U Uffe A skrev:
Brukar göra mig till ovän med personer som parkerar på handikapp platser när jag ser det
Säger till dom att lathet är inget handikapp
För att återgå tillämnet har jag en hybrid (Prius) som jag är nöjd med.
Den har rullat 39000 mil och det enda problem jag haft var för 5 år sedan
Startbatteriet var slut så den fungerade inte (det höll bara i 9 år :cool:)
Det enda jag inte gillar är att jag inte kan dra släp med den
Nästa bil jag kommer att köpa blir en laddhybrid (Rav)eftersom jag inte vill ha en ren elbil och vill kunna dra släp
Kan intetänka mig att ha något annat än Toyota
Har haft Toyota av olika modeller i 28år nu och det har varit problemfria år
Jag brukar stå på handikapp om morsan ska nått ärende som har tillstånd :p

Jo en släkting har den nyaste priusen, de verkar nöjda. Jag har tyckt toyota är så tråkiga invändigt men de börjar bättra sig.
Det var lättare att välja bil förr när det var skillnad på bilarna dessutom.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag brukar stå på handikapp om morsan ska nått ärende som har tillstånd :p

Jo en släkting har den nyaste priusen, de verkar nöjda. Jag har tyckt toyota är så tråkiga invändigt men de börjar bättra sig.
Det var lättare att välja bil förr när det var skillnad på bilarna dessutom.
Men då har du hennes tillstånd liggande i framrutan förstås ;)
Jag bryr mig inte om ifall en bil är tråkig invändigt eller har fel färg
Det viktiga för mig är att den alltid fungerar felfritt och tar mig dit jag vill :cool:
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
10% av PREEMs sålda HVO100 innehöll Palmolja. Helt fri från Palmolja är naturligtvis önskvärt. Sverige har, enligt experter, egna råvaror för att klara en omställning.
Vore intressant att se någon källa på dedär, för jag har gärna fel.
Har nämligen väldigt svårt att se att vi kan driva hela vår fordonsflotta på biobränsle.

G Ganescha skrev:
Det är ju inte tanken heller. Utan HVO100 är ett utmärkt drivmedel för tung trafik som kräver långa resor. 100% förnybar. Lika så för människor som spenderar många mil i bilen varje dag.
Ja precis, vi kommer troligen behöva vika biobränslet till de bitar som verkligen behöver det.

Jag tror att ur ett bränsleeffektivitetsperspektiv så är en hybrid inte en dum idé, ett mindre batteri som används för de flesta resor (genomsnittliga bilresan är 15km vill jag minnas) och sedan en motor driven av biobränsle för de längre färderna.
Nackdelen är de dubbla drivlinorna, även om jag tror att en enklare "generator" skulle kunna vara förhållandevis modulär och lättbytt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vore intressant att se någon källa på dedär, för jag har gärna fel.
Har nämligen väldigt svårt att se att vi kan driva hela vår fordonsflotta på biobränsle.
Har läst flera debatter kring detta under ett antal år och alla vinklar det ur sitt perspektiv där man teoretiskt "skulle kunna", sedan dyker det upp en massa "om och men" i praktiken. Brukar vara krass, det som går att göra i praktiken det görs.
 
Nyfiken på hur ID3 fungerar i vinterväglag med sin bakhjulsdrift.
Är väl traditionellt svårt för bakhjulsdrivna bilar att ta sig fram i snö.
Är det någon som har provat?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nyfiken på hur ID3 fungerar i vinterväglag med sin bakhjulsdrift.
Är väl traditionellt svårt för bakhjulsdrivna bilar att ta sig fram i snö.
Är det någon som har provat?
Fake news. 240/740 var fantastiska vinterbilar. XC90 T8 är för övrigt också bakhjulsdriven tills den hinner spinna upp förbränningsmotorn. Den vanliga kritiken mot bakhjulsdrivna bilar är väl inte främst att de har svårt att ta sig fram utan att de riskerar att gå sidledes i kurvorna.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nyfiken på hur ID3 fungerar i vinterväglag med sin bakhjulsdrift.
Är väl traditionellt svårt för bakhjulsdrivna bilar att ta sig fram i snö.
Är det någon som har provat?
Det är väl antagligen både antispinn och antisladd funktion på bilen så det borde inte vara något problem i vinterväglag. ;)
 
M Micro skrev:
Det är väl antagligen både antispinn och antisladd funktion på bilen så det borde inte vara något problem i vinterväglag. ;)
Jag har en kompis med en några år gammal Mecedes E-klass, den tar sig inte upp för backarna vi har här.
Har dessutom utsikt över en ganska jobbig backe, många moderna 2wd bilar som får problem där. Trots antispinn.
 
En kompis hade en gammal Mercedes 480 SEL för ett antal år sen. Han sålde den snabbt efter första vintern. Bakhjulsdrift, diffbroms, V8 och automat var lite för spännande i rondellerna...
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nyfiken på hur ID3 fungerar i vinterväglag med sin bakhjulsdrift.
Är väl traditionellt svårt för bakhjulsdrivna bilar att ta sig fram i snö.
Är det någon som har provat?
Har provkört den, men inte i vinterväglag. Dock har den ju svansmotor och ett batteripack som nog också ser till att fördela vikt till bakaxeln, så det blir ju på den grunden väldigt annorlunda mot en bil med motorn fram och som är framtung till sin natur.
 
F fiskbuggaren skrev:
Den vanliga kritiken mot bakhjulsdrivna bilar är väl inte främst att de har svårt att ta sig fram utan att de riskerar att gå sidledes i kurvorna.
Det ena utesluter inte det andra. Bilar med motorn i fram har ju oftast en mycket större del av bilens vikt vilande på framhjulen. Då är det naturligt att den blir mer framkomlig om den också driver på framhjulen. Pratar vi en ny elbil så borde den ha förutsättningar att vara bättre i båda avseendena. Jämnare viktfördelning med batterier under golvet och ingen motor i fram. Sladdproblematiken kan lösas med antisladdsystem. Att Volvo 240 var en bra vinterbil håller jag inte med om.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fördelen med Volvo 240 var att man aldrig behövde vrida ratten mer än några cm åt vardera håll på vintern.
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fördelen med Volvo 240 var att man aldrig behövde vrida ratten mer än några cm åt vardera håll på vintern.
Precis, hade en 142. På vintern saknade man inte servostyrningen :p
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nyfiken på hur ID3 fungerar i vinterväglag med sin bakhjulsdrift.
Är väl traditionellt svårt för bakhjulsdrivna bilar att ta sig fram i snö.
Är det någon som har provat?
Den har ju rätt jämn viktfördelning så den bör klara sig bra
 
F fiskbuggaren skrev:
Fake news. 240/740 var fantastiska vinterbilar. XC90 T8 är för övrigt också bakhjulsdriven tills den hinner spinna upp förbränningsmotorn. Den vanliga kritiken mot bakhjulsdrivna bilar är väl inte främst att de har svårt att ta sig fram utan att de riskerar att gå sidledes i kurvorna.
Fake news, 740 var hemsk 940 likaså. För att de skulle gå vettigt var man tvungen att ha motvikt i bagaget. Hade en 740 som jag försökte slakta men det gick inte så sålde den med förtjänst. Helt värdelös i halt väglag.
Enda bakhjuldrivna bil jag inte lyckats sladda ordentligt med var en cadillac cts, den bröt direkt ett hjul tappade grepp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.