A AndersS skrev:
För det har det funnits program i många herrans år om du vill mata in vikter själv.
Vitsen med deras är om du vill hyra, låna, etc, bara att mata in skyltnumret får du svaret, det är syftet för sedan hämtas regdata.
Ja, det är vi medvetna om. Vad jag inte förstår är varför det ena måste utesluta det andra. Bara för att man kan använda den så hindrar ju inte det att man i samma verktyg även kan mata in data på fri hand så att säga.
Vad man vill då vill är ju att transportstyrelsen garanterar beräkningen. Om jag inte förstår hur beräkningen ska göras vill jag ha hjälp med detta från en bra källa, transportstyrelsen ligger då nära till hands istället för ”puttes_bil_och_mc_blogg.spyware.com”.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Ni behöver inte vara så oroliga för räckvidden:

lösningen
 
Köp en diesel som går att köra på HVO100 så är alls problemen lösta.
 
J JohanLun skrev:
Ev kan en ID4 hamna på rimliga pengar - det verkar lite osäkert vad egentligen kostnaden för en förmånsbil kommer bli.
Du får nog ställa in dig på att den inte blir billigare som förmånsbil än egenägd eller privatleasad bil. Själva poängen med ändringarna är att ta bort möjligheten att ha bil billigare genom företaget än privat.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, det är vi medvetna om. Vad jag inte förstår är varför det ena måste utesluta det andra. Bara för att man kan använda den så hindrar ju inte det att man i samma verktyg även kan mata in data på fri hand så att säga.
Vad man vill då vill är ju att transportstyrelsen garanterar beräkningen. Om jag inte förstår hur beräkningen ska göras vill jag ha hjälp med detta från en bra källa, transportstyrelsen ligger då nära till hands istället för ”puttes_bil_och_mc_blogg.spyware.com”.
Blir helt OT i elbiltråden, men det är inte deras uppgift att garantera dina egenknappade siffror och 99% klarar sig med reg.nummer. Sökte runt och alla verkar nu gått över och hämtar via reg.nummer även "puttes bil och mc".
Men tillhör du som vill räkna själv är det inte så svårt, starta en tråd för beräkningshjälp av bil och släpkärra utifrån körkortsklass. Nu tycker jag vi släpper Transportstyrelsens räknesnurra i denna elbilstråden.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Att säga att din fossilbil täcker 100% av behovet blir skevt. Dessutom använder vi alla bilar olika.
Varför får alla för sig att jag menade att min bil täcker 100% av behovet? Jag pratade såklart om två hypotetiska bilar.

Det är ju också en fråga om hur man kan lösa problemen. Men fler än 7 i bilen kan jag inte köra med mitt körkort ändå, så där är det inte bilen som är gränsen. Men förra bil var en Opel Zafira just för behovet av fler platser. Men nu när jag slutat som scoutledare och grabben flyttat hemifrån är det varken scouter eller fotbollslag som behöver skjutsas längre, så dessa delar av behovet har försvunnit.

Jag har ju delvis samma problem med min bensinbil som man skulle ha med en elbil, om jag behöver hyra en skåpbil: Jag måste ta bilen till uthyraren och sen måste den parkeras där tills jag är klar, eftersom jag är den enda i hushållet som har körkort.

För folk som ska köra hästsläp till ryttartävlingar varje helg går ju en elbil antagligen bort rätt snabbt. Samma sak för folk som har husvagn, eller som håller på och bygger nåt och behöver åka till brädgården med släp ett par gånger i månaden.

Sen kan man ju titta på siffrorna. Det finns 8 miljoner personbilar i Sverige. Med tanke på hur många elbilar som säljs om året så lär inte dessa 8 miljoner vara helt utbytta till elbilar ens inom 10 år.
 
G Ganescha skrev:
Köp en diesel som går att köra på HVO100 så är alls problemen lösta.
Och hur mycket mark tror du behöver tas i anspråk för att göra biodrivmedel till alla? :thinking:
 
Bör nog räcka med de raffinaderier som finns idag.
 
G Ganescha skrev:
Bör nog räcka med de raffinaderier som finns idag.
Mark, inte raffar.
Någonstans måste det ju odlas.
 
Fairlane Fairlane skrev:
4. Är jag beredd att betala de summor en elbil kostar?
Jag tycker att du tappar bort den årliga körsträckan här. Jag skulle nog vilja dela upp denna punkt i två:'

4a) - Har jag möjlighet att finansiera köpet?
4b) - Kör jag tillräckligt mycket för att den lägre driftkostnaden ska kompensera det högre inköpspriset?

För mig är 4b) ett stort Nej med mina 800 mil om året, varav 200 är på campingsemester.
 
sunnis sunnis skrev:
Blir det boka en BE eller B96 på en gång. Men det vore bra om jag kunde köra min 1500kg reggade kärra på ID.4 men lätt lastad till maximalt 1000kg.
Enligt Wikipedia så är totalvikten 2660 kg vilket, med ett släp med 1500 kg totalvikt, ger 4160 kg. Då klarar du dig på B96 med 90 kg marginal. :cool:
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Jag tycker att du tappar bort den årliga körsträckan här. Jag skulle nog vilja dela upp denna punkt i två:'

4a) - Har jag möjlighet att finansiera köpet?
4b) - Kör jag tillräckligt mycket för att den lägre driftkostnaden ska kompensera det högre inköpspriset?

För mig är 4b) ett stort Nej med mina 800 mil om året, varav 200 är på campingsemester.
Jag tycker det är två hit olika saker.
Jag kan svara JA på frågan "Är jag beredd att betala de summor en elbil kostar?" även om jag svarar nej på 4b, så det är helt olika frågor.
På samma sätt som att två personer kan svara olika på frågan om de är beredda att betala merkostnaden för att köpa en Porsche mot en Skoda, även om båda har råd med Porschen. Det finns till och med personer som inte är beredda att betala för att äga en bil, fast de har råd.
 
Det jag tänker på här är ju folk som pendlar kanske 2500 mil om året, i en gammal bensinare som kostade 20 000 i inköp, eftersom de är 19 år och nyss börjat jobba, alla sparpengar gick till lägenheten. Vilken bank lånar ut en halv miljon till dem?

Det är det här gamla klassiska: Det är dyrt att vara fattig.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Mark, inte raffar.
Någonstans måste det ju odlas.
Odla vad?
 
Odla det som biobränslet ska tillverkas av?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.