Krille-72 Krille-72 skrev:
Hej! Jag har stor respekt för att det är dyrt med badrum. Nu tycker jag Kjell verkar väldigt händig så det är mest därför jag regerar på att han inte bygger hela vägen. Alla gör självklart som dom vill och jag tror inte Kjells tanke är att lura någon. Men eftersom jag är i branschen gör det ont i själen då jag ser rörgenomföring i vägg bakom badkaret. Rörgenomföring i golv nära badkaret. Plastmatta som ser trasig ut bakom badkaret. Men så länge man duschar i ett badkar och vattnet åker direkt ner i brunnen så är riskerna små. Och helt rätt att plastmatta antagligen är det bästa tätskiktet som finns. I början av 90-talet fanns en primer som var godkänd som tätskikt. Jag vet inte hur många vattenskador jag varit på med denna primer. I 99% har skador uppstått när man lyft ut badkaret och börjat duscha istället. Givetvis några skador där barn som badar antagligen varit orsaken. Poängen är att det absolut bästa tätskiktet är ett badkar eller en duschkabin.
Idag försöker man undvika håltagning genom tätskikt så gott det går. Man limmar tex. Wc stolar, försöker rekommendera krokar som limmas upp osv. Även här får man därför lite ont i själen när Kjell skruvar fast sitt vattenpass rakt igenom tätskiktet. Silikon i all ära men silikon torkar med åren.
Om Kjells badrum är minst lika tätt som vid nyproduktion så har man fuskat vid nyproduktionen. Följer man gällande branschregler så minimeras riskerna väsentligt för fuktskador om man jämför med branschregler förr. Allt var inte bättre förr.
Beträffande rörgenomföring så är det varmt och kallt som kommer upp ur betongplattan och sedan går vidare till öv. Vet inte hur man gör idag? Gjuts inga rör in i grunden längre? Rör i vägg är jag kanske mer tveksam till, men det får åtgärdas i framtiden.
Rör i vägg bakom badkar är vattenutkastare och satt tidigare på den mörka fläcken (silikon som inte torkat - än) då det från början inte var badkar utan enbart dusch. Badkaret är ca 8 år.
När det gäller livslängd på badrum så är tätskiktet i många fall avskrivet efter 20-25 år hos försäkringsbolag. Det ligger något motsägelsefullt i att använda sten, kakel, klinker mm, som har flerdubbel livslängd, i ett utrymme som är såpass känsligt. Har tidigare inte velat ha det i våtutrymme (mer än på betonggolv) för att priset inte står i relation till vad man får ut i livslängd. Plastmatta har varit förstavalet men när vi byggde ville jag testa i badrum, vilket gjordes på öv och det har vi varit väldigt nöjda med. På bv safeade jag, men nu såg jag en möjlighet att testa kaklat även där. Ett kakel till fyndpris från forumet som legat och mognat ;)
 
L Liljeros skrev:
Följer man branschreglerna så blir det tätt men slarv är snarare regel än undantag tyvärr enligt min erfarenhet, jag är inte verksam med just badrum men rör mig en hel del i nyproduktion parallellt med dessa arbeten och ser nästan dagligen skräckexempel.
Jag hade nog inte heller valt att skruva upp passet i väggen men min erfarenhet är att har man fått till det (vilket oftare är fallet med plastmatta) så ska det mycket till för att det ska bli en allvarlig vattenskada av det under en långt tid framöver. Jag rev ur mitt egna badrum som var orginal från -59, halvkaklat utan tätskikt på väggar och en sedan decennier utorkat tjärpappskikt på golvet. Fanns inte ens tendenser till vattenskada.
Inom nyproduktion har du helt rätt att det förekommer mycket slarv. Hur det är möjligt och lönsamt är en stor gåta för mig. För en seriös hantverkare som inte byter org. Nummer varannat år så har du fel. Vi gör allt för att det skall bli bra. Vi har helt enkelt inte råd med annat eftersom vi är ansvariga i10 år. Vem har råd att göra om ett helt badrum? Så stora marginaler har vi inte.
Peppar, peppar så det hittills aldrig drabbat oss sen 2007 då vi startade.
När det gäller plastmattor så ändrar jag mig. Det var bättre förr och det blir bara sämre. Nu får jag väl hela GVK på mig men jag står för det. Anledningen är enkel. Jakten på miljövänliga produkter går fort och kvaliteten hinner inte riktigt med i utvecklingen.
Jag gissar att det varit badkar i ditt badrum från -59. Dusch fanns ju knappt då. När det gäller väggar utan tätskikt så bör det ha varit betong. Hade det varit gips så hade det blivit en vattenskada -60.
Det kostar ca 1000 kr/m2 + moms att kakla väggar exkl kakel. Golv ca 1500Kr/ m2. Tätskikt, fix, fog och silikon inkluderat. Därför är det viktigt att förstå att försäkringsbolagen har rätt att inte lämna en kr i ersättning vid en vattenskada om badrummet inte är byggt enligt för tiden gällande branschregler. Man ska också komma ihåg att en vattenskada ibland inte bara stannar i badrummet. Därför anser jag att det är viktigt att påpeka att det finns flera risker med utförandet Kjell utför. Känner man till dom så kör.
 
K Kjell_G skrev:
Beträffande rörgenomföring så är det varmt och kallt som kommer upp ur betongplattan och sedan går vidare till öv. Vet inte hur man gör idag? Gjuts inga rör in i grunden längre? Rör i vägg är jag kanske mer tveksam till, men det får åtgärdas i framtiden.
Rör i vägg bakom badkar är vattenutkastare och satt tidigare på den mörka fläcken (silikon som inte torkat - än) då det från början inte var badkar utan enbart dusch. Badkaret är ca 8 år.
När det gäller livslängd på badrum så är tätskiktet i många fall avskrivet efter 20-25 år hos försäkringsbolag. Det ligger något motsägelsefullt i att använda sten, kakel, klinker mm, som har flerdubbel livslängd, i ett utrymme som är såpass känsligt. Har tidigare inte velat ha det i våtutrymme (mer än på betonggolv) för att priset inte står i relation till vad man får ut i livslängd. Plastmatta har varit förstavalet men när vi byggde ville jag testa i badrum, vilket gjordes på öv och det har vi varit väldigt nöjda med. På bv safeade jag, men nu såg jag en möjlighet att testa kaklat även där. Ett kakel till fyndpris från forumet som legat och mognat ;)
Inga rörgenomföringar direkt ur golv är tillåtna i badrum förutom avlopp. Kommer rören upp ur golv ska dom vara placerade ”bakom” tätskikt. Dvs. Upp i väggen och sedan ut i badrummet eller bakom väggen i annat utrymme. Ett tag så kunde rören komma upp från golv i badrum men inte i våtzon 1. Man gjöt då en ”gubbe” runt rören som var ca 10-15 cm hög. Om det blev mycket vatten på golvet så fanns det ändå ingen risk att vattnet skulle tränga ner mellan rör och tätskikt. Den vattenånga som kom uppifrån utgjorde en minimal risk. Eftersom branschregler verkar vara helt anpassade efter nyproduktion tog man bort denna regel. Vad det innebär i ditt fall som har varm- och kall direkt från plattan är att man nu måste bygga en låda men svallerrör där rören kommer upp. Sen kan man gå ut från lådan med nya rör. ( Finns mer att förklara för att det skall vara ok).
Rör i vägg är ok. Så länge du inte har kopplingar inbyggda i vägg. Plaströr som kallas rör i rör är populära och godkända. Mössen och Råttorna älskar dom mycket mer än kopparrör.
Gammal silikon är bättre en ny. Den nya torkar mycket snabbare men är bättre för miljön...
När det gäller försäkringsbolagens avskrivningar och regler så orkar jag knappt kommentera detta då inlägget skulle bli en roman. Men enkelt uttryckt så får man sällan/ aldrig ersättning för tät- ytskikt vid en skada orsakad av läckande tätskikt. För att dom skall tjäna ännu mer pengar så lämnar dom oftast inte ersättning för tät- och ytskikt på väggen heller trots att skadan tex. Uppkommit på golvet. Så att tex. Ha en avskrivningstid på 30 år på kakel är en liten risk.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Annars är ett ”billigt” alternativ att måla både väggar och golv.
Jotun har en våtrumsfärg med glans 10 som kan bli riktigt snygg på väggarna...
Ca 300:-/L och borde då räcka 4-5 m2/L på 2 strykningar.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
K Kung Louie skrev:
Annars är ett ”billigt” alternativ att måla både väggar och golv.
Jotun har en våtrumsfärg med glans 10 som kan bli riktigt snygg på väggarna...
Ca 300:-/L och borde då räcka 4-5 m2/L på 2 strykningar.
Nu är det inte bara att köpa våtrumsfärg och måla ett badrum. Även här bör branschregler följas om det skall bli rätt. Men absolut det billigaste alternativet i ett badrum.
 
  • Gilla
Kung Louie
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu är det inte bara att köpa våtrumsfärg och måla ett badrum. Även här bör branschregler följas om det skall bli rätt. Men absolut det billigaste alternativet i ett badrum.
Det är branschreglerna när badrummet utfördes som är aktuellt, om man tänker rent ersättningsmässigt. Dock är det ej relevant i det normala fallet då det som ovan nämnt är svårt att få ersättning för vattenskador orsakade av brister i tätskikt.
 
L Liljeros skrev:
Det är branschreglerna när badrummet utfördes som är aktuellt, om man tänker rent ersättningsmässigt. Dock är det ej relevant i det normala fallet då det som ovan nämnt är svårt att få ersättning för vattenskador orsakade av brister i tätskikt.
Rätt när det gäller branschregler. Nja när det ersättning vid tätskiktsskada. Har du följt branschregler för tiden av utförandet så får du ersättning för rivning/ sanering, torkning och uppbyggnad av allt utom det som orsakade skadan. Dvs. Tät och ytskikt om skadeorsaken är läckande tätskikt.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Rätt när det gäller branschregler. Nja när det ersättning vid tätskiktsskada. Har du följt branschregler för tiden av utförandet så får du ersättning för rivning/ sanering, torkning och uppbyggnad av allt utom det som orsakade skadan. Dvs. Tät och ytskikt om skadeorsaken är läckande tätskikt.
Blev en smula otydligt, jag menade såklart brister i utförande av tätskikt och inte att själva tätskiktet börjar läcka.
 
K Kjell_G skrev:
För mig är det godkänt. Inget kan vara tätare än en plastmatta. Men vad försäkringsbolaget säger, tja, jag kommer inte med några anspråk på ersättning.
Väggarna är tvättade och primade dubbelt upp. Passet hängde kvar i primern när tvingarna togs bort :)
K Kjell_G skrev:
Hel vägg, nästan. Ett uttag och kapning på sista raden. 60 plattor uppe mha en halv säck fix. Pausar och tar resten i morgon.
Passet skruvat i vägg ger bra utgångsläge. Silikon i skruvhålen sen. Funderar fortfarande på bästa sättet att ta hål för uttag/brytare. Kakelborr gick inte, ska testa vinkelslip nästa gång. Lär inte bli så runt
Hej
Vad använde du för prim
 
Köpte på Byggmax 99kr/l
Två flaskor räcker gott till ca 30kvm. Roller och två strykningar.
 
  • Gilla
Assar robert
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Inga rörgenomföringar direkt ur golv är tillåtna i badrum förutom avlopp. Kommer rören upp ur golv ska dom vara placerade ”bakom” tätskikt. Dvs. Upp i väggen och sedan ut i badrummet eller bakom väggen i annat utrymme.
Länge sedan man kommenterade här, men här var det sunda saker.
När jag gjorde om badrummet (plastmattans hörn-skarv hade släppt och vårt nyslipade golv utanför fick sig en liten törn.) För att inte göra en roman..., så är fallet nu till golvbrunnen nerslipat i betongen, slå det flytspackel.
(Ja, som på många alla andra ställen så fanns det ett litet bakfall). Ville inte ha ett avslut övertröskeln.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Rör i vägg är ok. Så länge du inte har kopplingar inbyggda i vägg.
Eftersom det var rot. Så är det omöjligt att inte få kopplingar i vägg. Under renoveringen gick elementets rör upp genom golvet, men betongen under var sämre än knäckebröd. Hade hit en VVS-are som la in två presskopplingar (gillar inte dem) så vi fick upp alla ledningar i vägg.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Plaströr som kallas rör i rör är populära och godkända. Mössen och Råttorna älskar dom mycket mer än kopparrör.
Gammal silikon är bättre en ny. Den nya torkar mycket snabbare men är bättre för miljön...
Ha ha, Vet inte vad jag skall säga. Men vi har idag lite för bråttom med att bortförklara äldre byggmetoder och hoppar in i nya tokigheter (det var pga av denna del jag skrev).

Krille-72 Krille-72 skrev:
När det gäller försäkringsbolagens avskrivningar och regler så orkar jag knappt kommentera detta då inlägget skulle bli en roman.
Håller med. Ser idag bara försäkringen som en ren brandskada. Kakel är bara lika mycket värt som en plastmatta.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Men enkelt uttryckt så får man sällan/ aldrig ersättning för tät- ytskikt vid en skada orsakad av läckande tätskikt. För att dom skall tjäna ännu mer pengar så lämnar dom oftast inte ersättning för tät- och ytskikt på väggen heller trots att skadan tex. Uppkommit på golvet. Så att tex. Ha en avskrivningstid på 30 år på kakel är en liten risk.
Detta är enda delen jag inte kan köpa, i ett annat riktigt bra inlägg. Eller så fattar jag det fel, och vi är åter på att jag bara ser vår försäkring, som en försäkring för brand.
Men man märker att du (och många andra här), har erfarenhet. Tyvärr är det skrivbordspiloterna som styr (och de verkar ofta vara oerfarna).
Nu börjar man ännu mer klaga på fördelningsskåen och rör i rör. De läcker..
I vårt hus har vi lödda skarvar i väggarna och inga problem (det finns dock en bygg-bom, innan vi köpte huset. Men den är ännu efter 40 år inte synlig i vattenutgjutning, 'bara i tapeten utanför'),.
Tack för ett väldigt bra inlägg.
 
Redigerat:
Förra söndagen sattes en vägg (utom understa raden). Idag är sista väggen påbörjad. Däremellan har rör kopplats ur och kommoden tagits ner. Visade sig att bakstyckets upphängning var satt med silikon så den biten släppte. Skåpet helt för övrigt så det blir att fixa ny upphängning. Flyttade ett rörutlopp för belysning. Elektrikern få kolla om det är ok. Han tänker dra kabel från takdosan eftersom den ny belysningen ska fästas på skåpet. Kommod och spegelskåp ska placeras i hörnet när det väl kommer så långt.
Testade hörnhyllorna som ska fästas i fogen med silikon. Svart handdukstork väntar också.
 
  • Renoverat badrum med delvis kaklade väggar i vitt och svart, tomma fästen och utan kommod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av badrum med påbörjade väggar, bortkopplade rör och nedmonterad kommod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är sista väggen uppe (nedersta raden saknas dock). Svårt att blanda lagom konsistens på fixet. Idag blev det tunt, visst, det kan användas längre, men det var jobbigt att sätta småbitar som inte styrdes upp av nåt. Likadant ovanför fönstren. Gravitationen gjorde sig påmind.
Återanvände det dosfrästa materialet och tätade med silikon och gucka (jag vet, jag vet... men kan man göra nåt så varför inte).
Min förhoppning om linjering sprack, måste haft lite otur när jag tänkte. Två väggar blev ju en generalskarv på, så det sprack ju där. Tredje väggen syns på bilden, skiljer en fogbredd.
Efter detta fogning, tar allt på en gång. Hoppas kunna visa färdigbilder innan sportlovet. Tidigare än planerat eftersom jag tänkte ta två väggar per lov
 
  • Ojämnt applicerat fixmedel på vägg med elinstallation och synligt trä i rund öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vägg med ojämnt applicerat fix, kablar som sticker ut från väggen och osatta plattor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kaklade väggar i svart och vitt runt ett fönster i ett badrum under renovering, med en stege och bubbelpool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis lagd keramikplattsvägg ovanför ett schackrutigt golv med osatta plattor och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Assar robert och 2 till
  • Laddar…
En konsekvens av sminkningen var att röret till toalettstolen hamnade lite lågt. Påbyggnaden blev väl 10-12mm så den satt nog på gränsen tidigare. Hittade inga färdiga strosar eller svep på 125 diameter. Ett rör inhandlades (troligtvis avsett för ventilation?) och två bitar kapades. Röret har samma diameter som brunnen. Klippte upp ena ringen, tog bort ca 9mm och använde silikon på andra biten och trädde över. Tänker inte fästa den på brunnen, den får väl hänga med upp nästa gång toastolen behöver flyttas dvs om x antal år.
 
  • Vit PVC-rör kapad i två delar på ett sågstativ med stenläggning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller två kapade bitar av ett vitt rör som används för att justera toalettstolens röranslutningshöjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett justerat avloppsrör på badrumsgolvet bredvid ett kapad rörbit avsedd att höja röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskuret ventilationsrör används som förhöjningssockel för en toaletts avlopp, monterat på golv mellan kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller borde jag limma? För att minska risken för att avlopp tränger igenom om det (mot förmodan) blir stopp i holken?
Börjat foga. Och fäst in hörnhyllorna med silikon. 5 kg fog till drygt två väggar. Polera strax.
 
  • Delvis kaklad duschhörna med svartvita mönstrade kakelplattor, hörnhyllor monterade, badkar och fogarbeten pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elisabethhonu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.