L Leif i Skåne skrev:
Det där är väldigt fel !!!
En halva får 400V om det är 3-fas i kabeln. Hällen består av 2 helt separata delar. Höger respektive Vänster.
Däremot är det en 1-fas lägenhet kan det vara ett kreativt sätt att få dubbla nollor. Men det är troligen helt fel.
Den som varit elektriker har haft otur när han tänkt.:thinking:
Men om kopplingsschemat ser ut så här för tre faser (se bild) är det då fel?
 
Hur ser kopplingsschemat ut?
 
E
A akromat skrev:
så här
Det där sitter nog på alla spisar, du skulle behöva fota kopplingsplinten.
 
E El-Löken66 skrev:
Det där sitter nog på alla spisar, du skulle behöva fota kopplingsplinten.
 
A akromat skrev:
Men om kopplingsschemat ser ut så här för tre faser (se bild) är det då fel?
Den lila kabeln som går in i hällen skall sitta på [4] som är byglas till [5] och är ansluten till [ nollan]

Hällen består av 2 separata delar (vänster och höger) och enda förbindelse är bygel mellan plintarna 4-5
Du får en tom plint över där man kan ”parkera” en 3:e fas som inte används.

Hällar med en stor ”bauta”fläkt som suger neråt stekos brukar nyttja den 3:e fasen, likadant med spis med inbyggd ugn använder också 3:e fasen
 
Hela hällen i denna spis från Bosch går endast på en fas, upp till 4500 W.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Den lila kabeln som går in i hällen skall sitta på [4] som är byglas till [5] och är ansluten till [ nollan]
Frågan är vem som har flyttat den och varför?
 
E
useless useless skrev:
Frågan är vem som har flyttat den och varför?
Vem var det?
Troligen ett exemplar som varit ute hos kund och gått tillbaka till Elgiganten på öppet köp.

Nu är den säkert hos någon annan.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
J JimmyMilki skrev:
Jag fick också svar:

Hej, tekniska avdelning har svarat följande: Detta är en 2-fas spis. Om spisen är inkopplad på 2x16A så måste hällen effektbegränsas till 16A. Inget behöver göras för ugnen. Om detta inte justeras av elektrikern vid installation så kommer hällen att dra 4650 Watt på max belastning. Vilket är för mycket för en 16A säkring. Detta står i bruksanvisningen hur det görs i grundinställningarna. Hällen bör effektbegränsas till 3500 Watt.

Jag kan inte svara på exakt varför kontakten smält i just detta fall, utan det bör kunden ta med en auktoriserad elektriker.

Jag tyckte det stod att det ska vara 3 faser på sidan jag köpte men det är borttaget! Så kan inte bevisa det men tycker hällen är klena när alla 4 körs eller 3 ska jag då effektbegränsa dessa ännu ner?
Kanske dags att anmäla Bosch/Siemens för falsk marknadsföring?

(Dom har ju bevisligen gjort fel när informationen är borttagen)

Siemens tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-induktionsspis.401674/#post-4016616
 
Har en likadan spis inköpt förra året.
Man kan max använda 2 plattor vid 3 så slutar dom andra koka.
Ugnen beter sig också mycket märkligt.

En otrevlig servicetekniker var här och sa att spisen fungerar så här och passar inte det får man köpa en ny spis.

Mailade reklamationsavdelningen:
Vi beklagar det bekymmer ni upplever med er spis.
Jag har tittat på ert ärende och utifrån den information vi har fått ber vi er att vända er till butiken där ni köpt spisen med er reklamation.
En reklamation ska alltid ske där man har köpt sin produkt, då det är dom ni har ert köpeavtal med.
Vår uppgift är endast att åtgärda en produkt om det skulle föreligga något tekniskt fel.
Med vänliga hälsningar,
Kent van Brakel


Funderar på att gå till ARN
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
Ann-Christin Asson Ann-Christin Ahl skrev:
Har en likadan spis inköpt förra året.
Man kan max använda 2 plattor vid 3 så slutar dom andra koka.
Ugnen beter sig också mycket märkligt.

En otrevlig servicetekniker var här och sa att spisen fungerar så här och passar inte det får man köpa en ny spis.

Mailade reklamationsavdelningen:
Vi beklagar det bekymmer ni upplever med er spis.
Jag har tittat på ert ärende och utifrån den information vi har fått ber vi er att vända er till butiken där ni köpt spisen med er reklamation.
En reklamation ska alltid ske där man har köpt sin produkt, då det är dom ni har ert köpeavtal med.
Vår uppgift är endast att åtgärda en produkt om det skulle föreligga något tekniskt fel.
Med vänliga hälsningar,
Kent van Brakel


Funderar på att gå till ARN
Tack för input.
Det stämmer tyvärr som de skriver, butiken används som buffert såvida den inte kursat.

Jag skulle vilja veta förklaringen bakom detta. Något säger mig att det har med Corona att göra.
Dessa spisar borde nog aldrig tagit sig till svenska marknaden.
Kan man bjuda in någon representant från Bosch som förklarar vad som händer med att av de absoluta tippmärkena bland hushållsspisar?
 
E El-Löken66 skrev:
Det stämmer tyvärr som de skriver, butiken används som buffert såvida den inte kursat.
Tyvärr? Butiken är den part kunden har ett avtal med!

E El-Löken66 skrev:
Jag skulle vilja veta förklaringen bakom detta. Något säger mig att det har med Corona att göra.
Förklaringen bakom vad?
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Tyvärr? Butiken är den part kunden har ett avtal med!

Förklaringen bakom vad?
Ja, tyvärr. Butiken sitter ju inte på någon kunskap så där får man inte något vettigt ur.
Som vanligt ska man alltid kunna peka finger på föregående led och skylla ifrån sig.

Förklaring till varför dessa icke Sverigeanpassade spisar väller in.

Bosch har haft bra grejer tidigare, vad har hänt?
 
E El-Löken66 skrev:
Förklaring till varför dessa icke Sverigeanpassade spisar väller in.
Beror inte det på att det svenska trefassystemet i (nästan alla) vanliga bostäder är rätt unikt ur ett internationellt perspektiv och marknaden för "riktiga" trefasvitvaror därmed är rätt liten och ointressant?

E El-Löken66 skrev:
Bosch har haft bra grejer tidigare, vad har hänt?
Kan man inte ställa samma fråga avseende de flesta vitvarutillverkare? Tyvärr!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.