Drabbades av "fällkniven" härom natten när jag kom på en ny idé (vakna av genialisk idé och måste genast undersöka möjligheterna). Självklart ska vi även sätta bänkskåp vid den vägg där vi har ett fönster, sa jag högt för mig själv och gick nöjt och hämtade måttstocken.
Men höjden upp till fönstret var bara 80 centimeter och bänkskåpen är minst 90. Skåpen kommer alltså att skymma en knapp decimeter av den nedre delen av fönstret.
Det blir alltså:
1. Lite fult.
2. Lite knixigare att putsa fönstren.

Hur har ni andra genier löst detta? Vad säger ni?
 
Vi har precis samma sits, att fönstret når till ca 80 cm över golvet. Vi kommer att bygga bänkskåp framför, och därmed få ett "fack" framför fönstret.

I huset jag växte upp hade vi det så, och det var aldrig ngt vi tänkte på som direkt fult. Från insidan tänker man mindre på det än möjligtvis från utsidan. Nu kommer vår utsida vara mot en del av trädgården där man normalt inte vistas, så det är alltså inte ett problem.

Fönsterputsningen är ok också, våra fönster öppnas utåt/framåt, alltså sådana som man kan vända ut och in i horisonal-led.

Såg ett tips i en annan tråd att personen hade kaklat bakom skåpet för att kunna hålla rent på ett enkelt sätt. Kolla även denna tråden:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9270 bild 2, 5 och 6 så ser du skåp framför fönster.

/alacs

 
Det kan vara en lösning att ha lägre sockel på skåpet (eller spevialbeställa ett lägre skåp) just framför fönstret. Specialbyggda skåp är ofta inte så orimligt dyrt som man skulle kunna tro.

I det läget får man ju fröståss fundera över hur det ser ut inne i köket med olika bänkhöjder. Att låta alla bänkar vara så låga är inte tillrådligt för ryggen.
 
Hej!
vi hade precis samma problem som du... bänken var högre än fönstret... vi behöll höjden på bänken och satte en skiva framför fönstret, på så sätt trillar det inte ner en massa "bös" i hålet ner till fönstret och det ser helt okej ut utifrån också, man vill ju inte direkt se baksidan av skåpen utifrån. våra fönster öppnas också utåt så blir inga problem med putsningen.
har lagt in några bilder här, på första bilden kan man se hur vi gjort;
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9162

Lycka till!
 
Så här löste jag det i en lägenhet där jag bodde förut. Fönstret var inåtgående så jag satte fläktskåp under fönstret och normalhöga bänkskåp på sidorna. Sedan lät jag en snickare tillverka en löstagbar "hylla" som kom i samma nivå som bänkskivan. I verkligheten hade "hyllan" en baksida men den har jag inte ritat ut på skissen.
 
  • Kkslsning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
På landet bytte jag till ett mindre fönster, lika brett men kortare som monterades i samma överkant som det gamla fönstret. Ingen stor grej iom att det ändå var totalrenovering av köket.
 
Tusen tack för alla tips! Vad hade man gjort utan detta förträffliga forum?
Och tack för era bilder.
Vi får se vad nästa nattliga "fällknivs-idé" blir. Då hör jag av mig igen! ;)
 
Hej,

Håller precis på att snickra på en lösning som har med detta att göra, se tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8576/120#120

Fönsterhöjden är 75 cm hos oss. De gamla originalfönstren har utåtgående bågar samt löstagbara bågar som vi sätter dit på vintern.

Bänkskåpen står 13,5 cm från väggen så att elementet går fritt. Bänkskivorna är specialsågade för att gå ända in till väggen, men ett uttag för fönsterbrädan. Det blir som en nedsäkt hylla. Vi hade tänkt att kakla insidan av lådan samt låta fönsterbrädan vara löstagbar för att vi enkelt skall kunna komma åt att städa elemnetet samt justera termostaten.

I sockeln kommer jag sätta ventilationsgaller så jag får ett luftflöde runt elementet.
 
Det där var bra information. Vi har nämligen ett (exakt likadant) elemant nedanför fönstren.
Här kommer en följdfråga med anledning av din lösning.
Kan man köra din lösning även om bänkskåpsdelen blir 3-4 meter lång och inte lämnar särsilt mycket luft i sidorna? Alltså funkar det att bygga in ett element helt med din lösning?
 
Barea skrev:
Det där var bra information. Vi har nämligen ett (exakt likadant) elemant nedanför fönstren.
Här kommer en följdfråga med anledning av din lösning.
Kan man köra din lösning även om bänkskåpsdelen blir 3-4 meter lång och inte lämnar särsilt mycket luft i sidorna? Alltså funkar det att bygga in ett element helt med din lösning?
Jag har tänkt att bygga in elementet helt och hållet; allt kommer att vara täckt av en bänkskiva som går ända in till väggen längs hela ytterväggen, c:a 3 meter.
Hålet brevid diskbänkskåpet kommer att vara igensatt av en diskmaskin.

Jag har funderat lite på om jag skall byta ut termostaten mot en variant med sensor som jag kan placera ovanför bänkskivan.... Det är inte säkert att det behövs, så jag väntar nog med det inköpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.