Hej bästa forumet !

Jag har upptäckt ordentligt med fukt på virket runt vår huv på vinden samt en blöt fläck under den på isoleringen. Osäker på hur länge det varit såhär, vi flyttade in för 1 år sedan och i besiktningen syntes ingenting. För ca 6 månader sedan installerade jag en freshfläkt i badrummet på befintlig kanal. Den går kontinuerligt på låga varv men drar igång på max vid duschning, kan tillägga att fläkten droppar vatten när man duschar. Huset är ett självdragshus ifrån 1961. Badrumskanalen är av eternit och möter kanalen ifrån köksfläkten som också är av eternit.

Fuktmätaren går i taket på vissa virkespartier under huven (se röda markeringar på fotot), på ett sånt blött ställe har det tillome blivit någon sorts påväxt, luddigt vitt mögel. Isoleringen är också mer blöt rakt under huven (röda streck) och det är strax under det som det droppat ner på innertakisoleringen/tilläggsisoleringen. Jag kommer inte åt att se hur rören mynnar ut i huven pga all isolering men när man går upp på taket och känner i "huvtaket" så är där blött, vet inte om det brukar va så?

1) Är det troligt att det är den nyinstallerade fresh-fläkten som pressar upp fuktig luft som kondenserar på huvens insida och rinner ner på virket? Eller är det troligare att det kommer utifrån, typ via en liten spricka eller hålrum i huven?

2) Bör jag ställa upp en värmefläkt däruppe o försöka torka ut eller är det bäst att öppna upp först för att kunna lokalisera problemet? Kanske bör såga in nya ventiler på varsin gavel också?

3) Vad är mitt nästa move? Antar att jag måste plocka bort isoleringen för o se vad som verkligen pågår?

Tack på förhand!!
 
  • Vinden med synlig fuktskada på trä och isolering, röda markeringar visar fuktiga områden och potentiell mögelpåväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand lyfter på en ventilationshuv täckt av snö på ett tak i mörker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hmm, du borde ha en öppen huv med tak istället så luften tar raka vägen ut. Ser ut som att fd ägaren isolerat rören med minkpäls, hehe! Var kommer den andra kanalen ifrån?
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmm, du borde ha en öppen huv med tak istället så luften tar raka vägen ut. Ser ut som att fd ägaren isolerat rören med minkpäls, hehe! Var kommer den andra kanalen ifrån?
Det är ett par cm glipa högst upp där jag enkelt får in handen. Den andra kanalen kommer ifrån köket
 
Det räcker kanske inte. Men risken finns även att det är läckage runt skorstenen så gör en ordentlig koll på allt! Det verkar ju vara ett riktigt ful/hembygge av det man ser på bilderna. Brädlappar som råspont och klena stödben till takstolarna...
 
Haha ja isoleringen känns inte helt fräsch, små glipor här o var där jag kan tänka mig att röret kyls ner men det är inte bara det att det droppar från fläkten i badrummet (vilket väl tyder på kondens i röret?) utan det är ju det att virket runt huven är så himla blött :/
 
Går det att se om röret från badrummet är isolerat?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det räcker kanske inte. Men risken finns även att det är läckage runt skorstenen så gör en ordentlig koll på allt! Det verkar ju vara ett riktigt ful/hembygge av det man ser på bilderna. Brädlappar som råspont och klena stödben till takstolarna...
Haha dystert! Det är ju trots allt från 1961 huset, men jag vet inte. Nybliven husägare sedan ett år :D Hade du börjat med att plocka bort isoleringen runt rören högst upp i genomföringen o tittat?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går det att se om röret från badrummet är isolerat?
Badrummet är det ena röret (höger på bild) , det andra är köket. Båda är isolerade
 
Tänkte på om man kan se något från badrumstaket eller ovanför ?
 
Nja det är fullt med isolering därpå, kutterspån ovanifrån. Inifrån går det inte att se så mkt. Imorn får det nog bli till att gräva lite i det :/
 
Eternitkanaler är inte tätade, eftersom det är tänkt att ha självdrag. Sätter du en fläkt på andra sidan kommer den trycka ut luft igenom skarvarna.
 
  • Gilla
ebenholt
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Eternitkanaler är inte tätade, eftersom det är tänkt att ha självdrag. Sätter du en fläkt på andra sidan kommer den trycka ut luft igenom skarvarna.
Wow, där har vi säkert problemet då?!
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Eternitkanaler är inte tätade, eftersom det är tänkt att ha självdrag. Sätter du en fläkt på andra sidan kommer den trycka ut luft igenom skarvarna.
Om det skulle vara det som ligger till grund:

1) Betyder det då att det är en skarv ovanför takgenomföringen eller precis vid den eftersom virket runtikring är så blött?

2) Räcker det med att ta bort gamla isoleringen, täta skarvarna och sen på med ny isolering igen då?

3) Om nu detta är kruxet, då borde jag se att det är extra blött vid skarvarna imorn när jag tar bort isoleringen?

4) Kan det va asbest även i den gamla isoleringen runt eterniten?

Tacksamma hälsningar!!
 

Bästa svaret

E ebenholt skrev:
Wow, där har vi säkert problemet då?!
Kan va en del av problemet ja. Slit bort den gamla isoleringen och kolla hur det ser ut. Jag hade liknande problem med min kanal från köksfläkten, det luktade mat i uterummet när man körde med fläkten. Det berodde delvis på ett fågelbo i kanalen och otäta skarvar. Hade kondens på vissa delar av råsponten.

Ta bort isoleringen som ändå måste bytas. Gå över och kolla skarvarna. Vill du ha kvar eterniten så täta skarvarna med ventilationstätning. Eftersom dina kanele går ihop och ut genom samma huv så hade jag satt en Östbergfläkt på huven och därmed fått mekanisk frånluft. Jag har låtit göra det på mitt hus.

Tegeltak med ventilationshuvar, en Östbergfläkt och enkel rökgasrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ebenholt
  • Laddar…
Det bör va vanlig mineralull i din isolering.

Har du fler kanaler eller är det bara från kök och badrum som går ihop?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.