Vilken skillnad! :-D
 
Kul att du gillar uppdateringen!

Det är en hel del jobb kvar innan allt är buggfritt och alla nya funktioner finns på plats men det känns ju väldigt bra att vi tagit detta steg.

Vet att någon tidigare skrivit "vilka odugliga personer som uppdaterar forumet - det verkar ju vara så mycket krångel" i Marlenes blog. Det har varit väldigt krångligt att uppgradera då det befintliga systemet var i så dåligt skick med över en miljon småfiler som inte alltid länkades korrekt. Efter mycket samarbete med utvecklare "på andra sidan Atlanten" har vi fått till att importscript rätt och nu ser ni resultatet.

Sökningarna går ungefär 500 gånger så snabbt nu - och då räknar jag lågt :)

Dagens tips:
Använd länken Nya inlägg som finns i menyraden. Den uppdateras hela tiden med det senaste...
 
Bra jobbat med nya forumet, instämmer med tidigare inlägg - vilken skillnad!
 
Tjena, inte bara snyggare utan även snabbt som synden! Och synd, det ska jag berätta, att det, det är riktigt roligt det ;)
 
Kan spinna vidare lite på vad svåriheten har varit under migrationen från Yabb till vB. Det gamla forumet YaBB bestod av miljontals filer. Att söka bland eller på annat sätt jobba med dessa miljontals filer kom att bli alldeles för otympligt. Att försöka lista alla filer i en mapp med över 100 000 filer får vilket FTP-program som helst att krascha. Så utmaningen var alltså att flytta dessa filer till en databas - i detta fall MySQL. Databasens fördelar är flera, sökning i databasen går blixtsnabbt och det är betydligt tacksammare att göra backupper etc...

För att göra flytten av forum, medlemmar, inlägg, diskussioner, bilagor och privata meddelanden använde vi ett speciellt importskript. Skriptet är avsett för en ren YaBB 2.1 installation utan några modifieringar, vid första testimporten upptäckte vi dock att allt inte fungerade hundra. Kopplingen mellan användare och inlägg försvann på vissa platser, och bilagor följde inte med över huvud taget. Efter några veckors bollande fram och tillbaka med den kandadensiksa utvecklaren fick vi igenom ett gäng modifieringar.

Summa summarum, nu är nya byggahus uppe och skillnaden i hastighet är märkbar.
För de mer tekniskt inbitna bifogar jag två bilder på serverlasten, gissa själv vilken som är före respektive efter flytten.

/M
 
  • byggahus-före.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 4.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag har förstått att det inte har varit lätt att flytta information från Yabb. Tusen tack Martin & Martin! Jag vill också passa på att tacka användaren Johan Gunverth som tipsade mig om dessa båda forumproffs.
 
Kanon! Verkligen blixtsnabbt! Det gamla var verkligen ursegt ibland!
 
Nu såg systemlasten betydligt trevligare ut :)
 
Måste testa om jag heter imported fortfarande...

Edit: Jag får väl räkna mig som nyfödd då jag uppenbarligen har endast 1 inlägg numera o nytt "nick"... tur att det inte va impotent_AX
 
Och jag älskar att det räcker med att hovra muspekaren över en topic för att kunna se först delen av texten. Det saknade jag vekligen tidigare. Tummenupp för hastigheten också, superskönt!

/Jon
 
Såg en grej nu förresten, längst upp står det alltid hur många meddelanden man har, men efter konverteringen räknas tydligen både inkorgen och skickade meddelanden in i den siffran, innan var det bara antalet i inkorgen som visades. Fast ni kanske vill ha det så..?
 
Ett superlyft! Nu blir det bästa sidan ännu bättre, bra jobbat alla!!!!
 
galento
Ja detta var en kanonskillnad,he-he. Mkt bra.
 
Ja, ÄNTLIGEN!

Snyggt jobbat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.