Har en bred asfaltuppfart mot huset med gräsmatta på båda sidorna. Ska jag vara ärlig så har mossan tagit över gräset till stor del och jag har inte gjort mer på många år än att klippa gräset.
Det som stör mig mest är att det växer på med mossa ut på asfalten. Det har skett gradvis nu under några år och nu är det närmare en halvmeter längs bägge sidor av uppfarten som mossan har trängt in. Det är en låg beväxning av grön mossa, alltså inget som bullar upp. Men det ser illa ut. Har gått på med högtryck, men för att få bort något överhuvudtaget så får man köra med rätt skarp stråle. Dock blåser en del av asfalten bort också... Även provat med stålborste och Roundup (butiksvarianten), dock utan resultat. Vad finns det för knep för att få bort denna mossa?
Skall tillägga att jag ej har någon kantsten eller liknande mellan gräsmattan och asfalten. Kan det förbättra något framöver att lägga dit det, eller finns det andra metoder?
 
stålborste på vinkelslip? ett jädra duttande blir det dock...
 
Grönfri eller liknande och vänta tills det börjar lossa av sig själv.
 
M Maxirati skrev:
Har en bred asfaltuppfart mot huset med gräsmatta på båda sidorna. Ska jag vara ärlig så har mossan tagit över gräset till stor del och jag har inte gjort mer på många år än att klippa gräset.
Det som stör mig mest är att det växer på med mossa ut på asfalten. Det har skett gradvis nu under några år och nu är det närmare en halvmeter längs bägge sidor av uppfarten som mossan har trängt in. Det är en låg beväxning av grön mossa, alltså inget som bullar upp. Men det ser illa ut. Har gått på med högtryck, men för att få bort något överhuvudtaget så får man köra med rätt skarp stråle. Dock blåser en del av asfalten bort också... Även provat med stålborste och Roundup (butiksvarianten), dock utan resultat. Vad finns det för knep för att få bort denna mossa?
Skall tillägga att jag ej har någon kantsten eller liknande mellan gräsmattan och asfalten. Kan det förbättra något framöver att lägga dit det, eller finns det andra metoder?
Låter som det är dags att återfå asfaltens forna glans.
Finns tips i den här tråden, https://www.byggahus.se/forum/threads/aterfa-asfaltens-forna-glans.140883/page-2#post-1558921
 
järnsulfat och vattenkanna med bredd spridare
 
Tack Peter2400 för tipset, men jag tror inte det är vad jag är ute efter. Känns som att "måla över problemen". Jag har inga problem med att asfalten med tiden blivit grå, utan det är den där gröna mossan som brer ut sig och biter sig fast i asfalten som gör att det ser illa ut. Skulle jag nu måla så måste jag ju få bort den först i alla fall.

tergo; vad gör järnsulfatet för något? Har du mer info om hur det verkar och vad resultatet blir?
 
M Maxirati skrev:
Tack Peter2400 för tipset, men jag tror inte det är vad jag är ute efter. Känns som att "måla över problemen". Jag har inga problem med att asfalten med tiden blivit grå, utan det är den där gröna mossan som brer ut sig och biter sig fast i asfalten som gör att det ser illa ut. Skulle jag nu måla så måste jag ju få bort den först i alla fall.

tergo; vad gör järnsulfatet för något? Har du mer info om hur det verkar och vad resultatet blir?
den dödar mossa normalt brukar man använda det på gräsmattor då blir mossan svart och dör, jag har även använt det på asfalt
järnsulfat finns i de flesta mossmedel som säljs
 
Ferrogent från granngården är det billigaste järnsulfatet du kan hitta!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jag har oxå problem med mossa på asfalten bakom garaget där det sällan är sol.
Är järnsulfat bästa lösningen?
 
K
J jdaniels skrev:
Jag har oxå problem med mossa på asfalten bakom garaget där det sällan är sol.
Är järnsulfat bästa lösningen?
Högtryckstvätt har jag kört med hemma hos mig men mossan återkommer ju efter några år.
Det kanske skulle fungera med järnsulfat efter en sån tvätt.
 
Högtryckstvätt rekommenderas inte på asfalt så det äter mer asfalt än mossa.
 
  • Gilla
Ubbex
  • Laddar…
K
J jdaniels skrev:
Högtryckstvätt rekommenderas inte på asfalt så det äter mer asfalt än mossa.
Ok, hade jag ingen aning om.
 
  • Gilla
daniel codreanu
  • Laddar…
Det beror på vilket tryck man använder.

Få bort jorden så kan inte mossan leva, är det lavar så är det en annan fråga, men några tag med en hård rotborste några gånger per år brukar hålla efter både jorduppbyggnad och lavar
 
G gusvo085 skrev:
Ferrogent från granngården är det billigaste järnsulfatet du kan hitta!
15 kg i en påse.
Behöver ju bara ca 2dl så det är lite väl mkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.