Huddingebo Huddingebo skrev:
Sådana scenarior kan det givetvis bli frågan om i ett kortare perspektiv. Men i ett längre perspektiv har bostäder alltid ökat i värde i tillväxtregioner.
Visst är det så, men vad ska du med pengarna till när du sitter på äldreboendet, om det visar sig ha varit en ekonomisk krasch när du pensionerade dig? Du som då hade alla planer om att leva livet ;) innan åldern tog ut sin rätt.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Visst är det så, men vad ska du med pengarna till när du sitter på äldreboendet, om det visar sig ha varit en ekonomisk krasch när du pensionerade dig? Du som då hade alla planer om att leva livet ;) innan åldern tog ut sin rätt.
Har man köpt första huset under de unga åren så har man tagit del av en stor värdeökning.
Så oavsett om det kommer en krasch likt 2008 så kommer din villa ha ett betydligt högre värde direkt efter kraschen än när du köpte.
Så det är bara att sälja och leva loppan för pengarna om man väljer att ta in på ett hem.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag minns när min mamma köpte en bostadsrätt i ett nybyggt område. En tvåa som kostade 56.000 i början av 1990. Hon var en av de första som flyttade in i området.

Lägenheterna steg i pris rejält under ett par år och mammas granne köpte en likadan för 120.000 ett par år senare men '98, då mamma fick cancer och dog, fick jag problem med att sälja lägenheten. Ingen ville ha en bostadsrätt.

Hade själv inga möjligheter då att ta över lånet på den så det slutade med att jag fick skänka den till bostadsrättsföreningen för att bli av med den. Den var osäljbar. Marknaden var lika död som morsan.

Nu, drygt 20 år senare, blev den såld för 630.000.

Med det sagt menar jag att man inte ska lita på att en bostad alltid stiger i värde. På lång sikt ja, men däremellan kan de lika gärna sjunka i värde, fortare än en sardinburk med hål i.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har man köpt första huset under de unga åren så har man tagit del av en stor värdeökning.
Så oavsett om det kommer en krasch likt 2008 så kommer din villa ha ett betydligt högre värde direkt efter kraschen än när du köpte.
Så det är bara att sälja och leva loppan för pengarna om man väljer att ta in på ett hem.
Du pekar på 2008, men hoppar över perioderna runt 1976 och 1991. Det finns en god chans till en bra affär, men bara ett amorterat lån ger dig garantierna, för då har du ingen brådska med att sälja och kostnaderna under tiden för uppskovet är mycket låga.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag minns när min mamma köpte en bostadsrätt i ett nybyggt område. En tvåa som kostade 56.000 i början av 1990. Hon var en av de första som flyttade in i området.

Lägenheterna steg i pris rejält under ett par år och mammas granne köpte en likadan för 120.000 ett par år senare men '98, då mamma fick cancer och dog, fick jag problem med att sälja lägenheten. Ingen ville ha en bostadsrätt.

Hade själv inga möjligheter då att ta över lånet på den så det slutade med att jag fick skänka den till bostadsrättsföreningen för att bli av med den. Den var osäljbar. Marknaden var lika död som morsan.

Nu, drygt 20 år senare, blev den såld för 630.000.

Med det sagt menar jag att man inte ska lita på att en bostad alltid stiger i värde. På lång sikt ja, men däremellan kan de lika gärna sjunka i värde, fortare än en sardinburk med hål i.
Ja mindre än 10år innebär alltid en viss risk, osäkerhet.
Men det låter också på prisbilden som ett område en bit ifrån de stora tillväxtområdena.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Du pekar på 2008, men hoppar över perioderna runt 1976 och 1991. Det finns en god chans till en bra affär, men bara ett amorterat lån ger dig garantierna, för då har du ingen brådska med att sälja och kostnaderna under tiden för uppskovet är mycket låga.
-76, -91 och 2008 är alla små hack i en enda lång tillväxtkurva.
Samtidigt som de visar hur osäker bostadsmarknaden är i ett kort perspektiv, lika tydligt blir det hur stabil marknaden är sedd på längre sikt.

Vi kommer alltid att ha konjunktursvängningar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja mindre än 10år innebär alltid en viss risk, osäkerhet.
Men det låter också på prisbilden som ett område en bit ifrån de stora tillväxtområdena.
Ja, inte är det Stockholmsområdet. Dock inte glesbygd. Centralort i en hyggligt stor kommun som växer något, vad gäller inflyttning, arbetstillfällen och bostadsbyggande.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
-76, -91 och 2008 är alla små hack i en enda lång tillväxtkurva.
Samtidigt som de visar hur osäker bostadsmarknaden är i ett kort perspektiv, lika tydligt blir det hur stabil marknaden är sedd på längre sikt.

Vi kommer alltid att ha konjunktursvängningar.
Nej, du kan inte veta vad,som händer på längre sikt!
Vad händer t.ex. om nästa pandemi dödar 200.000 personer i Sverige. Om folk börjar fly storstäder? Om vi får en arbetslöshet på 20% en längre tid? Det finns många, många tänkbara orsaker till stora och långvariga ändringar av bostadspriser och i ett sådant läge är skuldfrihet en STOR fördel!
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Ja det går bra att rada upp scenarior som aldrig i modern tid har inträffat. En komet kanske träffar jorden, bäst att sälja allt och leva loppan några år...

Vid 20% arbetslöshet kommer fortfarande den bästa arbetsmarknaden att finnas där den har skapats de sista 70 åren.
Där förutsättningarna för omskolning, utbildning är bäst och där arbeten finns kommer tillväxten att ske, oavsett hur illa det ser ut i ett kort perspektiv.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag möter ändå hellre ett hack i tillväxtkurvan i ett läge där jag inte tagit krediter till max vad jag klarar av.
Än så länge har man kunnat lösa de flesta kriser med att t.ex sänka räntan, vilket såklart gjort att påverkan av krisen blivit mindre hos de som gillar krediter. Med dagens ränteläge har vi inte den typen av verktyg att jobba med i samma utsträckning när det är dags för stimulanser. Något annat måste såklart till, frågan är dock vad och om det skapar samma fördelar som tidigare räntesänkningar hittills har gjort för oss med befintliga lån...
 
Jo man ska alltid ha marginaler i sin ekonomi. Att ha jättehöga utgifter givet sin inkomst är alltid farligt.
För min egen del tycker jag att banken krävde det till extremt stor del.
Jag köpte mitt hus 2012 och banken krävde 15% kontant och att jag kunde hantera en ränta på 7-7.5%.
Då har de samtidigt räknat på en väldigt hög levnadskostnad i övrigt, mat, kläder, resor, nöjen, bil etc.
Min/vår boendekostnad är idag under 10% av vår samlade inkomst. (inräknat ränta, sopor, VA, internet, försökring, fastighetsskatt m.m.)

Man får ha med i beaktning att många av de riktigt dyra husen, 12milj och uppåt köps av folk med god ekonomi och en eller flera bostadsförsäljningar i bagaget.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jo man ska alltid ha marginaler i sin ekonomi. Att ha jättehöga utgifter givet sin inkomst är alltid farligt.
För min egen del tycker jag att banken krävde det till extremt stor del.
Jag köpte mitt hus 2012 och banken krävde 15% kontant och att jag kunde hantera en ränta på 7-7.5%.
Då har de samtidigt räknat på en väldigt hög levnadskostnad i övrigt, mat, kläder, resor, nöjen, bil etc.
Min/vår boendekostnad är idag under 10% av vår samlade inkomst. (inräknat ränta, sopor, VA, internet, försökring, fastighetsskatt m.m.)

Man får ha med i beaktning att många av de riktigt dyra husen, 12milj och uppåt köps av folk med god ekonomi och en eller flera bostadsförsäljningar i bagaget.
Ja idag är nog läget ändå stabilt, eftersom prisutvecklingen skapar marginaler.
Men vi är på väg åt ett håll där det är svårt för förstagångsköpare att ha råd med kontantinsatsen. Själv startade jag min bostadskarriär 2005 med en insats på 60.000. Idag för samma lägenhet måste man idag sparat ihop till 330.000.
Räntan har sänkts överlag, till nivåer där det inte finns allt för mycket marginaler att sänka mer.
Hela bostadsmarknaden bygger på att folk går med rejäla vinster för att kunna köpa större/bättre.

Det bygger alltså på att prisökningarna fortsätter på samma sätt som tidigare. Personligen får mitt hus gärna bli värt hur mycket som helst. Men jag har ändå svårt att se hur framtidens förstagångsköpare skall kunna spara ihop och därmed spekulera på de bostäder som ligger till grund för att ägarna skall sälja med god vinst efter något år, så de i sin tur kan spekulera på den lite större lägenheten, eller villan med renoveringsbehov, som efter något år gått upp såpass i värde att det blir möjligt att bygga nytt eller snegla på villorna i de mer fashionabla kvarteren.

Men, jag har förvånats flera gånger över hur dyrt den där 2an jag köpte 2005, till vad jag tyckte var ett rejält överpris med tanke på vad säljaren gett några år tidigare, har kunnat säljas till nya förstagångsköpare, så det kanske rullar på med tillräckliga värdeökningar framöver också. Vem vet.
 
Redigerat:
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja det går bra att rada upp scenarior som aldrig i modern tid har inträffat.
" I modern tid" gäller tydligen bara de senaste 70 åren. Inga krig, inga stora flyktingströmmar, inga stora pandemier, ingen negativ klimatpåverkan - ja om man utesluter allt negativt, så kan det ju bara gå bra!
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
" I modern tid" gäller tydligen bara de senaste 70 åren. Inga krig, inga stora flyktingströmmar, inga stora pandemier, ingen negativ klimatpåverkan - ja om man utesluter allt negativt, så kan det ju bara gå bra!
Ska man väga in 100 års kriser när man väljer bostad, prisnivå och bostadsort tycker du?
Tror du är ganska unik i så fall.

Jag skulle annars våga påstå att priserna i landets tillväxtregioner var högre för 70år sedan än 70år tidigare, när den industriella revolutionen pågick för full i vårt land.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ska man väga in 100 års kriser när man väljer bostad, prisnivå och bostadsort tycker du?
Det går ju bra att chansa och ofta blir det ju bra. Det är precis som med försäkringar - så länge inget går fel, så behövs de ju inte, men inträffar något dåligt, så är det bara de, som förberett sig, som kommer igenom det utan alltför stor skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.