Godkväll!
Hoppas att någon här kan hjälpa mig med detta huvudbry som får mig att vilja slita håret. Kan någon förklara för mig hur man sammanfogar benen till ett sånt här bord, för jag begriper det inte!:surprised: Runt vitt bord med ett korsat benstöd i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anette S
  • Laddar…
Det är fyra likadana delar som sammanfogas halvt i halvt. Först två kors. Sedan korsen i varandra. Träbord med unikt korsformat underrede, handgjort för 20 år sedan, står på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde bordet för 20 år sedan.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Mollberg och 1 till
  • Laddar…
Vilket häftigt bord! Snyggt jobbat.
Jag förstår fortfarande inte hur man kan sätta ihop 4st halvt i halvt. Trög som jag är:x
Har du någon skiss eller ett sätt att förklara? :) Tack så mycket för ditt svar. Och än en gång, mycket fint bord!(y)
 
Eller är det såhär du menar förresten? Handritad skiss av två trästycken som korsar varandra med markerade snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så fint ritat men du förstår nog :)
 
Två kors som ser ut så här. Det ena vänder man uppochner och trär i det andra.
Schematisk illustration av två träkors för sammanfogning, det ena vändbart för att trä i det andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
Johannaiborg
  • Laddar…
Kom på det :) Lika fin ritning som min :) Tack så mycket för dina svar. Trevlig kväll och God Jul (y)
 
P
findus42 findus42 skrev:
Två kors som ser ut så här. Det ena vänder man uppochner och trär i det andra.
[bild]
Mvh Findus
Håller på att göra två små sidobord där tanken var att ha just sådana korsben under.
Blev nyligen klar med första skarven som jag fräste ur med överhandsfräs. Blev riktigt bra, klappar mig själv på axeln
Men sista skarven, för att foga ihop de två kryssen, kunde jag inte göra som planerat. Tanken var att såga ur detta i bandsågen, men när jag testade så blev inte snitten helt raka och dessutom ganska taskig yta på snitten.

Så nu söker jag råd för att få denna så bra som möjligt.
 
P
Har klurat vidare på detta.
Antingen såga de yttre snitten för hand med en styv såg (ryggsåg?) och sedan ta det mesta emellan på bandsågen. Avsluta med stämjärn i botten på urtaget.

Alternativt fräsa ut det mesta med överhandsfräsen och ta sista innerradien med stämjärnet.

Hur hade ni gjort?
 
Handsåg och stämjärn. Ser inte att försöka balansera det hela på bandsågen som underlättande. Möjligtvis sticksågen för att få bort vilken isf. Men tror det blir smidigare med bara stämjärn efter sågningen.
 
  • Gilla
PsychoCheF och 1 till
  • Laddar…
Om man ska ha ett runt bord med 130cm diameter hur stort bör kryssen vara?
 
Beror på hur du tänker utforma benen. Jag gjorde benen så att råämnena gick ända ut i hörnen sedan fick det bli vad det blev.
Ritad skiss av bord med utmätta benkonstruktioner och vinklar, markerat med rött.
Går att räkna ut vinkeln om du vet höjden under skivan och skivmåttet (1300 i ditt fall). Enklare att rita upp på en spillbit och mäta.
Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
Beror på hur du tänker utforma benen. Jag gjorde benen så att råämnena gick ända ut i hörnen sedan fick det bli vad det blev.
[bild]
Går att räkna ut vinkeln om du vet höjden under skivan och skivmåttet (1300 i ditt fall). Enklare att rita upp på en spillbit och mäta.
Mvh Findus
Som på bilden i första inlägget
 
Samma angrepssätt fungerar. Rita upp i skala 1:1 och välj vinklar som ser bra ut enligt din smak. Bordet blir så tungt att det blir stabilt även om benen är indragna. Undvik att överdriva bara. Anledningen att rita i skala 1:1 är att perpektivet förändras mer än de flesta tror med förändring av skalan. Det är anledningen till att så många fantastiskt fula hus byggs i offentlig regi då projekten säljs in till amatörer (läs politiker) med jättesnygga ritningar och modeller.
Som snickare kallar jag skiss i full skala för ”utslag”. Vet inte om uttrycket är dialektalt eller yrkesslang. Gör fortfarande sådana kontrollritningar för varje dörr jag gör. Fast jag borde ha alla mått i ryggmärgen. Kanske därför som alla dörrar jag gjort hittills har fungerat. Eller så har jag bara tur...

Mvh Findus
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Har 75x75 stolpar som jag ska göra ett test av först tänkte jag.

Hur tar man lämpligast ur materialet?

Såga kanterna men sen då? Vill ju ha det tätt och fint...

Fräsa? men det blir ju ett väldigt långt utstick på stålet, det kommer väl inte att funka?
 
P
nino nino skrev:
Har 75x75 stolpar som jag ska göra ett test av först tänkte jag.

Hur tar man lämpligast ur materialet?

Såga kanterna men sen då? Vill ju ha det tätt och fint...

Fräsa? men det blir ju ett väldigt långt utstick på stålet, det kommer väl inte att funka?
Första fogen, 2 bitar till ett kors, spände jag upp anhåll och fräste jag med överhandsfräsen. Blev perfekt.

Nästa fog så mätte jag och markerade och sågade för hand med ryggsåg.
Jag är inte så vass på handsågande så hade lämnat lite marginal.
Nu blev det mycket rensning med stämjärn och slipande.

Tog mycket tid, men tillslut blev det bra

Hittade lite bilder
Ursågning för andra fogen påbörjad.
Halvfärdig träfog i kors, uppmärkt och delvis urfräst, fastspänd i skruvtvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första fogen klar
Nyligen fräst träfog som bildar ett kors mellan två trästycken, med synliga träfibrer och jämna kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar till två bord klara för limning.
Trädelar klara för limning med utfrästa fogar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.