Bussmotor Bussmotor skrev:
Jobbat på en målet, golv, kakel, snickeri firma i 15 år sett mycket pratat med experter som hållit på hela sitt liv med dessa saker. Sedan så finns det nyckelböcker som det står exat vad du ska gå till väga. Nya bygg eller renovering.
Ett tag så var det en riktig röra med om det skulle vara gips eller våtrumsskiva. Vad jag vet nu så är det krav på våtrumskiva i zon 1 och gips zon 3,3. Sedan om du har rätt matta och bra reglade eller betongväggar så kan du tvätta och matta mattan lite och på med primer sedan bara fixa och hänga upp keramiken och foga.
Haha du VET att det krav? :rofl:
 
Du ska vända dig till Entreprenör du beställt arbetet av. Sen kan du självklart hålla inne en skälig summa tills problemet är åtgärdat. Om du inte ser eller känner ett hål i mattan kan du vara trygg. Det kommer inte att läcka in den vägen. När entreprenören åtgärdat uppkommen skada skall du självklart få detta dokumenterat så du kan vända dig till entreprenören igen ifall något händer på sikt.
Ps. Tycker det ser lite konstigt ut på dina bilder. Är mattan korrekt limmad så kan det bli en liten bula innan skruven tränger igenom men på din senast bild ser det ut som en stor bula.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har en likadan bula i min badrumsvägg, tror att den tidigare ägaren av huset har använt för långa mollys i en för tunn vägg, eller helt enkelt bara för långa skruvar.
Satt Elfa-konsoler i tvättstugan som ligger vägg i vägg med badrummet, inga skruvar matchade mollypluggarna, och skruvarna dom var långa... En riktig hemmapulare som tog vad han hade hemma typ.

Kanske därför "träskruvarna" inte gått genom mattan alltså.
 
lärjungen
W Wortex skrev:
Nej vet inte exakt hur tjock väggen är men huset byggdes -74 om det säger proffsen nått? Skulle gissa det är 70mm reglar, kan det stämma?
På 70-talet var det dessvärre vanligt med ofattbart klena billiga väggar. Gjorde ett badrumsjobb på en lägenhet från 70-talet för ettpar år sedan, och där var väggarna reglade med 45x45 och enkelgips. Helt sjukt klent. Hade jag snubblat och ramlat mot väggen hade jag utan tvekan hamnat i sovrummet. Fick använda dubbla 15 mm plywood som jag limmade ihop med superstark fix för att få upp tillräcklig stabilitet i väggarna (eftersom de skulle kaklas). Så min gissning är att dina väggar också består av 45x45-reglar med enkla skivor på vardera sida. Har svårt att tro att killen som satte upp pumpen använde skruvar som var längre än 60-80 mm. Han var säkert övertygad om att det var 95-reglar i väggen som ju är det brukliga nuförtiden. Även en 70-vägg med skivor på var sida hade klarat sig.
 
  • Gilla
hyo57
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
På 70-talet var det dessvärre vanligt med ofattbart klena billiga väggar. Gjorde ett badrumsjobb på en lägenhet från 70-talet för ettpar år sedan, och där var väggarna reglade med 45x45 och enkelgips. Helt sjukt klent. Hade jag snubblat och ramlat mot väggen hade jag utan tvekan hamnat i sovrummet. Fick använda dubbla 15 mm plywood som jag limmade ihop med superstark fix för att få upp tillräcklig stabilitet i väggarna (eftersom de skulle kaklas). Så min gissning är att dina väggar också består av 45x45-reglar med enkla skivor på vardera sida. Har svårt att tro att killen som satte upp pumpen använde skruvar som var längre än 60-80 mm. Han var säkert övertygad om att det var 95-reglar i väggen som ju är det brukliga nuförtiden. Även en 70-vägg med skivor på var sida hade klarat sig.
Badrummet som är påverkat är renoverat av firma för 5år sedan och det är minst 10-12mm spån/plywood + gipsskiva gissningsvis på 12mm under våtrumssmattan innan regeln på den sidan.

Så konsol för pumpen ca3mm-stål, spånskiva 10-12mm + <45mm regel + 10-12mm spånskiva +12mm gips + våtrumssmattan.

Nu har dom skickat ut faktura men inte ens kommit på kollat ännu på skadan eller kommenterat det och jobbet på utsidan är inte heller klart ännu.
 
  • Gilla
HCX
  • Laddar…
lärjungen
W Wortex skrev:
Badrummet som är påverkat är renoverat av firma för 5år sedan och det är minst 10-12mm spån/plywood + gipsskiva gissningsvis på 12mm under våtrumssmattan innan regeln på den sidan.

Så konsol för pumpen ca3mm-stål, spånskiva 10-12mm + <45mm regel + 10-12mm spånskiva +12mm gips + våtrumssmattan.

Nu har dom skickat ut faktura men inte ens kommit på kollat ännu på skadan eller kommenterat det och jobbet på utsidan är inte heller klart ännu.
Ok, om badrummet är renoverat nyligen är det troligt att det sitter 15 mm plywood och 12 mm gips på badrumssidan av väggen. Och säg 12 mm spånskiva på andra sidan. 3+12+45+15+12+3 = 90mm. Då har de använt brutalt långa skruvar som sannolikt är runt 100 mm långa :surprised: Ofattbart!
 
lärjungen lärjungen skrev:
Ok, om badrummet är renoverat nyligen är det troligt att det sitter 15 mm plywood och 12 mm gips på badrumssidan av väggen. Och säg 12 mm spånskiva på andra sidan. 3+12+45+15+12+3 = 90mm. Då har de använt brutalt långa skruvar som sannolikt är runt 100 mm långa :surprised: Ofattbart!
Får inte riktigt in i skallen hur en skruv skulle kunna orsaka den där stora bubblan som bilden visar. En liten bula av spetsen på en skruvskalle köper jag men så fort det blir lite mer än spetsen kommer skruven ut. Så lätt släpper inte limmet så mattan bara följer med.
 
  • Gilla
Kekarne och 1 till
  • Laddar…
Skulle kunna vara en spik eller skruvskalle som dom lyckats träffat precis. 2 gånger dessutom.
eller så kan det kanske vara plugg typ Molly som varit för lång.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Får inte riktigt in i skallen hur en skruv skulle kunna orsaka den där stora bubblan som bilden visar. En liten bula av spetsen på en skruvskalle köper jag men så fort det blir lite mer än spetsen kommer skruven ut. Så lätt släpper inte limmet så mattan bara följer med.
 
Bussmotor Bussmotor skrev:
Skulle kunna vara en spik eller skruvskalle som dom lyckats träffat precis. 2 gånger dessutom.
eller så kan det kanske vara plugg typ Molly som varit för lång.
Hur långa molly finns det? Vad ör sannolikheten för att blixten slår ner på samma ställe.:thinking:
 
Men en Molly har väl platt ”spets”?

Krille-72 Krille-72 skrev:
Får inte riktigt in i skallen hur en skruv skulle kunna orsaka den där stora bubblan som bilden visar. En liten bula av spetsen på en skruvskalle köper jag men så fort det blir lite mer än spetsen kommer skruven ut. Så lätt släpper inte limmet så mattan bara följer med.
 
Till veckan kommer dom å kikar på det iaf.
 
Spännande följetong ...
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
En liten uppdatering.

Fortfarande har hantverkaren inte tagit sig hit ens för att kolla på skadan om det skulle behövas för att veta vad som behövs göras.

Skruvarna sitter bakom hela installationen så risken är väl den måste demonteras hela värmeväxlaren för att komma åt, speciellt om nån eventuell plugg måste plockas ur väggen.
 
E
W Wortex skrev:
En liten uppdatering.

Fortfarande har hantverkaren inte tagit sig hit ens för att kolla på skadan om det skulle behövas för att veta vad som behövs göras.

Skruvarna sitter bakom hela installationen så risken är väl den måste demonteras hela värmeväxlaren för att komma åt, speciellt om nån eventuell plugg måste plockas ur väggen.
Avskyr dåliga hantverkare!
Man är nästan helt maktlös. De kan dra ut på saker och ting i det oändliga. För att sen komma och göra någon B-lösning.
 
P
nino nino skrev:
Eftersom det inte syns några hål från badrummet, bara bulor, så skulle iaf jag utgå från att mattan är hel och tät
Skruven kan ha delvis penetrerat våtrumstapeten.

(Visst heter det våtrumstapet när det handlar om en vägg, och inte våtrumsmatta? Jag är inte så hemma på våtrumsterminologi).

Om en skada har uppstått efter ett arbete i ens hus så är det oftast dumt att försöka åtgärda skadan själv. Om man inte lyckas till 100% så kan den som gjorde jobbet skylla på att man har ställt till det värre själv, och det blir svårt att motbevisa. Småfel kan man förstås fixa själv om man vet vad man gör.

Man bör inte heller kontakta en underleverantör för att påtala skadan. Man bör kontakta den man har avtal med. Det är dennes ansvar att åtgärda skadan. (Om det har jag en skräckhistoria att berätta, men kanske hellre i en lämpligare tråd).

W Wortex skrev:
Nu har dom skickat ut faktura men inte ens kommit på kollat ännu på skadan eller kommenterat det och jobbet på utsidan är inte heller klart ännu.
Du bör snarast kontakta energileverantören och påtala att du inte tänker betala fakturan (åtminstone inte hela) innan skadan är åtgärdad. Dokumentera kontakten och meddelandet.

Det här är en spännande följetång. Håll oss uppdaterade!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.