Har råkat in i en häftig >:( diskussion hemma vilken typ av färg vi skall använda när vi målar snickerier inomhus.
Min fru (som inte skall göra jobbet) har snöat in på diverse "naturfärger" typ äggoljetempera, linoljefärg etc.
Jag är mer hardcore alkydfärg person.
Om nu dessa "naturfärger" är så jäkla bra varför finner man dom inte i affärerna?
Svaret vet jag redan. Skiten torkar aldrig, täcker inte och är omöjligt att få tag på.
Nä, det är bara min fru och ett gäng anorektiska miljöpartister som håller på med sånt.

Nu skall jag måla 30 kvm panelinnertak. Ser framför mig 8 strykningar med nån jäkla miljöpartistfärg >:(

Ge mig stöd!!!
 
Ta med glädje på dig att fixa ALLA andra husbestyr så att hon själv kan ta sig an målningen.
Föreslå även att hon bjuder in sina goda vänner. Dom vill nog hjälpa till.

/Fredrik
 
Måla absolut inte med linoljefärg inomhus. Terpentinet är giftigt att inandas och det kommer lukta nåt helt otroligt i flera dagar innan det torkar. Utomhus rekommenderar jag det starkt däremot.

Varför vill frugan använda dessa färgtyper? Äggoljetempra används mestadels på snickerier och hantverks detaljer (korgar etc...) man kan ha det på större ytor också som möbler, men det är en dyr färg. Om det är enda alternativet som ger den kulör, nyans och yta ni vill ha och tycker det är värt priset, så är det väl inget att fundera över.
/CC
 
Varför vill min fru använda dessa färger? Det är en frågeställning som ingår i en annan gigantiskt frågeställning, nämligen frågan hur kvinnor tänker och handlar. Jag har tyvärr inget bra svar på den eller andra frågor ingående i den kategorien. Enligt flera av mina manliga vänner så är oddsen att någonsin komma på svaret lika med noll ;)

Nu lutar det åt Takalkyd. Skall vara det bästa om man inte vill ha genomslag, gulning etc.
Allt enligt min husgud Ronnie på Bojens Färg på Norrtullsgatan i Stockholm.
För övrigt billigast och bäst i stan!
Underbart rörig affär helt i avsaknad av ording och reda men med kunskaper om färg helt i en klass för sig.
 
Varför vill hon ha 'miljövänligfärg'?
Varför väljer vissa människor att åka stor Volvo?
Varför drar sig många för att vistas ute i storstäder nattetid?

Kan det ha att göra med säkerhet? Eller tron om att man gör något gott?
Tron om att man gör bra och säkra val på alla sätt och vis.
Val som är 'säkra' för mig, mina kära och för dom som kommer efter oss.

När jag 'ser' din fru handla färg så sätter hon sig i sin säkra Volvo och åker försiktigt iväg till en 'vis' färghandlare i skogen som 'kokar' ihop en färg enligt gammlt recept med råvaror som i sig är säkra miljöval.

När du, Bluesbrother å andra sida ska 'tjacka' färg så hoppar snyggt in i din flådiga
BMW med en sticka i mungipan och pilotbrillorna på.
Du rivstartar och inom kort svänger du med ett kvidande från däcken in hos Ronnie.
Lite 'Wild and crazy' och 'Here i come baby!'
Ronnie är cool. Ronnie säger att alkyd är bäst och luktar illa. Taget säger du!

Jag får för mig att valen från er båda är styra av känslor mer än av kunskap.
Du vill ha det bästa i den grad att det går fort och blir bra.
Om det sen är hälsosamt eller ej skiter du i. Och kosta vad det kosta vill. Bara det blir bra!

Din fru vill ha det bästa även hon. Men ett så gott och miljövänligt alternativ som möjligt.
Om det sen kräver mera jobb spelar ingen roll.

Förövrigt är det inte speciellt dyrt med 'naturfärger'... där har du fel.
Det är inte som med ekologiska livsmedel.

Du förlitar dig till det som 'coola' Ronnie säger. Din fru till äldre traditioner.
Vad är då rätt? Vad är fel? Jag vet inte.

Vet du?
En snabbkurs hos röriga Ronnie gör inte dig till den främsta att bedömma hans färgkunskaper och rekommendationer.
Lika lite som en 'snabbkurs på skansen' gör din fru till en expert på alla moderna färger.
Om dess miljövänlighet och dess egenskaper...

Om jag ska vara ärlig så innbillar jag mig att dessa olika egenskaper.. eller känslorna som får styra oss vid avsaknaden av fakta måste vara olika från person till person.
Och om jag ska vara ännu mera ärlig så tycker jag att om man gör det som man tror är mer miljövänligt och 'rätt' i dessa val så är det bättre än om man går åt andra hållet...
Inte som i mentaliteten 'skjut först fråga sen' eller 'better safe then sorry'.
Vilket jag tycker hänger ihop med fula ord som 'Overkill!' och uttryck som 'HOAHH'!
'Manliga' 'visdomsord' och 'klyftiga' 'manliga' läten..

Så i den mening skulle jag faktiskt vara stolt.
Stolt över att hon vill förändra. Inte göra som alla andra.
Och om ni vill, göra världen lite 'bättre'.

Om det sen är rätt eller ej låter jag vara osagt.

Avslutningsvis så skulle jag, om ni väljer 'färggurrun' Ronnies råd.
Se till att få en skriftlig garanti på att kvistarna INTE kommer att blöda igenom.

/Fredrik
 
  • Gilla
Chrols82 och 6 till
  • Laddar…
Vi har nu målat väggarna i ett rum med färdigblandad äggoljetempera från Ovolin, och tänker absolut använda det även i nästa rum.

Varför?

Det blev så himla skitsnyggt ;D
 
Bluesbrother skrev:
Nu skall jag måla 30 kvm panelinnertak. Ser framför mig 8 strykningar med nån jäkla miljöpartistfärg >:(
Bluesbrother skrev:
Nu lutar det åt Takalkyd. Skall vara det bästa om man inte vill ha genomslag, gulning etc.
Fredrik. skrev:
Avslutningsvis så skulle jag, om ni väljer 'färggurrun' Ronnies råd.
Se till att få en skriftlig garanti på att kvistarna INTE kommer att blöda igenom.
Nillaaaaa skrev:
Men att använda en takalkyd - visst det kan du göra som grundfärg (om man nu av någon vilsen anledning inte vill använda snickerigrunden), men du ska för sjutton inte måla snickerierna enbart med takalkyd! Den är helmatt och minsta lilla fläck sitter där den sitter! I sånt fall är ju din fru nästan ett steg närmre.

Så jag är hemskt ledsen om inte jag passar i din diskussion om kvinnor som korkade varelser när det kommer till teknik och kunskap om denna. Men både du och Ronnie ligger steget bakom. Shit happens. ;) För min del borde jag kanske låtit dig använda takalkyden så din fru hade kunnat gotta sig åt att plaska i dina tårar.
1+1=3?

/Fredrik
 
Efter att jag i helgen gått kurs vet jag nu hur lätt att blanda, lätt att måla och billigt det är med äggoljetempera. Se mer på www.avjord.se

Där finns också en bra men lite dyr bok - JORDENS FÄRG - att beställa om hur man målar äggoljetempera. Kostnaden pga extremt knepigt tryck (motsvarande färgkartor och ni vet vad de kostar...)

Hur man gör färg
Man blandar pigmentet med vatten och oljan med ägget (det senare väl) med en mixerstav och sedan rörs de två blandningarna ihop. Det blir otroligt drygt och extremt billigt.
Målas ut snabbt i tunna lager med någon timmas mellanrum - ett lager grundfärg och två lager färdiglager.

Detta skrivet som en recension, inte en exakt beskrivning. För att göra behöver ni läsa på.



VARFÖR "färgen inte finns att köpa" Det gör den men på FÅ ställen - detta pga av att de flesta vill ha en färg där man enkelt kan få exakt samma kulör (fast varför inte lika gärna en nästan exakt likadan som, om man vill, täcker den gamla lätt?)
En annan är att det är en färg som ska användas inom några dygn, det är en färskvara som inte vinner på att få tillsatser typ konserveringsmedel i sig.
 
Det har kanske en viss betydelse vad det är för en bostad som ska målas. I en vanlig lägenhet eller standardvilla skulle jag nog köra med vanlig takfärg från närmsta färghandel. Är det ett gammalt hus/lägenhet som för övrigt präglas av gamla hantverksmetoder skulle jag valt den färg som passar i stilen/tiden. Limfärg, t.ex. Linoljefärg blir snyggt, är drygt, men ett himla jobb att måla i taket eftersom färgen ska arbetas in med många penseldrag. Det går att måla med linoljefärg utan att använda terpentin, så det borde inte avskräcka. Äggoljetempera är inte någon 'gammal metod' men förvissa miljövänlig. Jag kan till viss del förstå din irritation. Nog är det rimligt att den som intresserar sig för gamla eller miljövänliga metoder även gör jobbet. Jag är intresserad av gamla målningstekniker o skulle därför aldrig acceptera att någon annan gjorde jobbet!
 
chris47 skrev:
Måla absolut inte med linoljefärg inomhus. Terpentinet är giftigt att inandas och det kommer lukta nåt helt otroligt i flera dagar innan det torkar. Utomhus rekommenderar jag det starkt däremot.

Varför vill frugan använda dessa färgtyper? Äggoljetempra används mestadels på snickerier och hantverks detaljer (korgar etc...) man kan ha det på större ytor också som möbler, men det är en dyr färg. Om det är enda alternativet som ger den kulör, nyans och yta ni vill ha och tycker det är värt priset, så är det väl inget att fundera över.
/CC
Hmm, som en ivrig försvarare av traditionellt måleri vill jag poängtera att ren linoljefärg inte innehåller terpentin alls. Luktar det "nåt helt otroligt i flera dagar" så har man köpt dålig linoljefärg! Linoljefärg är fel färg att måla med om man kräver att det ska gå fort, men i övrigt är det en fantastisk färg som funkar på de flesta underlag. Bra linoljefärg är inte dyr och äggoljetempera blandar man lätt till själv för en blygsam summa pengar.

Till takmålning är linoljefärg drygt att jobba med eftersom den måste arbetas in tunt i flera strykningar. Känner man inte för att lägga ner så mycket jobb så är det fullt förståligt (lämna över penseln till frugan...). Tycker dock inte att man ska fnysa åt miljöaspekten, men det finns väl fler någorlunda miljövänliga alternativ än linoljefärg?
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Har man någon gång arbetat med linoljefärg av GOD kvalité så vill man inte se åt alkyd och plastfärgerna. Den levande lystern som linoljefärgen får har jag inte sett hos någon annan färg. Linoljefärg av GOD kvalité innehåller inte lösningsmedel, man väljer själv om man vill förtunna. Dock är jag tveksam till att täckmåla med äggoljetempera. Ok till dekormåleri & lasyr.
 
Eleanor skrev:
Dock är jag tveksam till att täckmåla med äggoljetempera. Ok till dekormåleri & lasyr.
Intressant! Jag har letat efter de negativa synpunkterna - kom med dem!
Vi har inte börjat måla än...

Dekormålning vet jag att man f.a. använde äggoljetempera till förr - eftersom det var så dyrt jmfrt med tex limfärg - men det är ju inte den jämförelsen vi gör idag. Det är ju en billig färg om man blandar själv.
 
uffe59 skrev:
Har råkat in i en häftig >:( diskussion hemma vilken typ av färg vi skall använda när vi målar snickerier inomhus.
Min fru (som inte skall göra jobbet) har snöat in på diverse "naturfärger" typ äggoljetempera, linoljefärg etc.
Jag är mer hardcore alkydfärg person.
Om nu dessa "naturfärger" är så jäkla bra varför finner man dom inte i affärerna?
Svaret vet jag redan. Skiten torkar aldrig, täcker inte och är omöjligt att få tag på.
Nä, det är bara min fru och ett gäng anorektiska miljöpartister som håller på med sånt.

Nu skall jag måla 30 kvm panelinnertak. Ser framför mig 8 strykningar med nån jäkla miljöpartistfärg >:(

Ge mig stöd!!!
Det är i överhuvudtaget svårt att få tag på traditionella material som slogs ut av "underhållsfria" material... Det är en anledning till att man inte finner dem i affärerna. Jag har jobbat ganska mycket med linoljefärg och älskar den, visst är det en hel del jobb i jämförelse med många moderna färgtyper - men estestiskt är den fantastisk. Liksom limfärg. Jag har sett hus som är 200 år gamla som är dekorationsmålade, ej påbättrade, och färgen är lika klar som den var när den målades. Gysinge har för övrigt en snabbtorkande, matt linoljefärg som ska vara bra i tak och inte har samma krav på tunn strykning. Lim & Handtryck gör en linoljeförstärkt limfärg som också är bra i tak.

Några tips...
 
konichiwa girl skrev:
Gysinge har för övrigt en snabbtorkande, matt linoljefärg som ska vara bra i tak och inte har samma krav på tunn strykning. Lim & Handtryck gör en linoljeförstärkt limfärg som också är bra i tak.

Några tips...
Jag ogillar verkligen Gysinges matta linoljefärg! Hade tänkt använda den till ett panelinnertak men huvudvärken slog till direkt när jag öppnade burken. Jag gick över till den rena linoljefärgen efter några strykningar. Jag tycker inte man kan påstå att det är en linoljefärg när det inte går att känna lukten av linolja... Då använder jag hellre alkydfärg. De flesta fördelar med linoljefärg (miljö och hälsa inte minst) går om intet med Gysinges matta.
 
Ok! Intressant (och lite trist) att höra. Jag har själv inte testat den, men jag har sett resultatet och det är väldigt fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.