Per Ola Persson
T Thomas' skrev:
9500kwh, då värmer jag även upp ett garage på 45 kvm samt ett förråd på 13 kvm (y)
Det måste vara otroligt bra isolerat, då det var väldigt lågt
Med en bäergvärme hade du kommit ännu lägre, men det ju knappt nåt behöv till det när du ligger så lågt
 
T
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Det måste vara otroligt bra isolerat, då det var väldigt lågt
Med en bäergvärme hade du kommit ännu lägre, men det ju knappt nåt behöv till det när du ligger så lågt
Nej precis. Jag kan köpa en ny pump när det är dags för merkostnaden vad en bergvärmepump hade kostat mig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
När du ska byta ut din vp kommer det kosta mer att byta ut din flvp än en vanlig bergvärme vp det skiljer 13000 kr mellan en F730 resp en F1245 6kw och sen får man räkna med kortare förväntad livslängd på en flvp än vad man har på en bergvärme vp. Helt ok förbrukning framförallt när andelen hushålsel är låg det är den som ska bidra till att vp ska ha nått att återvinna om man inte har kamin eller övrigt som ger värme. Naturligtvis hade du hamnat lägre i förbrukning med en bergvärme anläggning som har bättre cop men det kommer inte skilja mycket även om förbrukning blir 25% lägre blir det inte så mycket i pengar så man måste se det på lite längre tid som tex när vp ska bytas ut. Nu har ju året haft väldigt milda temperaturer men å andra sidan brukar nya hus dra lite extra i början innan allt har torkat ut.
 
  • Gilla
Per Ola Persson
  • Laddar…
Har man den förbrukningen och prisskillnaden är 80-100000:- och man har pengarna så skulle jag nog säga att stoppar man mellanskillnaden på en fond så bör den förränta sig rätt bra innan det är dags för byte.
Förutsättning är förstås att det inte är något stort börsfall relativt nära byte :)
 
Med så stor pris skillnad bör man nog kolla med flera en borra till en 6kw vp är inte så våldsamt dyr och själva vp är billigare.
 
Gissar att det är uppmätt senaste året så har det ju varit otroligt milt vädermässigt. Gissar att det är mycket därför siffrorna ser väldigt låga ut.
 
S smurfen72 skrev:
Med så stor pris skillnad bör man nog kolla med flera en borra till en 6kw vp är inte så våldsamt dyr och själva vp är billigare.
Ja, men med bergvärme behöver du lägga ett antal tusen på en ventilationsanläggning också. Den får du 'gratis' med FLVP'n.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Även om prisskillnaden skulle bli 50000:- inkl ftx vilket låter lite så kan fond/aktiesparande med dom förutsättningarna bli rätt bra.
Antar nu att det handlar om 10-20 år
Tror dock inte 50000:- är rimligt utan skillnaden är större.
 
useless useless skrev:
Ja, men med bergvärme behöver du lägga ett antal tusen på en ventilationsanläggning också. Den får du 'gratis' med FLVP'n.
Den nyaste återvinnings agget med lågenergi fläktar från Nibe flm45 kostar drygt 13000 kr vent rör är redan dragit till F730 det som tillkommer är rördragning mellan brine ledning och flm. 13000 kr är pris skillnaden mellan f730 och en f1245 6 kw så man får alltså en F1245 och en flm45 för samma pengar som en F730 sen tillkommer naturligtvis borran vilket till en 6 kw vp med återvinnings agg bör bli ganska grund och inte allt för kostsam sen blir det lite mer rördragning med bergvärme Alternativet.
 
Per Ola Persson
S smurfen72 skrev:
När du ska byta ut din vp kommer det kosta mer att byta ut din flvp än en vanlig bergvärme vp det skiljer 13000 kr mellan en F730 resp en F1245 6kw och sen får man räkna med kortare förväntad livslängd på en flvp än vad man har på en bergvärme vp. Helt ok förbrukning framförallt när andelen hushålsel är låg det är den som ska bidra till att vp ska ha nått att återvinna om man inte har kamin eller övrigt som ger värme. Naturligtvis hade du hamnat lägre i förbrukning med en bergvärme anläggning som har bättre cop men det kommer inte skilja mycket även om förbrukning blir 25% lägre blir det inte så mycket i pengar så man måste se det på lite längre tid som tex när vp ska bytas ut. Nu har ju året haft väldigt milda temperaturer men å andra sidan brukar nya hus dra lite extra i början innan allt har torkat ut.
Ja helt rätt, oftast så har bergvärmepumpen längre livslängd, då den inte är utsatt för kondens eller väderslitage
 
T
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Ja helt rätt, oftast så har bergvärmepumpen längre livslängd, då den inte är utsatt för kondens eller väderslitage
Hur mycket längre då, 5-10 år eller dubbelt? I mitt fall behövs dubbel livslängd för break even! Vilket jag knappst tror en bergvärmepump har.
 
T
K Kallens skrev:
Gissar att det är uppmätt senaste året så har det ju varit otroligt milt vädermässigt. Gissar att det är mycket därför siffrorna ser väldigt låga ut.

Och billigare kommer det garanterat bli. Det är ju ”klimatkrisen”, titta på Svt-sekten! :rofl:

”jorden går under om 10 år”
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
nikasp
K Kallens skrev:
Gissar att det är uppmätt senaste året så har det ju varit otroligt milt vädermässigt. Gissar att det är mycket därför siffrorna ser väldigt låga ut.
Vi har en Nibe F370 i ett Älsvbyhus på 126 kvm plus garage på 19 kvm i Stockholm. I garaget står en stackars elradiator på för mycket och håller 14 grader samt att vi har elvärmegolv i badrummet. Vi gör av med ca 13000 kWh totalt på ett år (bott här sedan 2015). MÅNGA badkar blir det med en 4- och en 5-åring och då vårt hus är från 1997 så låter inte under 10000 otroligt även för ett ett större men nyare hus.
 
T Thomas' skrev:
Hur mycket längre då, 5-10 år eller dubbelt? I mitt fall behövs dubbel livslängd för break even! Vilket jag knappst tror en bergvärmepump har.
Nu vet jag inte hur du räknar men du kan inte ha tagit hänsyn till bergvärmens lägre driftkostnad. Tidigare har livslängden varit dålig på flvp så att räkna med dubbel livslängd på bergvärme är nog kanske inte helt fel men å andra sidan är de nyare kraftiga flvp inte så gamla så dom kan hålla bättre än tidigare svagare modeller. Jag tror inte kondensen påverkar livslängden utan att den förmodade ökade livslängden på en bergvärme vp beror på att den har gynnsammare temperaturer att jobba med.
 
T
S smurfen72 skrev:
Nu vet jag inte hur du räknar men du kan inte ha tagit hänsyn till bergvärmens lägre driftkostnad. Tidigare har livslängden varit dålig på flvp så att räkna med dubbel livslängd på bergvärme är nog kanske inte helt fel men å andra sidan är de nyare kraftiga flvp inte så gamla så dom kan hålla bättre än tidigare svagare modeller. Jag tror inte kondensen påverkar livslängden utan att den förmodade ökade livslängden på en bergvärme vp beror på att den har gynnsammare temperaturer att jobba med.

Bara så att jag förstår dig rätt. Du förespråkar alltså att ta den extra kostnaden på 80tkr i mitt fall för att få en bergvärmepump när en flv ingår? Det är ekonomiskt försvarbart anser du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.