Har inkommande fiber i källare, dragit kabel upp till övervåningen och in i router och där sitter min nas. Går det att hitta nasen om jag kopplar in mig i ett annat uttag i fiberboxen?
Har inte försökt detta ännu men om det inte går har ni andra förslag? Täckningen från routern till källaren är dålig så tänkte dra kabel från fiberbox till eventuellt en ny router. Jag vill kunna streama från nas till chromecast.
 
Du kan inte ha något utanför din router! Om du ska ha två router så måste din leverantör ge dig två publika IP. Du kan förstås sätta upp en VPN mellan men ganska stollig lösning. Sätt en router vid inkommande fiber istället och switch + ap vid ditt nas
 

Bästa svaret

Går inte att göra så.
Sätt routern i kälaren, sätt en switch och en accesspunkt på övervåning och koppla med kabel till en utgång på routern.
 
A
Nu finns det ju flera aspekter på detta.

1. Fiberkonverteraren har ingen brandvägg (även om router ofta har kass router)

2. Om du har en enhet innanför routern och en utanför blir det extremt svårt att hitta NAS enheten (måste gå med Extern IP inte inom intranätet)
Förutsätter även att NAS har funktioner för att få IP direkt från bredbandsleverantörer.



Så det mest logiska är istället att dra en tråd från Routern till NAS, om antalet portar inte räcker så finns det router med fler portar eller en Switch.
 
Kan inte flytta routern. Kan jag göra tvärtom? Switch i källare med accespunkt?
 
D Daniel__s skrev:
Kan inte flytta routern. Kan jag göra tvärtom? Switch i källare med accespunkt?
Varför?
Har du 2 kablar mellan routern och fiber converer?
 
Routern står bra där den är, täcker hela övervåningen. Vi är 90% av tiden på övervåningen. Har dragit en kabel från fiberconverter till min router och från router har jag nas inkopplat. Men nu ville ju barnen ha tv/spelrum i gillestuga och det är därför jag behöver hjälp :) Men jag kanske ska prova en wifi extender bara?
 
A alfista skrev:
Går inte att göra så.
Sätt routern i kälaren, sätt en switch och en accesspunkt på övervåning och koppla med kabel till en utgång på routern.

Ok läst på lite mer, tror jag fattar vad du menar nu. Flyttar ner min router eller köper en ny. Kopplar från fiberconverter till router i källare, sen från den routern till en switch och vidare till routern på övervåningen?
 
D Daniel__s skrev:
Routern står bra där den är, täcker hela övervåningen. Vi är 90% av tiden på övervåningen. Har dragit en kabel från fiberconverter till min router och från router har jag nas inkopplat. Men nu ville ju barnen ha tv/spelrum i gillestuga och det är därför jag behöver hjälp :) Men jag kanske ska prova en wifi extender bara?
Om kan dra en kabel från där routern står nu till källaren och sätta en ap där så är det en ok lösning. Men det finns egentligen inget skäl att inte flytta ned router till källaren och sätta en liten switch + ap där du har routern idag. Du får lika bra täckning med en bra ap som du har från din router. Om du med extender menar elnäts lösning så är det nog den absolut sista utvägen....
 
D Daniel__s skrev:
Ok läst på lite mer, tror jag fattar vad du menar nu. Flyttar ner min router eller köper en ny. Kopplar från fiberconverter till router i källare, sen från den routern till en switch och vidare till routern på övervåningen?
Ingen router på övervåningen, bara en AP
 
D Daniel__s skrev:
Flyttar ner min router eller köper en ny. Kopplar från fiberconverter till router i källare, sen från den routern till en switch och vidare till routern på övervåningen?
Exakt, men det du skall ha på övervåningen är inte en router utan en accesspunkt. Däremot kan man många gånger konfigurera om det som i dagligt tal kallas router så att den fungerar som en accesspunkt.
 
A alfista skrev:
Exakt, men det du skall ha på övervåningen är inte en router utan en accesspunkt. Däremot kan man många gånger konfigurera om det som i dagligt tal kallas router så att den fungerar som en accesspunkt.
Tack, då fattar jag. Har faktiskt två routrar i garderoben varav ena netgear7000 är en ap. Kan nog lösa det. Skippar extender då dom är långsamma men duger säkert.
 
D Daniel__s skrev:
Kan inte flytta routern. Kan jag göra tvärtom? Switch i källare med accespunkt?
Varför går det inte att göra så varför måste routern vara i källaren?
 
A Andy78 skrev:
Varför går det inte att göra så varför måste routern vara i källaren?
I den kedja av prylar du har i ditt nät så måste din router vara "ytterst" mot det externa nätet. Det är din router som pratar med "internet" (ja eller din internetleverantör) och i din router sitter förhoppningsvis din brandvägg som skyddar ditt nät. Det finns ett stort antal anledningar till men det räcker att veta att den skalla vara längst ut i kedjan.
 
Det kanske går att dra två kablar från källaren till favoritstället för routern? En mellan fiberkonverter och router, en sladd från routern ner till en wifi accesspunkt, switch eller vad man nu behöver där. Om nu routern med sitt wifi råkade sitta bra där den satt är det ju synd att flytta på den.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.