N Nerre skrev:
Det råder ingen tvekan om att elbilar har en massa fördelar. Men om en bil nu är perfekt i 95% av fallen och helt oanvändbar i resterande 5% av fallen så trumfas den för de flesta av en bil som är medioker i 100% av fallen.
Det är ju en förenkling. Den där bilen som är medioker i 100% av fallen finns inte. Något som varit en stötesten för mig är dragkrok. Jag behöver inte dra tungt och det är långt ifrån några 5% av resorna som sker med släp. Men jag vill kunna dra mitt 750 kg-släp till tippen eller för att transportera prylar. Nu skulle det troligen inte vara så lockande att köra till fjällen med släp efter en elbil. Många laddningar blir det. Men det är inte varje år jag gör det. Det är för mig en reell möjlighet att låna eller hyra en annan bil den gången.

Det finns resor jag gör ibland som inte är rimliga att göra med dagens elbilar. Det finns också resor jag gör ibland som inte är rimliga att göra med min nuvarande bil. Ingen bil har någonsin kunnat klara 100% av en godtycklig användares resor. Vare sig den drivs med el eller diesel.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det råder ingen tvekan om att elbilar har en massa fördelar. Men om en bil nu är perfekt i 95% av fallen och helt oanvändbar i resterande 5% av fallen så trumfas den för de flesta av en bil som är medioker i 100% av fallen.

Jag ser väldigt få elbilsägare som har endast en elbil, i ett hushåll med endast ett körkort. Inte alla har en bränslebil som backup, men då är de två personer med körkort så man kan ta elbilen till hyrbilsfirman för att hyra bil i de där 5% av fallen när elbilen inte funkar. Men det fungerar inte för ett enpersonshushåll eller ett hushåll där man bara har ett körkort.
Men... Hur gör du om ni behöver vara mer än 5/7 i bilen? Varför kör du inte en buss?
Hur gör du om du behöver lasta mycket? Varför har du inte alltid släp påkopplat eller kör en lastbil?

Att säga att din fossilbil täcker 100% av behovet blir skevt. Dessutom använder vi alla bilar olika.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är ju en förenkling. Den där bilen som är medioker i 100% av fallen finns inte. Något som varit en stötesten för mig är dragkrok. Jag behöver inte dra tungt och det är långt ifrån några 5% av resorna som sker med släp. Men jag vill kunna dra mitt 750 kg-släp till tippen eller för att transportera prylar. Nu skulle det troligen inte vara så lockande att köra till fjällen med släp efter en elbil. Många laddningar blir det. Men det är inte varje år jag gör det. Det är för mig en reell möjlighet att låna eller hyra en annan bil den gången.

Det finns resor jag gör ibland som inte är rimliga att göra med dagens elbilar. Det finns också resor jag gör ibland som inte är rimliga att göra med min nuvarande bil. Ingen bil har någonsin kunnat klara 100% av en godtycklig användares resor. Vare sig den drivs med el eller diesel.
Jag har alltid klarat mig med mina bilar för 100% av mina resor, detta inkluderar min nuvarande hybrid. Lite opraktiskt ibland men det fungerar.

Det finns dock fortfarande inte någon elbil på marknaden (som jag har råd med) som klarar mina behov till 100%. Ett par bilar är nära, men räcker inte riktigt ända fram då det finns för få laddstationen I norra Sverige där jag ofta kör runt. De är dessutom för dyra för mig.
 
Z Zorn skrev:
Såsom man velat fram och tillbaks i politiken så blir jag osäker på vad som är framtiden.
Du är inte ensam.
Z Zorn skrev:
I ett miljöperspektiv så bör en befintlig dieselbil körd på fossilfri diesel vara ett bättre miljöval än vilken nytillverkade elbil som helst.
Jag ser inte riktigt relevansen i sådana jämförelser. Så länge det tillverkas nya bilar så är det relevant vilka utsläpp dessa ger. Givetvis är att det bättre att köra en gammal dieselbil på biobränsle än att skrota den i förtid. Men varför skulle det påverka valet för den som skall köpa en ny bil?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har alltid klarat mig med mina bilar för 100% av mina resor, detta inkluderar min nuvarande hybrid. Lite opraktiskt ibland men det fungerar.
Det låter smått otroligt. Eller ytterst begränsande. Jag kan förstå att det är möjligt att aldrig göra några andra resor än de man kan göra med sin bil. Men jag skulle inte vilja begränsa mig så mycket vare sig det gällde en elbil eller en annan bil.
 
Fairlane
2-3 dagar om året så hyr jag en lätt lastbil (typen man får köra med B-körkort). Den har lyft och annat jag behöver de dagarna. Det innebär ju att min vanliga bil inte räcker till 100% av tiden. Tyvärr har den har typen av lastbil bara tre sittplatser så det räcker inte heller till. Det går inte heller att haka på mitt släp på den.
Vilken bil ska jag köpa om jag vill ha en som räcker till 100% av tiden (mediokert är ok).
Eller kan man göra som jag gör nu,nöja sig med en bil som fixar 99% av mitt behov? Ja då kanske en elbil skulle fungera för mig.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har tidigare i tråden skrivit att jag tror att man i höst (2021) kommer kunna köpa en elbil som tar sig 30 mil i mellansvensk vinter och går att få med dragkrok för under 400 tkr. Den prognosen verkar komma på skam. Det närmaste jag kan se (VW id4) hamnar nog på närmare 500 tkr med lite lull-lull och vinterhjul. Efter miljöbilsbonus. Om den tar sig 30 mil på vintern? Kanske. Om man håller hastighetsgränsen på motorvägen.

Jag är förvånad att Kia E-Niro inte kommit med drag, liksom VW id3.

Jag undrar hur länge det dröjer innan bilen jag trodde skulle finnas i år kommer, och vem som kommer bygga den. Mina pengar är nog alltjämt på Hyundai (de kommer med en ny elbilsplattform nästa år tror jag) eller VAG.
 
P Pin skrev:
Om begagnade delar var osäkra borde de ju bytas ut i den bil de satt från början för att de var gamla och osäkra... :thinking:
Sedan kan man kanske inte ta delar hursomhelst från krockskadade bilar utan att förvissa sig om att de inte är skadade,

Jag tror detta är en följd av att det är mer dator än bil, och det är så här vi redan för med defekt elektronik. Släng och köp nytt.
Ja, men lite så. Skrota alla bilar som kört ut ur bilhallen. Då är de ju begagnade och helt livsfarliga!

Problemet är väl också att det är ett system som fungerar. Alltså rent ekonomiskt och praktiskt. Även om det är ett dåligt system också. Kan inte riktigt komma på hur det skulle kunna skapas incitament för förändring, men en väg kanske kunde vara att försäkringsbolagen börjar pressa på bilföretagen för billigare reparationer. Då kan de på sikt sänka premierna mot konsumenter och förbättra sin attraktionskraft gentemot konkurrenter?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har tidigare i tråden skrivit att jag tror att man i höst (2021) kommer kunna köpa en elbil som tar sig 30 mil i mellansvensk vinter och går att få med dragkrok för under 400 tkr. Den prognosen verkar komma på skam. Det närmaste jag kan se (VW id4) hamnar nog på närmare 500 tkr med lite lull-lull och vinterhjul. Efter miljöbilsbonus. Om den tar sig 30 mil på vintern? Kanske. Om man håller hastighetsgränsen på motorvägen.

Jag är förvånad att Kia E-Niro inte kommit med drag, liksom VW id3.

Jag undrar hur länge det dröjer innan bilen jag trodde skulle finnas i år kommer, och vem som kommer bygga den. Mina pengar är nog alltjämt på Hyundai (de kommer med en ny elbilsplattform nästa år tror jag) eller VAG.
VW är tyvärr själva dåliga att svara på räckvidden på vintern, bara generellt påstående att den blir sämre vilket ju är självklart och väl känt
https://www.volkswagen.se/sv/om-vol.../sa-klarar-elbilarna-den-svenska-vintern.html

Här testas det lite ovetenskapligt
22.4 kWh/100 km vid 110 km/h respektive 25.2 vid försök att köra 130 i stark trafik som blev 110 i snitt. +1 grad så mera som skånsk vinter.

Uppgiven förbrukning i snitt är 17.2. Den lite aggressivare motorvägskorsningen resulterade i nästan 50% mer förbrukning. Så 30 mil kanske är realistiskt om 50 är utlovat. Sedan kan man kanske inte alltid starta på 100% om man inte vet tid för avfärd och är uppkopplad till laddning, samt att ladda när det är nere i noll utan marginal.
Men håller med om att minst 30 mil motorväg i praktiken är ett krav och att det nu närmar sig för flera bilar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Snailman
A Andreas_jti skrev:
Polestar kändes mindre än model 3, tyckte den även kändes gammal om man jämförde den. Men framförallt drog den betydligt mer, räckvidden i Polestar är sjukt kort på motorväg om man jämför med Teslan. Jag tyckte valet var lätt mellan de två om man nu inte råkar behöva halvkombiutförande.
Polestar är ju byggd på ett chassi som inte är enbart för elbilar, så den är väldigt tung, helt i onödan, tror den väger minst 100kg extra.
 
Ja, jag har sett hans videor. Rimligt bra testverksamhet han ägnar sig åt och antar vi 2,5 kWh/mil så klarar sig den ju precis 30 mil.

WLTP och liknande är ju tyvärr tämligen meningslösa då de mäter blandad körning vilket sällan är begränsande och elkostnaden är ändå försvinnande liten. Intressantare vore om man fick en handfull testomständigheter som ska visas, exempelvis förbrukning vid:
25 grader och 70 km/h
25 grader och 100 km/h
25 grader och 120 km/h

0 grader och 70 km/h
0 grader och 100 km/h
0 grader och 120 km/h

-10 grader och 70 km/h
-10 grader och 100 km/h
-10 grader och 120 km/h

Sen får man väl leva med att det blir ytterligare kortare vid snömodd och liknande, men dagens hittepåsiffror kommer nog att fördröja tidpunkten då många ser elbil som ett alternativ.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag har sett hans videor. Rimligt bra testverksamhet han ägnar sig åt och antar vi 2,5 kWh/mil så klarar sig den ju precis 30 mil.

WLTP och liknande är ju tyvärr tämligen meningslösa då de mäter blandad körning vilket sällan är begränsande och elkostnaden är ändå försvinnande liten. Intressantare vore om man fick en handfull testomständigheter som ska visas, exempelvis förbrukning vid:
25 grader och 70 km/h
25 grader och 100 km/h
25 grader och 120 km/h

0 grader och 70 km/h
0 grader och 100 km/h
0 grader och 120 km/h

-10 grader och 70 km/h
-10 grader och 100 km/h
-10 grader och 120 km/h

Sen får man väl leva med att det blir ytterligare kortare vid snömodd och liknande, men dagens hittepåsiffror kommer nog att fördröja tidpunkten då många ser elbil som ett alternativ.
Håller med.

Glöm inte att lägga till att klimatanläggningen ska vara igång, samt strålkastarna.
 
Snailman
pacman42 pacman42 skrev:
Hittade en intressant artikel i norsk media om att nästan nya elbilar skrotas för att det inte lönar sig att laga dem:
- [länk]

Orsakerna är flera:
- elbilsbidragen gör att det är billigare att ge en ny bil till kunden än att laga bilar som kostar mycket att laga
- man vill inte använda begagnade delar när man lagar bilarna
- delar till bilarna är extremt dyra, batteriet till en eGolf i artikeln kostar 280 000 NOK.
- mm

Lägg till detta att försäkringar mm pga detta blir mycket dyrare också.

En av konsekvenserna är här att man alltså får staten att delvis betala för skrotning av nästan nya elbilar...

Har för mig att i Norge så slipper man betala skatter när man köper elbil, men köper man en bensinbil, så blir det skatter så den blir typ dubbelt så dyr.

Så staten betalar inte ut några bidrag till den som köper en elbil, men det gör man i Sverige.

Så din formulering är nog lite missvisande.
 
Snailman Snailman skrev:
Har för mig att i Norge så slipper man betala skatter när man köper elbil, men köper man en bensinbil, så blir det skatter så den blir typ dubbelt så dyr.

Så staten betalar inte ut några bidrag till den som köper en elbil, men det gör man i Sverige.

Så din formulering är nog lite missvisande.
Den kom från artikeln, den beskrev det som att bidragen gjorde att elbilar skrotas.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har tidigare i tråden skrivit att jag tror att man i höst (2021) kommer kunna köpa en elbil som tar sig 30 mil i mellansvensk vinter och går att få med dragkrok för under 400 tkr. Den prognosen verkar komma på skam. Det närmaste jag kan se (VW id4) hamnar nog på närmare 500 tkr med lite lull-lull och vinterhjul. Efter miljöbilsbonus. Om den tar sig 30 mil på vintern? Kanske. Om man håller hastighetsgränsen på motorvägen.

Jag är förvånad att Kia E-Niro inte kommit med drag, liksom VW id3.

Jag undrar hur länge det dröjer innan bilen jag trodde skulle finnas i år kommer, och vem som kommer bygga den. Mina pengar är nog alltjämt på Hyundai (de kommer med en ny elbilsplattform nästa år tror jag) eller VAG.
Jag gissar att det kommer rassla in många modeller med drag de kommande åren. ID3 har ju precis börjat säljas i Sverige, och eftersom dragkrok tyvärr är lite av en nischprodukt som är mycket större på den lilla nordiska marknaden än i övriga världen hamnar det ofta inte på prio-listan att typgodkänna varianter med dragkrok. Eftersom flera tillverkare redan tycks vara sena med sina modeller är min personliga gissning att allt som kräver lite extra effort utan att ge omedelbar cash-back har prioriterats ner. Skoda Enyaq ligger ganska bra till också, även om om den verkar hamna närmare 500 000 med tillval den också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.