tommib
Körde ett ryck idag igen. Det närmar sig verkligen, nu är det bara små utjämningar längs med kanterna kvar. Jag har börjat återfylla också. Känns lite dumt när man fyller upp ett par decimeter igen med sten men det är inte värt att hålla på och försöka spräcka sig neråt på de partier som ligger högst. Dessutom vill jag ändå ha dränerande material under plattan som kommer där. Möjligen skulle man använt lecakulor eller något annat isolerande för avjämnningen men då måste jag köpa det. Sten har jag stora mängder av ändå :) Det blir 10 cm cellplast under plattan, det får räcka. Planen är 2,20-2,30 takhöjd just nu men möjligen sänker jag också taket lite framöver.

Inga bilder denna gång, det kanske kommer nästa gång jag går ner. Det är ändå inte så mycket att se nu när det är så små ändringar mellan gångerna.

Måste skruva upp ett par fixpunkter för lasern också så att jag kan ha en bra referensnivå när jag jämnar av.
 
  • Gilla
skyisthelimit och 5 till
  • Laddar…
Med cellplast så bryter du ju köldbryggan, 10 cm är ändå helt ok med isolering tycker jag. Vi har 2cm i källaren och jag upplever inte golven särskilt kalla och vi använder största delen som bostadsyta.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Har egentligen inte gjort något nere i krypgrunden idag, mer än att lossa på nivågivaren i gropen som hade fastnat. Slängde ut några stenar till från högen för att jämna av och tog ett par bilder som visar utrymmet från olika vinklar. Det tar sig verkligen.

Krypgrund med synlig berggrund och spridda stenar, rörledningar och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ojämn hög med sten som avjämnats i en krypgrund med synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Krypgrund med högar av utsprängd sten, sladdar och slangar som löper längs betongväggarna, och en nivågivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu hoppas jag på att allt ska klaffa nästa vecka när jag jobbar natt så att jag kan köra en vända borrning och att det ska spricka snällt där jag vill att det ska spricka för att rensa upp de sista kanterna. Jag har en enorm hög med sten, typ 2 kbm, som ska ut i trädgården. På uppfarten står 2,5 kbm 8-16 som ska ner. Jag är ledig vecka 6 om jag minns rätt så tills dess hoppas jag att det ska vara avjämnat.
 
  • Gilla
oobum och 12 till
  • Laddar…
A
Du har inte funderat på att gräva ut ytterligare en källarvåning? Det hade du kunnat ha god nytta av och vi som följer tråden hade inte varit tvungna att göra något vettigt med våra liv. Det här är ju ett av de mastigare projekten på hela bygga hus forum, låt den fortsätta, det finns egentligen ingen gräns för hur djupt du kan gå!
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik.B och 12 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Scouten skrev:
det finns egentligen ingen gräns för hur djupt du kan gå!
Fel. Jordskorpan är ungefär 7 mil tjock. Kirunagruvan är drygt 1500 meter djup, en guldgruva i Sydafrika är typ 4 km och nåt borrhål i Sibirien är över 12 km djupt. Sen är det stopp. Det blir helt enkelt för varmt. Oavsett dessa teknikaliteter så ligger mina pengar på att @tommib får bestämt nej från frugan innan han når en bråkdel av nämnda djup.
 
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 9 till
  • Laddar…
Hur djup källare får man göra innan man behöver inhämta tillstånd från Bergsstaten? :)
 
  • Gilla
  • Haha
erik147 och 1 till
  • Laddar…
Måste man fråga ?;)
 
  • Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
A
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Fel. Jordskorpan är ungefär 7 mil tjock. Kirunagruvan är drygt 1500 meter djup, en guldgruva i Sydafrika är typ 4 km och nåt borrhål i Sibirien är över 12 km djupt. Sen är det stopp. Det blir helt enkelt för varmt. Oavsett dessa teknikaliteter så ligger mina pengar på att @tommib får bestämt nej från frugan innan han når en bråkdel av nämnda djup.
Ber om ursäkt, jag menar, det finns ingen rimlig gräns. Har man kommit en bit ner, så bör man väl kunna jobba sig in under grannarna också? Bygga en pelarsal.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Fulkemisten
Scouten skrev:
Ber om ursäkt, jag menar, det finns ingen rimlig gräns. Har man kommit en bit ner, så bör man väl kunna jobba sig in under grannarna också? Bygga en pelarsal.
Fel igen. Jag tror att pelarsal in under grannarna klassas som högst rimligt?
 
i London är hus och mark så pass dyr att bygga källare under redan befintliga hus är big business. Har sätt filmer där man byggt källare två våningar ner och under hela trädgården. Kanske vore något att följa efter. =)
 
  • Älska
saiter
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
i London är hus och mark så pass dyr att bygga källare under redan befintliga hus är big business. Har sätt filmer där man byggt källare två våningar ner och under hela trädgården. Kanske vore något att följa efter. =)
Finns ett par hus i riktiga Grand Designs med ;)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tommib
Ja, nämnde jag inte det tidigare i tråden att jag har ett till vansinnesprojekt uttänkt? Det skulle också lösa kriget mellan mig och min fru om var trappan ner ska vara, eftersom man då kan göra trappan utifrån. I så fall skulle vi riva bort halva altanen utanför (gjuten betongaltan) och gräva ner tre meter i marken utanför huset. Där bygger man sedan ett till rum och sen återuppbygger man altanen ovanpå. Där skulle det med hjälp av ljusbrunnar också gå att få till fönster.

Problemet är att hela trädgården är prickmark men det kanske kan lösas med hjälp av attefallsreglerna. Då måste jag bara se till att allt det andra är klart först så att man kör det med bygglov för att slippa stöta på patrull om max BYA och liknande.

Ja, det finns förstås några andra små problem med det också, t.ex. den oklara mängden berg man behöver ta bort för att göra ett sådant rum och så, men det är världsliga ting.
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, nämnde jag inte det tidigare i tråden att jag har ett till vansinnesprojekt uttänkt? Det skulle också lösa kriget mellan mig och min fru om var trappan ner ska vara, eftersom man då kan göra trappan utifrån. I så fall skulle vi riva bort halva altanen utanför (gjuten betongaltan) och gräva ner tre meter i marken utanför huset. Där bygger man sedan ett till rum och sen återuppbygger man altanen ovanpå. Där skulle det med hjälp av ljusbrunnar också gå att få till fönster.

Problemet är att hela trädgården är prickmark men det kanske kan lösas med hjälp av attefallsreglerna. Då måste jag bara se till att allt det andra är klart först så att man kör det med bygglov för att slippa stöta på patrull om max BYA och liknande.

Ja, det finns förstås några andra små problem med det också, t.ex. den oklara mängden berg man behöver ta bort för att göra ett sådant rum och så, men det är världsliga ting.
Ren slump att du inte nämner poolen som ska stå ovanpå altanen? ;)
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
tommib
Njaeh.... Ska vi ha pool får den vara en ytterligare förlängning av altanen men då måste det bort rätt många kubik berg. Det är iofs utomhus så det är ju plättlätt i jämförelse men kanske avvaktar lite med det ändå ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Unikt namn och 4 till
  • Laddar…
Klart du ska ha en undervattensingång till källaren via poolen. Du vet att du vill...
 
  • Haha
  • Gilla
Garningen och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.