• Explosionsritning och delar av en pelarborrmaskin med markering av chuckhållaren.
Av bilderna att döma sitter chucken på en morsekona. Vilken storlek framgår inte så vitt jag kan se.
Morsekonan är standardiserad sedan halvannat sekel …
 
Alltgår Alltgår skrev:
[länk]

T ex
ska man mäta hålet i chucken?
 
K
Är säkerligen en morsekona
 
  • Schematisk bild av en morsekona med dimensionstabell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V V1K1NG skrev:
ska man mäta hålet i chucken?
Du behöver mäta håldiameter på chucken för att avgöra vilken B-kona som ska vara i den ändan.
Håldiametern i borrmaskinens spindel avgör vilken morsekona som ska vara i den ändan …
 
K
Om du har möjlighet köp en chuck med en fast morsekona på det är att föredra
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
K Krille_90_ skrev:
Om du har möjlighet köp en chuck med en fast morsekona på det är att föredra
För ökad precision eller? :p

Nej det är inte på något sätt en fördel för ts förutom att det brukar kosta mer. Det kan finnas andra fördelar på chuckar med integrerad kona men inte just att den är integrerad.
 
A
Finns recensioner på Tyska sidan(.de)
på den maskinen,där nämns den krokiga och mjuka Mk2 konan!
 
Rickard.
Handyman 1 skrev:
på den maskinen,där nämns den krokiga och mjuka Mk2 konan!
Är det chuckdornet som är krokigt och mjukt eller är det honan (spindeln)?
 
K
Rickard. Rickard.ag skrev:
För ökad precision eller? :p

Nej det är inte på något sätt en fördel för ts förutom att det brukar kosta mer. Det kan finnas andra fördelar på chuckar med integrerad kona men inte just att den är integrerad.
Allt i ett stycke är alltid bättre stabilare och mer precision
 
Rickard.
K Krille_90_ skrev:
Allt i ett stycke är alltid bättre stabilare och mer precision
Teoretiska fördelar i en maskin som är varken stabil eller precis. Kona till borrchuckar fungerar bra och det är sällan där problem blir. Vill man ha bättre precision så kan man gå ifrån en "vanlig" 3-klo borrchuck till något bättre.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Nej på TS borr är precisionsperspektivet sannolikt inte något argument för en integrerad borrchuck.
I generella ordalag så specas integrerade chuckar med mindre rundgång än diton med separat chuck och dorn, skillnaden kan dock handla om så lite som en hundradel hos kvalitetsgrejer.

Däremot eliminerar man risken för tappad chuck, med integrerat dorn. Rekylen när man växlar ner från 2900 rpm till 1450 rpm på min Strands S25 är riktigt häftig.
 
K
Rickard. Rickard.ag skrev:
Teoretiska fördelar i en maskin som är varken stabil eller precis. Kona till borrchuckar fungerar bra och det är sällan där problem blir. Vill man ha bättre precision så kan man gå ifrån en "vanlig" 3-klo borrchuck till något bättre.
Om man nu måste köpa grejer vadför inte köpa en bättre chuck med fast kona? Du slipper risken att chucken kan lossna vid hård körning eller snabbt skiftande av varvtal. Jag jobbar dagligen med bearbetning så jag har erfarenhet av alla möjliga chuckar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.