
Kul att läsa, har funderat på samma sak själv . Det jag har svårt att hitta info om och är mest "rädd för" är håltagning i yttervägg. Vi vill ta upp ett rätt stort hål i kortsidan av huset och kan inte ett dugg om laster och konstruktioner. Fattar det också som att man måste göra bygganmälan och då måste ange en kontrollansvarig, då måste man hitta en sån som säkerligen inte jobbar gratis .
Tips om prefabricerat tak var super, där kan man nog spara några sköna slantar .
 
  • Gilla
Joakim Brenden
  • Laddar…
Snyggt och smakfullt gjort, passar definitivt ihop med övriga huset! (y)

Toppenbra!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad menar du?

"– Väldigt roligt att göra det tillsammans. Vi är bra på olika saker och har haft olika roller. Min fru skötte exempelvis murningen, medan jag förberedde murbruket. Jag har ansvarat för konstruktioner och snickerier, berättar Joakim. Och de har gjort allt själva förutom elen."
Nästa mening: ”– Vi gick igenom eldragningen med elektrikern och han besiktade varje moment”
Det tolkar jag som den klassiska hemmapularlösningen där man själv förbereder det mesta av dragningen och en elektriker sen besiktigar och kopplar in. Behöver absolut inte vara en dålig lösning i praktikten. Många hemmapulare löser det så, men få erkänner det skriftligt i artikel utifall paragrafryttare på försäkringsbolag och liknande skulle hitta det senare
 
E Eskil Ollson skrev:
Ser fint ut, har själv byggt uterum. Villan hade vattenburen värme, ett tips är att om man skall gjura en sula så lägg in golvvärme slang, det är en ringa kostnad om man skulle välja golvvärme direkt eller i framtiden. Slangen fäste jag i armeringsmattan.
Drog du en extra slinga från värmepumpen då? Jag är lite sugen på att bygga ett matrum men då skulle det hamna på motsatta sidan sett från värmepumpen. Vi har golvvärme med ingjutna slingor i plattan. Så hur får adderar man enklast en till slinga till uterummet?
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
De har egentligen alltid velat bygga ett uterum. Så när coronan slog till fick de tid över för bygget. På sju månader har nu Joakim och Kajsa Brenden byggt ett uterum helt på egen hand.

Du kan läsa artikeln här: Byggde uterummet själva - här är deras tips
Stilfullt och vackert. Bra gjort!
 
  • Gilla
Joakim Brenden
  • Laddar…
Snyggt bygge och kul att ni gjort det tillsammans. Gillar också att ni tänkt på säkerheten med sele, och nu har du bara ett jobb kvar Joakim köp riktiga arbetskläder till frugan.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Ett smycke på huset, välformat och genomtänkt. Mycket smakfullt och en helgjuten och imponerande arbetsinsats.
 
  • Gilla
Joakim Brenden
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Det blev fint tycker jag. För mig känns grunden som det svåraste momentet. Hur mycket måste man packa gruset och vad duger som underlag under gruset? En annan fråga är om det finns någon uppvärmning i uterummet. Det verkar vara väldigt bra isolerat så är det inte mer av en utbyggnad av huset än ett uterum?

Gå in på byggarebrenden så ser du hur det ser ut under gruset. Vi har paddad gruset. Beroende på vad du har för padda så kan du lägga på olika mängd i stöten. Vi har 15-20 cm makadam. Det är elburen golvvärme via folie matta och du har rätt det blir ett uterum som går att använda året om.
 
Redigerat:
Fruberlundslantliv Fruberlundslantliv skrev:
Kul att läsa, har funderat på samma sak själv . Det jag har svårt att hitta info om och är mest "rädd för" är håltagning i yttervägg. Vi vill ta upp ett rätt stort hål i kortsidan av huset och kan inte ett dugg om laster och konstruktioner.
Innan håltagning kontaktade vi husfirman som tillverkat huset och kollade hur den bärande konstruktionen såg ut. Vanligt är att det inte är bärande konstruktion i gavlarna. I vårt hus ligger det en bärande balk mellan våningarna men bäst är att kolla med de som byggt huset vad de säger.
 
Redigerat:
T twoody skrev:
Snyggt bygge och kul att ni gjort det tillsammans. Gillar också att ni tänkt på säkerheten med sele, och nu har du bara ett jobb kvar Joakim köp riktiga arbetskläder till frugan.
Bra poäng, får införskaffas till nästa projekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.