Har löst problemet. Har router i källare och min netgear r7000 som AP på övervåningen. Båda har samma ssid och lösenord. Så långt går det bra. Nu till ett nytt problem :(

När jag är kopplad till AP på övervåning och ska streama från min nas som är kopplad till den så fungerar det som vanligt då jag hittar själva media server se bild "övervåning". Men när jag går ner i källaren så hittar jag inte nån media server se bild "källare", vad har jag missat?
 
  • Skärmdump som visar lokalt nätverk med Plex Media Server markerad på en mobil enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en mobil enhet som visar en lista över nätverksresurser med Synology-servrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ser ditt nas men inte som media server i källaren? kan du öppna naset från källaren och se dina filer?
 
leby leby skrev:
I den kedja av prylar du har i ditt nät så måste din router vara "ytterst" mot det externa nätet. Det är din router som pratar med "internet" (ja eller din internetleverantör) och i din router sitter förhoppningsvis din brandvägg som skyddar ditt nät. Det finns ett stort antal anledningar till men det räcker att veta att den skalla vara längst ut i kedjan.
Det beskriver har ju inte med och göra var den står fysiskt.
Om kabeln är 1m till routern i källaren eller 20m till routern på en annan våning från mediaomvandlaren spelar ingen roll.
 
A Andy78 skrev:
Det beskriver har ju inte med och göra var den står fysiskt.
Om kabeln är 1m till routern i källaren eller 20m till routern på en annan våning från mediaomvandlaren spelar ingen roll.
Förtstår nog inte vad du menar.... eller jo kanske. Nä spelar ju ingen roll om kabeln är en meter eller 20 som du säger men TS hade ju som en ide att koppla på en AP direkt på mediaomvandlaren i källaren då är han utanför sitt nät (och utanför sin router). Om TS har 2 kablar från övervåningen till källaren (där mediaomvandlaren står) så kan TS förstås ha router på övervåningen och leda tillbaka nätet ned till källaren i den andra kabeln. Men man kan ju inte sätta en AP separat på mediaomvandlaren!
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
leby leby skrev:
Du ser ditt nas men inte som media server i källaren? kan du öppna naset från källaren och se dina filer?
Ja jag ser nasen från källaren men inte mediaspelare, har aldrig lyckats att streama utan att köra från just media spelaren. Laggar annars.
 
Din r7000 ska ha alla kabelanslutningar på LAN-sidan, inget ska vara anslutet till WAN-porten, då kan det bli såhär...
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Din r7000 ska ha alla kabelanslutningar på LAN-sidan, inget ska vara anslutet till WAN-porten, då kan det bli såhär...
även kabeln som kommer från router från källaren?
 
Det löste inte problemet.. :(
 
Stängde du av dhcp servern på routern som du vill använda som ap?
 
D Daniel__s skrev:
även kabeln som kommer från router från källaren?
Ja. Annars skapar du ett nätverk i ditt nätverk. Det blir knepigt, dina noder på det "inre" nätet hittar ut men ingenting hittar in dit.

Att bara flytta kabeln kanske inte räcker. Dina noder har ev kvar fel ipadresser etc.

Koppla rätt, starta om allt, och som @Andy78 säger, om du kan stänga av DHCP i R7000, gör det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja. Annars skapar du ett nätverk i ditt nätverk. Det blir knepigt, dina noder på det "inre" nätet hittar ut men ingenting hittar in dit.

Att bara flytta kabeln kanske inte räcker. Dina noder har ev kvar fel ipadresser etc.

Koppla rätt, starta om allt, och som @Andy78 säger, om du kan stänga av DHCP i R7000, gör det.
Är det inte till och med så att han MÅSTE stänga av dhcp på den ena... det blir kaos i nätet om han har 2 dhcp servar i samma nät.
 
A Andy78 skrev:
Stängde du av dhcp servern på routern som du vill använda som ap?
TS skriver att Nighthawken är en AP, så jag antar att han faktiskt konfigurerat den så.
D Daniel__s skrev:
Tack, då fattar jag. Har faktiskt två routrar i garderoben varav ena netgear7000 är en ap. Kan nog lösa det. Skippar extender då dom är långsamma men duger säkert.
I wifi-routerns inställningar. ADVANCED > Advanced Setup > Wireless AP
ändrar man den till AP mode.
Då ska även WAN-porten bli en LAN-port.
How do I change my Nighthawk router to AP mode after I’ve already run setup?, länk

Men visst kan det vara en bra idé att kolla att alla prylar faktiskt ligger på samma subnät.
@Daniel__s
Att inte AP Isolated är på kan också vara värt att kolla.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
I AP mode ska NAT, Brandvägg, DHCP stängas av och WAN bli en LAN-port.
 
ok,
Router nere i källare har DHCP on
AP övervåning DHCP off
Alla har samma subnät 255.255.255.0
Alla ip adresser uppe som nere börjar på 192.168.10.xxx
AP Isolated, nat och brandvägg hitta jag inte på min AP på övervåningen.

Saken är ju att allt verkar fungera förutom mediaspelare som inte dyker upp nere i källaren, kan det vara något på routern som ska ändras?
 
Är mediaspelaren ansluten via wifi eller kabel vilken enhet går den emot.
Syns den i routern som ansluten enhet i nätverket?
Kan du pinga dess ipa address?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.