Tomt för 200 000 verkar rena fyndet, får försöka hitta till Dålevik...! Har haft annons ute och fått svar från personer i Förlanda som haft tomter i Förlanda för det priset.
Pär A, vi verkar vara konkurrenter :)! Vi har också varit och titta på tomten (när vi tittade för två veckor sedan var det bara en kvar) som Trivselhus hade, men vi tyckte att den låg långt in på den där lilla vägen och att det var någon slags "transformatorstation" gillade vi inte heller (skulle tro att det skulle bli en spännande lekplats).
Tack för era svar!
 
Tesa:
Transformatorstationen och kvällssolen var det som gjorde oss tveksamma. Sen kan man undra över hur framkommligheten på de sista "kostigarna" är på vintern? Säg till om du hittar till Dåleviken, vi har inte lyckats.
 
Tomter finns!!!

Men frågan är vad priset får vara?!? djpa's inlägg gällande rådande prisläge stämmer förhållandevis bra tycker jag. Problematiken ligger i utbud och efterfrågan (vilken nyhet...). Efterfrågan i dom nordvästra delarna av kungsbacka är enorm framför allt pga av närheten till Gbg och dess vackra kustlinje.

Områden som inom kort kommer bli mycket attraktiva och där det fortfarande finns en del tomter till ok priser är Lerkil. Ett fantastiskt litet ställe som kungsbacka kommun uttryckligen kommer satsa på för åretrunt boende framöver. Det finns fortfaranbe en hel del mark i dessa områden som ägs av bönder eller ligger i dödsbon. Av egen erfarenhet vet jag att flertalet av dessa tomtinehavare är intresserade av att sälja även om dom inte gått så långt som till mäklarna med sina objekt ännu. Problematiken ligger i att kommunalt V/A inte kommer förrens om några år men det går ju alltiod att lösa på annat sätt så länge.

Personligen har jag en del obebygda tomter runt i kring nordvästra kungsbacka och jag vet att det går att finna mer tomter i dessa områden om man är lite envis och enträgen. Problematiken ligger kanske i att det i många fall handlar om att förvärva större tomter/markområden för att sedemera stycka dessa till mindre enheter. Detta kräver en stor initial investering men kan bli mycket gynsamt i slutändan.

Vad gäller kommunens utbud i särö med omnejd är det lika med noll. Kommunen har ingen mark som kommer invånarna till godo i dessa områden och är inte heller intresserade av det. Däremot kommer man att planlägga ett fåtal markbitar i dessa områden. Vad beträffar särö så handlar det om ängsmarkerna kring Nötegången och målet är nog att få till en billigar typ av boende dvs hyres/bostads rätter av något slag. Marken ägs av privatperson tillsammans med JM-bygg (tror jag...). Utöver detta kommer kommunen inte att tillåta någon som helst form av exploatering (förutom den som redan är planerad) i dessa områden dom närmaste 7-10 åren.

Nog om detta, mitt tips skulle vara Lerkil, hör med boende i dessa trakter för stora saker är på gång där ;)

Mvh,
John
 
Pär A: vi hittar inte heller Dåleviken, har gått igenom varenda gata i Kungsbacka kommun och hittar den inte.
John: tack för ditt ingående och insatta svar och tipset. Vart tänker du på när du skriver nordvästra Kba?
 
Kullavik, Särö, Valda, Lerkil, Onsala...
/John
 
johngbg:
Du har ingen bit att sälja då? Även öster om 158:an är ok.
 
Jodå... men jag säljer aldrig bara en tomt i dessa områden utan man köper ett färdigt paket med nyckelfärdigt hus och allt vilket kanske inte var det ni eftersökte riktigt?!?

/John
 
John: Vilken husleverantör är det i paketet du säljer då? Eller säljer du tomter till husleverantörer och privatpersoner köper därifrån? Vi köper gärna paket - om det är ett hus vi vill ha - och rätt pris!
 
John:
Färdigt paket är vi också intresserade av. Kan du inte skicka ett meddelande om vad du har att sälja och i vilka områden?

mvh Pär A
 
Pär A: ha,ha, ha...vad vi är på hugget! :)
 
Ok Tesa, det var du som startade tråden så du får första tjing. Jag får väl flytta till Dåleviken :-/
 
Just nu finns ett område i kullavik som är till salu där Etikhus är tilltänkt husbyggare (lösvirke). Det har funnits på hemnet under en längre period och söker ni aktivt har ni säkerligen redan koll på detta. Pris från 4MSEK inkl tomt och nyckelfärdigt hus exkl V/A.

Efter sommaren blir det nog aktuellt med ytterligare ett område i särö men där är fortfarande oklart vem som kommer leverera hus då upphandling just nu pågår. Uppskattat pris från 3,7MSEK inkl tomt och nyckelfärdigt hus, exkl V/A.

Lundin, mäklare, säljer ett område i särö som har både parhus och några fristående hus det kanske kunde vara något?!? Tillika kommer NCC bygga parhus i kullavik inom kort men där blir det nog inga friliggande villor dessvärre...

mvh,
John

ps. det är inte min intention att försöka sälja mina ägor via detta medie utan endast att bidra till debattan...
 
Tack så mycket, John...men det är för dyrt för oss, och de som Lundin förmedlar är seniorboende...lite för ung än så länge!
 
Seniorboende är nog en definitionsfråga ;) Jag vet med säkerhet att kommunen inte har möjlighet att "porta" alla ålderskategorier som köpare av dessa bostäder, därav klassas det som +55 område vilket fungerar som en indikation på vilka kommunen helst vill ska bo där?!? med andra ord spelar det ingen roll vem som köper rent lagligt. Detta är dessutom något som Lundin känner väl till vilket betyder att det redan finns åtminstone 1 familj under 40 som investerat i detta (för inte skulle väll Lundin neka till en husaffär bara för att man inte nått +55...). Om inte annat kan man kringgå detta genom att låta sina föräldrar eller annan +55 person köpa huset åt en för att sedan sälja det till er, detta är definitivt inget som kommunen i detta fall kan styra...

mvh,
John
 
Åleviksprojektet efter Åleviksvägen skall det visst vara. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.