Familjen Bygg: tack! Bostadsförsörjningen går främst till äldreboenden och hyresrätter enligt Kba kommun. Kommunen skall inte äga mer mark, utan har säljer till byggföretag och de i tomtkön blir erbjudna dessa tomter. Dock är det tydligen inte många som tackat ja, eftersom det blivit väldigt dyrt, så husen har gått till köpare via mäklare. Senaste som förmedlades av kommunen var Tölö Villastad (http://www.nyahem.skanska.se/).

Ge mig?! Jag, aldrig...inte än på ett tag iallafall! ;)
 
Anette_Jonas: har svarat... :)
 
Kommunen har till oss upp get att man inte har så mycket mark kvar till små hus utan man skall försöka att släppa marken till dom stora byggföretagen. Så dom kan bygga områden med lika bonde för alla som köper av dessa företag så som Skanska, JM, Ncc.

Det som kommunen hade var endast några enstaka tomter men man vill ej släppa dom diräck till privat personer utan dom vill att man upp ger husleverantör som man har tänkt anlita för bygget. Lite konstig regel men man sa på kommunen om man vill ha skansen att få någon tomt så fick man ej göra huset själv utan man var tvungen att bygga med en byggfirma eller husleverantör.

Vi håller nu på att kolla runt också om det finns några tomter som man kan köpa av privat personer.
 
Anette och Jonas samt Tesa:

Bostadsförsörjning omfattar såväl hyresrätter, bostadsrätter och äganderätter (småhustomter).

Ligg på och gräv, så hittar ni.... ;)
 
anette_jonas skrev:
Kommunen har till oss upp get att man inte har så mycket mark kvar till små hus utan man skall försöka att släppa marken till dom stora byggföretagen. Så dom kan bygga områden med lika bonde för alla som köper av dessa företag så som Skanska, JM, Ncc.  

Det som kommunen hade var endast några enstaka tomter men man vill ej släppa dom diräck till privat personer utan dom vill att man upp ger husleverantör som man har tänkt anlita för bygget. Lite konstig regel men man sa på kommunen om man vill ha skansen att få någon tomt så fick man ej göra huset själv utan man var tvungen att bygga med en byggfirma eller husleverantör.

Vi håller nu på att kolla runt också om det finns några tomter som man kan köpa av privat personer.
Vilken konstig inställning! Vår kommun (Mariestad) gör precis tvärt om! Jag hittade en tomt som innehades av Team Boro, men dem ville jag inte bygga med. När jag pratade med kommunen om detta så sa de att de kunde ordna tillbaka tomten om jag väldigt gärna ville ha just DEN tomten. Fast nu hittade jag en annan tomt istället.

Men även alla andra tomter går direkt via tomtkön till köande, inga husleverantörer "får" några tomter. Tycker jag är bra! :D
 
Ja, det var ju ett helt annat förhållningssätt...önskar att det varit så här!
Lyckat till med ert byggande -vad blir det?
 
Tesa skrev:
Ja, det var ju ett helt annat förhållningssätt...önskar att det varit så här!
Lyckat till med ert byggande -vad blir det?
Tack! Vi har inte bestämt oss ännu, vi håller på och försöker sälja vårt nuvarande hus föst. Men för tillfället så lutar det nog åt Hjältevadshus tror jag... Men Vallsjöhus ligger nog bra till också... Och vi väntar på en offert från Trivselhus också. :-/ *beslutsångest*
 
Det låter som om någon tjänsteman/politiker i Kungsbacka har ett horn i sidan till arkitektkåren. Det är ju i praktiken förbjudet att bygga s.k. arkitektritade hus i Kungsbacka!!! Kommunen vill alltså inte ha dit höginkomsttagare som bygger dyra hus med många lokala hantverkare, utan den vill endast ha dit låg(?)inkomsttagare som bor i identiska villamattor med kataloghus som byggts på annan ort och monterats upp med tillresta hantverkare från annan ort. Konstigt kommunalekonomiskt resonemang, tycker jag! ???
 
Tror det ligger till såhär:
Nordvästra Halland (och sydvästra Göteborg) har haft en explosion i husbyggnationer senaste åren så att vägnät, kollektivtrafik samt omsorg inte riktigt har "hängt med". Genom att tilldela mark till husleverantörer (JM, NCC etc.) direkt kan kommunen kräva/styra byggnationer av ex. dagis tillsammans med de nya områdena.

Just av denna anledningen har stadsbyggnadskontoret i Göteborg infört byggstopp på all "icke detaljplanerad mark" längs med 158:an och västerut. Dom kan helt enkelt inte erbjuda den "service" som de måste till kommunens invånare på dessa orter.
 
Hej!
Såg att ni troligen ska köpa ett Vallsjöhus. Då kanske ni vet hur priserna är och hur standarden på husen är?

/ Jessica
 
Det verkar inte alltför enkelt iallafall...Det fanns en tomt för ca en månad sedan, den såldes på några dagar. När vi fick möjlighet att åka dit, var den redan såld (man får inte boka upp sig på annat... :)). Den var utannonserad för 595´ och såldes för 750´. Då tillkom va på 174´ och rivning av ett hus! De senaste månaderna har jag sett två andra tomter, den ena 2,5 km därifrån och en 6 km därifrån.
 
Vi har fixat tomt i Anneberg. Tog kontakt med markägaren i April och fick förhandsbesked i maj, Lantmäteriet tog knappt en månad på sig.
Det kan gå smidigt ibland.......
 
Pajen: Får man fråga vad tomten kostade, hur stor den är samt hur långt från pendeln den ligger?
 
Pajen/Pär A. Vi hade kontakt med en markägare i Anneberg i maj, de hade mark som de kunde avstycka som låg på 450-600 000. Det kanske är samma som ni köpt av Pajen? Vi backade ur, och har nu köpt i Åsa istället.
 
Tesa: Har du kvar några kontaktuppgifter om markägaren och skulle du kunna skicka mig dem isåfall?
Varför backade ni ur den tomten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.