Varför skulle det vara svårt för sörlänningar att förstå? :thinking::crysmile:

90% av landets roddklubbar finns från Stockholm och ner (typ). Säkert 50% från Göteborg och ner (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Varför skulle det vara svårt för sörlänningar att förstå? :thinking::crysmile:

90% av landets roddklubbar finns från Stockholm och ner (typ). Säkert 50% från Göteborg och ner (y)
Här blir isen fasiken bara lite mjuk på sommaren, därav ordet tungrott.

Men gött kämpat med renoveringen, snart i mål
 
  • Haha
  • Gilla
mr.Ola och 2 till
  • Laddar…
Nyinstallerade avloppsrör i ett badrum med gjuten del i betongvalv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag har jag och Röris lagt avlopp inne i badrummet.
Nytt avloppsrör och kopparrör installerade i ett badrum, monterade mot en vit takyta och ommålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör installerade i ett badrum under renovering med synligt gjutet hål i valvet och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har jag tillverkat gjutform och gjutit igen hålet i valvet.
Nylagda avloppsrör i betonggolv och pågående arbete med gjutning i badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det skulle fortfarande behöva gjutas lite till men säcken tog slut och resten kan få vara lite rörligt tills golvåsarna och golvet börjar närma sig läggdax!
 
Blir det reglat golv nu alltså?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Blir det reglat golv nu alltså?
Jo nu blir det reglat golv med vattenburen golvvärme. Och en handdukstork, ny belysning och eventuellt el till spegelskåpet(Om det blir ett skåp, har inte bestämt något ännu).
 
Process av att regla ner ett tak i ett rum under renovering, med synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tar något överjävligt med tid att regla ner taket. Jag trodde att det skulle ta en dag att regla alla tak, nu har jag snart hållit på i två dagar!
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Det tar något överjävligt med tid att regla ner taket. Jag trodde att det skulle ta en dag att regla alla tak, nu har jag snart hållit på i två dagar!
Hehe. Jag överlät att regla ner och jämna till taken i köket till snickaren. Han svor länge.
Jag betalade gärna de pengarna :D

Men det där kommer bli snyggt när du är klar iaf ;)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Får nackspärr av bara tanken
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Lite sent nu men det finns något som heter justerskruv som kanske hade passat här. Vet att @TeroM använde det när han pendlade ner
 
  • Gilla
Renhorn och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Stämmer bra, väldigt lätt att få jämt i tak och väggar.

[länk]
Intressant! Men lämnar man ett luftutrymme istället för att anbringa klossar mellan regeln och taket om distans däremellan skulle uppstå? Blir det "hängande" i skruven då?
 
Hand pekar på träbjälke med tumnagel markerad som tumstock för att måtta höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand med tumnagel markerad som tumstock mäter avstånd mellan träbjälkar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par prickar på tumnageln så har man en tumstock att måtta in takhöjden med!
 
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Intressant! Men lämnar man ett luftutrymme istället för att anbringa klossar mellan regeln och taket om distans däremellan skulle uppstå? Blir det "hängande" i skruven då?
Ja men det sitter bra i alla fall. Provade att hänga med mina 0,11 ton från läkten och det satt bra. Du verkar ha en rejäl glipa att justera, i det fallet skulle jag ha kört med dubbla skruvar i sidled för att hindra gung i sidled. Går även att komplettera med vanliga skruv och kloss när nivån är satt.
 
TeroM TeroM skrev:
Ja men det sitter bra i alla fall. Provade att hänga med mina 0,11 ton från läkten och det satt bra. Du verkar ha en rejäl glipa att justera, i det fallet skulle jag ha kört med dubbla skruvar i sidled för att hindra gung i sidled. Går även att komplettera med vanliga skruv och kloss när nivån är satt.
Jag har ca 4 centimeter mellan högsta och lägsta punkt, jag använder 5x90 försänkt träskruv och skruvar i varje kors, kloss i varje. Ca 40cm mellan övre varvet och 28 mellan i det nedre varvet. Lite för mycket kanske. Det har hittills gått ca 350 skruvar. Jag räknar med ca 200 till innan alla rum är färdiga.
 
Reglat badrumsgolv under konstruktion med träreglar och synlig golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyreglat badrumsgolv med träbjälkar och inbyggd avloppsbrunn i förberedelse för golvvärme och spånskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har även, jag och min kompis hunnit med att regla upp badrumsgolvet med ett litet fall mot golvbrunnen!
Nästa steg är att få ut golvvärmeslingan, men före det ska golvspånet provläggas så att det passar in. Kompletterande fräsning är aktuell då de förfrästa skivorna, mestadels vändskivor inte kommer att lira helt ihop med bland annat golvbrunnen.
 
  • Gilla
Renhorn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.