T
S Solbjorn skrev:
Nej det är sant, och eftersom det är berg på ena väggen och glas på andra så kommer det inte vara ett fuktproblem. Bra tanke.
Håller med, finns det inte något organiskt så borde det vara mer risk med tätskikt än att inte ha, då du bygger i en källare där fukt kommer från två håll.
Men det ser ut som att en vägg är plastad och träreglar!?
 
L Lilllen skrev:
Ok, vad bra! Hoppas på att detta fortsätter och blir en projekttråd!
Absolut!
 
Jag tror inte på iden. Det kommer ju att sluka värme om utrymmet ska vara uppvärmt. Sedan kondensproblem. Vart tar vattnet vägen som kommer att rinna? Sprickor? Så småningom kommer det att växa mossa. Men mossan isolerar kanske något. :)
Ska man ha "berg I dagen " får man bygga upp det innanför isoleringen på den varma sidan.
 
  • Gilla
Nisse Hedström
  • Laddar…
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag tror inte på iden. Det kommer ju att sluka värme om utrymmet ska vara uppvärmt. Sedan kondensproblem. Vart tar vattnet vägen som kommer att rinna? Sprickor? Så småningom kommer det att växa mossa. Men mossan isolerar kanske något. :)
Ska man ha "berg I dagen " får man bygga upp det innanför isoleringen på den varma sidan.
Håller med. Tycker att det låter dom ett ”bottenlöst hål” att pumpa in värme i.
 
F fsn skrev:
Håller med. Tycker att det låter dom ett ”bottenlöst hål” att pumpa in värme i.
Rummet är tänkt enbart för bastubad och därför tänker jag att man endast värmer upp golvet inför bastubadande. Finns det problem med denna tanke?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Finns ju bra tekniker inom tunnel/gruvbranschen hur man vattentätar berg, förenklat distanser elefantmatta armeringsnät och fiberarmerad sprutbetong. Skulle kunna bli ganska läckert med tanke på hur du kan göra välvda former för att sen klä in med mosaik tex.
 
F
S Solbjorn skrev:
Rummet är tänkt enbart för bastubad och därför tänker jag att man endast värmer upp golvet inför bastubadande. Finns det problem med denna tanke?
Jag tror (med viss tyngd på tror) att du kommer att få fukt ock kondens om du inte har det uppvärmt i viss mån.

mina föräldrar har inte berg i dager i sitt badrum/bastu, däremot så har dom golvvärme. Jag och min far gjöt plattan till detta 92-93 och farsn ville inte ha golvvärme inne i bastum men motiveringen ”vad fan skall det vara bra för”. Bastum är så välisolerad och det blir så kallt där att det snudd på kondenserar ibland. Det löses genom att ställa upp bastudörren när den inte används. Vi har flera gånger pratat om hur jävla dumt set var att inte dra in golvvärme där med.
 
Hur har det blivit i din bastu, @k_per? Har du upplevt några av problemen som beskrivs ovan?
 
  • Gilla
robert_m
  • Laddar…
JonasZent JonasZent skrev:
Hur har det blivit i din bastu, @k_per? Har du upplevt några av problemen som beskrivs ovan?
Inga problem som jag inte hade tänkt på. Jag har inget organiskt i kontakt med varken ytterväggar eller berg. Spalten mellan bastuvägg och yttervägg ventileras konstant.

När vi bastar blir berget blött av kondens men det torkar ut efteråt. Vi brukar lämna dörren öppen i bastun.

Har ingen golvvärme och har inte saknat det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag pratade med en besiktningsman idag och det måste vara tätskikt i zon 1 men att han inte såg några problem med Berg i dagen. Så, det verkar som att allt mynnar ut i att det blir singel, isodrän, duk, betongplatta med golvvärme och klinker. I våtzon 1 blir det tätskikt på golv och väggar.

Tack för all input! Jag fortsätter mata på med bilder från projektet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej
Tänkte dela med mig av hur bastun till slut blev. Jag är väldigt nöjd och berget har under två års bevakning inte tryckt igenom vatten. Grundläggningen består helt av isodrän och betong med tätskikt på. Jag väntar på glaset till bastudelen men går finfint att basta i redan nu. Mycket trevligt.
 
  • Rörigt byggområde i källare med isolering, kablar, arbetsljus och stenigt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En oavslutad källare under konstruktion med isolering på väggen och grus och jord på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbastu med bänkar, stenvärmare, trätak och beigea kakelväggar. Modernt och rent utrymme för avkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En modern bastu i ett hem, med träpaneler, inbyggd bänk, och en stenpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Hempulare och 91 till
  • Laddar…
Oj så snyggt! Riktigt bra jobbat! Har inte läst hela tråden men du upplever ingen störande kyleffekt från berget?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
M mattiasborger skrev:
Oj så snyggt! Riktigt bra jobbat! Har inte läst hela tråden men du upplever ingen störande kyleffekt från berget?
Nej, inget som syns på elräkningen som jag oroade mig för i början. Eftersom jag inte har glaset på plats vet jag inte hur varm bastun kan bli men som det är nu räcker för att man ska svettas och vilja svalka sig utomhus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Solbjorn skrev:
Hej
Tänkte dela med mig av hur bastun till slut blev. Jag är väldigt nöjd och berget har under två års bevakning inte tryckt igenom vatten. Grundläggningen består helt av isodrän och betong med tätskikt på. Jag väntar på glaset till bastudelen men går finfint att basta i redan nu. Mycket trevligt.
Stor eloge till att faktiskt komma tillbaka till projektet och berätta/visa hur det blev!

Grattis till en spa-avdelning med karraktär och stil, verkligen vill-ha-faktor!
 
  • Gilla
MorpH och 9 till
  • Laddar…
Supersnyggt!!
 
  • Gilla
Solbjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.