Jag har ett skjul på min tomt som är byggt på plintar. jag skulle vilja isolera det och göra om det så jag kan ha värme där ute för papegojor.

min tanke var först att sätta följande från insidan:
OSB skiva - ångplast - isolering - vindpapp

det finns ingen vindpapp idag men det jag funderar på är om hur jag på bästa sättet gör en luftspalt och om luftspalten ska vara mellan isoleringen och vindpappen eller vindpappen och ytterpanelen?

så här ser väggarna och tak ut innifrån:
Interiör av skjul med träväggar, golv och sparrar synliga, samt några byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innervägg av trä och OSB i ett skjul med synliga takbjälkar och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av trädskjul med träpaneler och fönster, behov av isolering och luftspalt diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer även behöva isolera taket och golvet.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Mats-S
Du har ett problem här, ytterpanelen är spikad dikt på reglarna som även kommer att fästa innerväggen. Normalt så sätter man vindpapp/board på ytterreglarna, därefter typ 20mm spikläkt, och i den ytterpanelen. Detta ger en korrekt luftspalt mot ytterpanelen.

Jag hade samma problem på mitt sommarhus, pga vissa skäl kunde jag inte konstruera om ytterväggen så att den fick en luftspalt.

Så,
antingen får du lägga ner tonvis med jobb på att skapa en ny luftspalt mellan ytterpanelen och isoleringen. Luftspalten måste ha ett fritt luftflöde HELA vägen nerifrån och upp på väggen ... så det blir till att borra lufthål i alla liggande reglar (utan att försvaga dom om dom är bärande uppåt). Luften måste ha fritt tillträde nertill, och fritt utlopp överst.
Alternativt spika om all ytterpanel ......................

Eller
så kör du på min lösning, som har fungerat i 20 år nu :)
1. Sätt förhydringspapp (som andas) mot ytterpanelen. Vik gärna in den lite över reglarna.
2. Isolera
3. Sätt förhydringspapp över hela ytan över isoleringen. OBS!!! INGEN PLAST, INGEN PLAST!
4. Sätt upp OSB-skivorna.

Nyckeln till att det här ska fungera är att du absolut inte får stänga inne någon fukt med plast. Därför kör du med förhydringspapp (vindpapp) istället, som transporterar bort eventuell fukt, typ den här:
https://www.byggmax.se/vindpapp-ac-350-p17040

Viktigt även att du målar ytterpanelen med färg som inte konserverar fukt inne i panelen.

Finns säkert fler lösningar som vanligt, men den här lösningen har fungerat på mitt sommarhus, som står väderutsatt precis vid Vänern.
 
Redigerat:
Du kan ju skapa en luftspalt genom att sätta läkt typ 22x22 eller liknade på reglarna och sedan kapar du ex asfaboard och sätter den i facken. Då har du en luftspalt lika som man brukar göra i taket. En del jobb men har du bara läkten färdig borde det gå skapligt ändå
 
Tack för er tips! :)
jag ska fundera lite vad jag ska prova. I taket får jag nog göra så där med läkterna iallafall.

har ni några tips på golvet? Det är ju plankor på golvet och reglat under men ingen isolering. Kan man isolera tunt inifrån över plankorna eller är det nödvändigt att rycka bort plankorna och isolera under?
 
Dosborra några hål o spruta in ngn lösull, tror jag är enklast/snabbast. I golvet dvs
 
Hambergaren Hambergaren skrev:
Jag har ett skjul på min tomt som är byggt på plintar. jag skulle vilja isolera det och göra om det så jag kan ha värme där ute för papegojor.

min tanke var först att sätta följande från insidan:
OSB skiva - ångplast - isolering - vindpapp

det finns ingen vindpapp idag men det jag funderar på är om hur jag på bästa sättet gör en luftspalt och om luftspalten ska vara mellan isoleringen och vindpappen eller vindpappen och ytterpanelen?

så här ser väggarna och tak ut innifrån:
[bild] [bild] [bild]

Jag kommer även behöva isolera taket och golvet.
Hur stort är utrymmet?
En tanke bara om man vill slippa massa arbete med olika moment såsom bygga luftspalt för panelen,skära ut och klamra fast vindpapp i alla fack, skära till isolering, klammra och tejpa ångplasten så köp 30-50st Fogskum Helårs FM310 för ca 85kr/st och isolera med fogskum i alla fack, en flaska ger ca 30L skum.
Det har högt isolervärde, går på ett par timmar samt du slipper greja med allt det andra.
Troligen kostar det kanske en tusenlapp mer än att göra på vanligt vis med luftspalt, vindpapp,mineralull, ångplast men du sparar många många timmar arbete och det blir luft/vattentätt och det möglar inte.
Du bör givetvis ha tillräckligt med ventilation oavsett vilken metod du väljer.
Ska du skumma så gör det med öppet fönster och en andningsmask med gasfilter.
Har för mig att 7cm pu-skum isolerar lika bra som 10cm mineralull.
En tanke bara
 
Ser ju inte hur det ser ut utvändigt men ett ytterligare alternativ är att isolera väggarna utvändigt och skapa en klassisk luftspalt där. Betyder ju ny panel och ev utsalning vid fönster etc. Också en del jobb men ger tjockare isolering och kanske särskilt är lockande om panelen ändå inte är hundra.

Annars skulle jag nog gå på Matd lösning med att strunta i luftspalt men köra difföppet. Viktigt då att inte använda plastfärg. Alltså i princip är det slamfärg, omålat eller linoljefärg som gäller. Det ser ju inte ut att bli några tjocka isoleringslager så värme inifrån borde bidra att torka ut väggen. Fram till plastfärgerna kom (och man isolerade tunt) fanns inga luftspalter.
 
Tomture61
Mellan isolering och ytterpanel bör man ha en luftspalt för att kunna vädra bort ev fukt / regn som letar sig in bakom panelen .
Panelen bör även kunna ventileras upptill och nedtill .
Samma sak med taket .
Prefabricerade bodar brukar ej vara ämnade att isolera i efterhand efter som alla träpaneler sitter dikt mot bärande virke .
 
Tack för svar, boden är redan målad med en svartfärg som är samma som vårat hus. Osäker om det är plastfärg så blir kanske dumt att chansa då genom att köra ytterplank -> vindpapp -> isolering -> vindpapp och sen OSB skiva? :)
 
Hambergaren Hambergaren skrev:
Tack för svar, boden är redan målad med en svartfärg som är samma som vårat hus. Osäker om det är plastfärg så blir kanske dumt att chansa då genom att köra ytterplank -> vindpapp -> isolering -> vindpapp och sen OSB skiva? :)
Röstar för att isolera med skum.
Du blir klar på någon timme och slipper grubbla på vilka material som lirar ihop och var dom ska sitta.
 
Tomture61
N Nyfiknast skrev:
Röstar för att isolera med skum.
Du blir klar på någon timme och slipper grubbla på vilka material som lirar ihop och var dom ska sitta.
Sprutas skumisoleringen dikt mot baksidan av ytterpanel eller vad ?
Säker smart att ytterpanel har plastfärg på utsidan och tät skumisolering på baksidan :rofl:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Sprutas skumisoleringen dikt mot baksidan av ytterpanel eller vad ?
Säker smart att ytterpanel har plastfärg på utsidan och tät skumisolering på baksidan :rofl:
Korrekt.

För att tydliggöra så har jag inget med detta företag att göra utan länkar endast för att hänvisa till bilder och info.
https://effektivisolering.se/applikationsomraden/vind-isolering-tak/
Ett citat "Vid sprayisolering behövs inte luftspalt och plastofolie"

Eftersom att den är luft och vattentät samt inte möglar så borde det inte spela någon roll att panelen inte har luftspalt förutsatt att panelen är i bra skick. Är det tätt på båda sidor så kommer ingen fukt in. Som ett staket ute man målar, det blir tätt runt om och skyddar trät från fukt.
 
Tomture61
Som enstegstätad fasad då .
En träfasad blir aldrig 100% tät , ibland regnar det på tvären sas .
Fukt tränger då in bakom ytterpanelen med liten möjlighet att vädras bort .
En träpanel som har en korrekt utförd luftspalt på baksidan med möjlighet att vädra bort fukt uppåt får en mycket längre livslängd .
Min granne satte upp staket runt hela sin tomt (hundägare) vet ej om han var snål på färgkvaliteten men nu 6-7 år senare håller staketet på att ruttna sönder .
 
Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
Som enstegstätad fasad då .
En träfasad blir aldrig 100% tät , ibland regnar det på tvären sas .
Fukt tränger då in bakom ytterpanelen med liten möjlighet att vädras bort .
En träpanel som har en korrekt utförd luftspalt på baksidan med möjlighet att vädra bort fukt uppåt får en mycket längre livslängd .
Min granne satte upp staket runt hela sin tomt (hundägare) vet ej om han var snål på färgkvaliteten men nu 6-7 år senare håller staketet på att ruttna sönder .
https://www.lfs-web.se/enstegstatad-fasad.htm
Man skall aldrig bygga en yttervägg eller tak som inte kan ventileras på insidan .
Trä ruttnar om fukthalten är för hög under längre tid .
 
Nja
Tomture61 Tomture61 skrev:
Som enstegstätad fasad då .
En träfasad blir aldrig 100% tät , ibland regnar det på tvären sas .
Fukt tränger då in bakom ytterpanelen med liten möjlighet att vädras bort .
En träpanel som har en korrekt utförd luftspalt på baksidan med möjlighet att vädra bort fukt uppåt får en mycket längre livslängd .
Min granne satte upp staket runt hela sin tomt (hundägare) vet ej om han var snål på färgkvaliteten men nu 6-7 år senare håller staketet på att ruttna sönder .
Nja inte riktigt jämförbart med enstegstätad fasad där man putsar rakt på isoleringen som sitter på gipsskivor som i sin tur sitter utanför trästommen.

Jag är helt överens med att luftspalt är rätt väg att gå för då vädras fukt bort, så bygger jag själv.
Men här har vi ett förråd med liggande panel och som troligen är avsedd att vara ett kallförråd och luftspalt saknas samt är panelen möjlighet målad med plastfärg.
Att sätta vindpapp mot panelen gör att fukt sämre torkar ut, samma sak med skumisolering men med skummet slipper man alla arbetsmoment med att skära till vindpapp, isolering ,plast och kan gå direkt till att sätta osb.
Inget av det är optimalt för luftspalt är rätt väg att gå men bygger man ingen luftspalt så känns det meningslöst att lägga allt tid på att göra övriga moment rätt och om 5-10år kanske han lägger någon dag på att byta panel och då bygger med luftspalt.
Eller så isolerar han med ett hydroskopiskt material, skippar plasten, sätter vindpapp på båda sidor om isoleringen och hoppas på det bästa.

Din granne kan ha gjort något av tusen olika fel, allt från målat på fuktigt virke, målat när det varit för varmt så färgen torkat för fort och inte skyddar tillräckligt, målat för tunt, målat med dålig färg, byggt staketet fel så vatten blir stående, inte oljat virket, inte grundmålat etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.