Fairlane
N Nerre skrev:
Det är ju också en fråga om hur man kan lösa problemen. Men fler än 7 i bilen kan jag inte köra med mitt körkort ändå, så där är det inte bilen som är gränsen.
Nja, 8 passagerare får du köra med vanligt B-körkort, om bilen är registrerad för det, dvs 9 personer i bilen.
N Nerre skrev:
Jag har ju delvis samma problem med min bensinbil som man skulle ha med en elbil, om jag behöver hyra en skåpbil: Jag måste ta bilen till uthyraren och sen måste den parkeras där tills jag är klar, eftersom jag är den enda i hushållet som har körkort.
Ja det "problemet" har jag också när jag hyr en lastbil varje år. Jag löser det genom att gå, ta buss eller köra min bil till firman. Om problemet känns extremt så får man väl köpa sig en lastbil istället...

N Nerre skrev:
För folk som ska köra hästsläp till ryttartävlingar varje helg går ju en elbil antagligen bort rätt snabbt. Samma sak för folk som har husvagn, eller som håller på och bygger nåt och behöver åka till brädgården med släp ett par gånger i månaden.
Inte alls. Det beror väl på hur långt man ska?
Byggvaruhuset ligger väl troligen inte 10 mil bort, så det spelar väl ingen större roll om man kommer lite kortare på ett fulladdat batteri. Ryttartävlingar ja, det är väl samma där, avståndet är det intressanta. Husvagn... Jag känner en person med en Tesla Model S som har husvagn. Han laddar till och med bilen på campingen (6A, dvs långsamt, men ändå lite). Det är mer en fråga om man vill eller inte.

N Nerre skrev:
Sen kan man ju titta på siffrorna. Det finns 8 miljoner personbilar i Sverige. Med tanke på hur många elbilar som säljs om året så lär inte dessa 8 miljoner vara helt utbytta till elbilar ens inom 10 år.
Nej, självklart så kommer inte dessa bilar vara utbytta snabbt, men på vilket sätt har det med frågan om det är för tidigt att köpa elbil att göra? Med samma resonemang är det för tidigt att köpa bensinbil eller dieselbil eftersom alla bilar itne kommer bytas ut snabbt?

Jag tycker du blandar ihop dina problem med elbilen med om elbilen är ett alternativ eller inte för andra.
Det skulle faktiskt kunna tänkas en person som har samma förutsättningar som du (ekonomi, avstånd till uthyrningsställe, resmönster etc) som mycket väl kan tänkas hoppa på elbilståget. Personen kanske tycker det är värt merkostnaden och kanske inte ser det som an katastrof att behöva stanna 20-30 minuter för att "tanka" under semestern.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det jag tänker på här är ju folk som pendlar kanske 2500 mil om året, i en gammal bensinare som kostade 20 000 i inköp, eftersom de är 19 år och nyss börjat jobba, alla sparpengar gick till lägenheten. Vilken bank lånar ut en halv miljon till dem?

Det är det här gamla klassiska: Det är dyrt att vara fattig.
Och därför så är elbilar fel?
Felet med elbilar är helt enkelt att det inte finns tillräckligt många 20 år gamla begagnade elbilar till dessa 19-åringar?
Det är uppenbart fel bil för den som är 19 år och har en låg inkomst och litet sparande, men det kan faktiskt vara helt rätt bil för en som är 50 år med egen villa, låga lån och en hyfsad inkomst.
Jag hade kunnat köpa argumentet att det var för tidigt med elbil om de hade kostat 10 miljoner, men nu kan man köpa de för betydligt mindre pengar. Jag kan faktiskt köpa en Skoda Enyaq för mindre pengar än vad folk lägger på en Volvo XC60. Det är ett personligt val. Jag antar att du inte anser att det är för tidigt att köpa en Volvo XC60, bara för att inte alla 19-åringar utan sparpengar inte kan köpa den?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Citat; En dieselbil som kör på HVO100 har alltså betydligt mindre klimatpåverkan än en elbil som kör på el framställt med en europeisk mix av eltillverkning (vilket innebär en blandning av kol, gas, sol, vind, vatten och kärnkraft).
https://www.volvocars.com/se/edit/artikel/allt-om-hvo100
 
G Ganescha skrev:
HVO100 är inget biobränsle.
[länk]
Vad tror du HVO100 framställs av? Luft?
 
  • Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du får nog ställa in dig på att den inte blir billigare som förmånsbil än egenägd eller privatleasad bil. Själva poängen med ändringarna är att ta bort möjligheten att ha bil billigare genom företaget än privat.
Samtidigt så jämförs en miljöbil mot närmsta liknade fossila bil så man får en dyrare bil till lägre förmånsvärde, eller ska den också bort? För de slopar nedsättning upp till 10 000kr för befintliga befintliga förmånstagare?

vcx vcx skrev:
Enligt Wikipedia så är totalvikten 2660 kg vilket, med ett släp med 1500 kg totalvikt, ger 4160 kg. Då klarar du dig på B96 med 90 kg marginal. :cool:
Jag fixade syntest och körkortsfrågor för BE-behörighet idag. Så nu blir det några veckor plugg och uppkörning så är totalviktsproblemet ur världen för min del. Lika bra.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad tror du HVO100 framställs av? Luft?
Slaktavfall, avfall, rester från fiskindustrin = fiskolja, använd matolja, tallolja, raps.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du får nog ställa in dig på att den inte blir billigare som förmånsbil än egenägd eller privatleasad bil. Själva poängen med ändringarna är att ta bort möjligheten att ha bil billigare genom företaget än privat.
Jo, då kommer nog många som idag har en bil via jobbet att köpa en beg istället... Men som jag förstått så kommer alla andra än elbilar vara MYCKET olönsamma. Där jag jobbar diskuterades att helt enkelt bara erbjuda helelektriska bilar som förmånsbilar och eftersom vi bara har VW koncernens bilar så blir det en handfull, och av dem är det nog ID3, 4 och ev Skoda som kan vara möjliga utan att halva månadslönen ska gå åt.

Redan idag så är månadskostnaden för oss ungefär lika som på en privatleasad bil (då vi har bruttolöneavdrag på leasingkostnaden och betalar allt annat med bruttolöneavdrag också för att det ska vara "neutralt" och alla ska kunna välja till detta även om man är anställd för att fylla på toapapper). Dock har tex självrisk vid skada varit längre för oss än för en privatleasad bil (då det ju går på brutto istället för skattade pengar). För de företag som verkligen har bilen som en "förmån" där allt betalas och man inte kan växla den till lön... Ja, då är det kanske rimligt. Sen kan man nog anta att de som haft förmånsbil inskrivet i anställningsavtalet borde kunna förhandla till sig en bättre lön om de stryker denna. Så har det varit för de hos oss som har de "gamla" avtalen. Många som haft de avtalen har dessutom <10 år kvar till pension och då gav det tydligen dubbelt upp att få upp sin lön de sista åren, så inte många där har kvar den typen av avtal.

Men annars är det ett stålleförslag som kommer leda till färre "miljösmarta" bilar som kommer ut på marknaden. Så. Ja. En elbil mindre kommer komma ut på marknaden nästa år bara med min bil om det blir så, för då köper jag en privat bil. Troligen kommer min månadskostnad ändå bli betydligt lägre än idag, då jag kan nöja mig med en lite äldre bil. Kanske köper jag en riktig smutsbil som andrabil. Typ en skattefri volvo 945. :D
 
sunnis sunnis skrev:
Samtidigt så jämförs en miljöbil mot närmsta liknade fossila bil så man får en dyrare bil till lägre förmånsvärde, eller ska den också bort? För de slopar nedsättning upp till 10 000kr för befintliga befintliga förmånstagare?
Tror det försvinner redan vid årsskiftet...
 
G Ganescha skrev:
Slaktavfall, avfall, rester från fiskindustrin = fiskolja, använd matolja, tallolja, raps.
Och palmolja mig veterligen.

Hur mycket sådant tror du kommer behövas och hur stora arealer handlar det om?

Vill dra till minnes att jag gjort en uträkning tidigare i tråden.
 
sunnis
13th Marine 13th Marine skrev:
Och palmolja mig veterligen.

Hur mycket sådant tror du kommer behövas och hur stora arealer handlar det om?

Vill dra till minnes att jag gjort en uträkning tidigare i tråden.
Det behövs ett antal miljoner år av produktion av restprodukter för att tillgodose mänskligheten oljeberoende. Fossil olja som vi fortfarande pumpar upp eller pressar ur berg relativt lättvindigt består av flera miljoner år samlat organiskt material. Det går inte att ersätta det med "ny" olja som växte förra året... ¨

EU har redan infört straffskatt på HVO bränslen som Sverige kommer åka på för att inte bönder runtom i EU ska börja odla billiga skitgrödor på odlingsarealer som vi idag odlar mat på. Alla behöver ju äta också.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och palmolja mig veterligen.

Hur mycket sådant tror du kommer behövas och hur stora arealer handlar det om?

Vill dra till minnes att jag gjort en uträkning tidigare i tråden.
10% av PREEMs sålda HVO100 innehöll Palmolja. Helt fri från Palmolja är naturligtvis önskvärt. Sverige har, enligt experter, egna råvaror för att klara en omställning.
 
sunnis sunnis skrev:
Det behövs ett antal miljoner år av produktion av restprodukter för att tillgodose mänskligheten oljeberoende. Fossil olja som vi fortfarande pumpar upp eller pressar ur berg relativt lättvindigt består av flera miljoner år samlat organiskt material. Det går inte att ersätta det med "ny" olja som växte förra året... ¨

EU har redan infört straffskatt på HVO bränslen som Sverige kommer åka på för att inte bönder runtom i EU ska börja odla billiga skitgrödor på odlingsarealer som vi idag odlar mat på. Alla behöver ju äta också.
Det är ju inte tanken heller. Utan HVO100 är ett utmärkt drivmedel för tung trafik som kräver långa resor. 100% förnybar. Lika så för människor som spenderar många mil i bilen varje dag.
 
sunnis sunnis skrev:
Samtidigt så jämförs en miljöbil mot närmsta liknade fossila bil så man får en dyrare bil till lägre förmånsvärde, eller ska den också bort?
Just ja, den delen finns också. Den blir mig veterligen kvar.

Om vi antar att prisskillnaden är 225 tkr (skillnaden mellan startpris på VW Tiguan och ID4) och vet att man förmånsbeskattas för en värdeminskning om 13 % per år (nya reglerna) ger det ett minskat förmånsvärde med 29 tkr/år eller 14.500 efter skatt (givet 50 % marginalskatt).

Då värdeminskningsdelen ökats från 9 till 13 % blir det ju faktiskt en del pengar ändå. Sen finns det en räntebaserad del också, men då räntan är så låg orkar jag inte ta med den, men den gör det ytterligare lite förmånligare.

Så ja, en viss uppsida. Men då det inte alls ska vara förmånligt med en icke-miljöbil som förmånsbil och de som har leasingfirmorna också ska äta så gissar jag att det netto ändå inte blir billigare än att äga privat, särskilt om man kan låna på bostaden och på så vis få en riktigt bra ränta.

https://www.regeringen.se/4aae36/co...dec061a15/justerad-berakning-av-bilforman.pdf

Med reservation för att jag räknar som en kratta och kan ha glömt något.
 
R Rkarlsson skrev:
Nu kan jag dåligt om laddplatser.
Men en kollega på jobbet fick be någon annan elbilsförare byta laddplats så att han kunde ladda upp sin e-tron snabbare. Bilen han bad flytta sig ladda tydligen varken snabbare eller slöare på de mindre.
Ja jag kan inte sådant.
Men det är ju ett jävla ohyfs att ta laddplatser överhuvudtaget om man inte laddar.
Men det är samma med familjeparkeringar, handikapp och taxi.

På tal om det, de hände mig när jag körde taxi för en del år sen. En privatist stod på taxiplats så man knappt fick plats utan jag fick stå med baken lite ut i körbanan och slickade spoiler nästan på hans bil.
Han kommer ut från stationen, går fram till mig och undrar var macken ligger.
Svarar lite syrligt - Ja i med du inte kan läsa skyltar så tror jag inte du kommer hitta efter en vägbeskrivning.
- Men jag skulle bara...
(jag gav han ju beskrivning så snäll jag är, men smartskallen kunde ju kosta förarna pengar i förlorade körningar.)
Fick även folk att bli sura för att jag låste in dem när de ställde sig på olämpliga ställen när jag skulle lämna handikappade och gamlingar. =)
Brukar göra mig till ovän med personer som parkerar på handikapp platser när jag ser det
Säger till dom att lathet är inget handikapp
För att återgå tillämnet har jag en hybrid (Prius) som jag är nöjd med.
Den har rullat 39000 mil och det enda problem jag haft var för 5 år sedan
Startbatteriet var slut så den fungerade inte (det höll bara i 9 år :cool:)
Det enda jag inte gillar är att jag inte kan dra släp med den
Nästa bil jag kommer att köpa blir en laddhybrid (Rav)eftersom jag inte vill ha en ren elbil och vill kunna dra släp
Kan intetänka mig att ha något annat än Toyota
Har haft Toyota av olika modeller i 28år nu och det har varit problemfria år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.