S Skyflakes skrev:
Det här blev ju ett fint hus. Men ändå bedrövligt.
Vad är klimatavtrycket på detta bygge. Hur kunde det bli en överraskning med alla transporter och sprängning. Hur får man ens bära sig åt på det viset. Blev det inte sprickor i grannarnas hus vid all denna spräng

Varför följde de inte exemplet de tyckte om och byggde huset på pålar? Utan att en dynamitgubbe behövt brisera.

Hur kan man hävda att det blir bättre utsikt när man spränger sig ner i urberget. Med pålar hade de sett ännu längre och insyn hade de ju inte fått ändå då det bara var ful panel på huset i alla vädersträck utom mot havet. Insyn kan även döljas med spegelglas, haha.

Nä ve och fy. Det här var äckligt att se. Blev illamående över denna ”hål i huvudet” fantasi och arrogans över miljöförstöringen.
Det var ju tydligt att Gert Wingård inte gillade detta projekt... Annars hade han frotterat sig framför kameran. Han höll sig till huset på pålar.
Usch, usch!





S Skyflakes skrev:
Det här blev ju ett fint hus. Men ändå bedrövligt.
Vad är klimatavtrycket på detta bygge. Hur kunde det bli en överraskning med alla transporter och sprängning. Hur får man ens bära sig åt på det viset. Blev det inte sprickor i grannarnas hus vid all denna sprängning.

Varför följde de inte exemplet de tyckte om och byggde huset på pålar? Utan att en dynamitgubbe behövt brisera.

Hur kan man hävda att det blir bättre utsikt när man spränger sig ner i urberget. Med pålar hade de sett ännu längre och insyn hade de ju inte fått ändå då det bara var ful panel på huset i alla vädersträck utom mot havet. Insyn kan även döljas med spegelglas, haha.

Nä ve och fy. Det här var äckligt att se. Blev illamående över denna ”hål i huvudet” fantasi och arrogans över miljöförstöringen.
Det var ju tydligt att Gert Wingård inte gillade detta projekt... Annars hade han frotterat sig framför kameran. Han höll sig till huset på pålar.
Usch, usch!
Håller helt med, tycker generellt att Svenska GD inte inspirerar och berör när projekten är så överdrivna, med undantag av program nr 3, han som byggde själv inskogen.

Förstår inte att programledaren inte är mer kritisk och reagerar, 40 mille är ju ett skämt.


Då tycker jag Husdrömmar varit mer realistiskt och Gert har ju varit mer kritisk och konstruktiv tycker jag.

Christer
 
  • Gilla
oliva och 5 till
  • Laddar…
Jag har sett tre avsnitt nu och det börjar likna teater.
Verkar orimligt att de som bygger är så bakom flötet som de vill påskina. Tror snarare att det ligger dolda agendor.
Vad säger att det är sant att huset i avsnitt 6 kostade 40M? Det kanske kostade 20 men det är alltid lättare att sälja om man kan lura någon att köpa det för tex. 35M om de tror att de fyndar ett hus som kostat 40M att bygga...
 
  • Gilla
oliva och 5 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Jag har sett tre avsnitt nu och det börjar likna teater.
Verkar orimligt att de som bygger är så bakom flötet som de vill påskina. Tror snarare att det ligger dolda agendor.
Vad säger att det är sant att huset i avsnitt 6 kostade 40M? Det kanske kostade 20 men det är alltid lättare att sälja om man kan lura någon att köpa det för tex. 35M om de tror att de fyndar ett hus som kostat 40M att bygga...
Nja, det är lite väl konspirationsteoretiskt. Att det gått på 20 är helt orimligt. 40 är nog rimligt. Min killgissning var 30. Jag har sett alla avsnitt och det här med att kraftigt underskatta vad det kostar att bygga och sedan släta över med ”ja, ja ... det blir alltid dyrare än man trodde ... haha” är ett genomgående tema i GD:s och, som det verkar, i byggbranschen. Man underblåser amatörism och oansvarighet. Det handlar inte om att det är ”dyrt” eller att ”den som har pengar ska få spendera”. Inte alls. Det handlar om att vara professionell. Att sätta en realistisk budget. Undrar om paret i senaste filmen hade gett sig in i projektet öht om de fått klart för dig var slutnotan skulle hamna? Det är en rätt stor skillnad på 22 och 40 miljoner. Att det var mycket sten som skulle sprängas och fraktas var en förutsättning från dag ett, så ingen överraskning eller något som ”gick snett”. Måste ha funnits med i ursprungsbudget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anne1515
  • Laddar…
Mats-S
S steve5432 skrev:
Kul dock med folk som inte snålar :)
Det är väl snarare fråga om en rikemans "show off". Grand Design är ju ett av många program under temat "Min är större än din" ;)
 
  • Gilla
Lilllovis
  • Laddar…
Jag blev förbryllad över planlösningen. På övervåningen finns köket och det är ofta hjärtat i ett hus. Därifrån vill man ju ta sin kaffekopp och sätta sig utomhus och skåda ut över havet, men det blir ju verkligen krångligt då man måste gå ner en våning först. De stora fönstrena utan solskydd gör nog utsiktsplatserna där outhärdliga när solen gassar, dock häftig plats när det är ruskväder.
 
U Swetox skrev:
Tror vinkeln inåt har gjort för att få in mer ljus i atriumet. Som du säger är det inget område med mycket snö. Men regn har de ju väldigt mycket i området så undrar lite vart regnvatten tar vägen.
Det är närmast standard för atriumhus att ha lutningen inåt. Programledaren låtsades att det var på något sätt unikt. Det byggdes en hel del fina atriumhus under miljonprogrammet (Spånga Kyrkväg , rinkeby tensta eller Gråhundvägen vid Skarpnäck) och de flesta är uformade så. Se även Jorn Utzons (Sidney Operan) Fredensborg eller Romerhusen enl nedan.

kingo_houses_1.jpg

Få atriumhus har dock terassbjälklag på gården...

Baffin jskoglu6 skrev:
Jag blev förbryllad över planlösningen. På övervåningen finns köket och det är ofta hjärtat i ett hus. Därifrån vill man ju ta sin kaffekopp och sätta sig utomhus och skåda ut över havet
Kaffet kanske passar sig bättre på innergården? Vindskyddat och utblickarna genom huset är nästan lika bra. Planlösningar är alltid kompromisser, kök på nedre plan hade komplicerad entrésituationen och "tvingat" huset att upplevas stort. Som det är gjort kan man leva på övre plan.
 
  • Gilla
Anne1515 och 3 till
  • Laddar…
D Danne12345 skrev:
Jag tycker programmen från England och Australien haft mycket mer ”billiga” men annorlunda hus. Folk som byggt av bildäck, byggt av träd man fällt själv i skogen, byggt på en nåt eller liknande. Inte bara svindyra hus.
Jag skulle vilja se mer sånt!
Kan hålla med! Roligare att se, och även människor som får bo i husvagn mm för att få ihop pengar.
Känns lite mer jordnära
 
  • Gilla
Danne12345 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
För att spegelglas ska fungera så behöver det vara ljusare på den motsatta sidan man vill skydda insynen till.
De hade klarat sig med granpanel och några”Dörrögon” mot gatan.
 
C Christian_Sthlm skrev:
Min gissning hur dom kom fram till 12 miljoner:

Surfat på Internet. Fått tips om att det kostar 15-25’ kvadraten att bygga. Dragit till med 30’ för att vara på ”säkra sidan”. 400x30=12 millar. Klipp till verkligheten.
detta är ett av de mest träffsäkra inläggen jag sett hittills.. tror du träffat på en åder av sanning här. Kan vara ett digitalt currykryss.
 
richardtenggren
S Skyflakes skrev:
De hade klarat sig med granpanel och några”Dörrögon” mot gatan.
De hade väl inga fönster mot gatan eller mot några grannar(fanns väl ett)?
Ville bara påpeka att spegelglas inte tillför något då det oftast är mest intressant kvällstid, och då funkar det inte.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Detta bygga var ju bara för mycket. Gjorde hur fult ingrepp som helst i berget och drog över budgeten å det förskräckligaste. 40 mille är ju helt uppåt väggarna. Frun nästan grät. Stackarn.

Skulle vilja se mer av smakfulla kluriga byggen, som grabben som byggde för rimliga pengar i Sörmlandsskogen och såna byggen som även Grand Designs i UK består mycket utav.

Sist men inte minst ta bort ränteavdraget eller sätt maxtak och kyl av marknaden, detta är ju bara ytterligare ett bevis på hur snett det gått.
 
  • Gilla
  • Haha
Anne1515 och 2 till
  • Laddar…
S Stingray468 skrev:
Detta bygga var ju bara för mycket. Gjorde hur fult ingrepp som helst i berget och drog över budgeten å det förskräckligaste. 40 mille är ju helt uppåt väggarna. Frun nästan grät. Stackarn.

Skulle vilja se mer av smakfulla kluriga byggen, som grabben som byggde för rimliga pengar i Sörmlandsskogen och såna byggen som även Grand Designs i UK består mycket utav.

Sist men inte minst ta bort ränteavdraget eller sätt maxtak och kyl av marknaden, detta är ju bara ytterligare ett bevis på hur snett det gått.
Herregud!
Det var ett tillrättalagd tv-program för att skapa känslor och tyckanden. Jättekul att någon som bygger ”vräkigt” vill visa upp bygget. Jag tycker det blev jättefint. Skulle inte ha något emot att bo så. Grattis Fredrik och Sofie till ett fint hus!
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Någon som vet vilket material de använder på trallen?
 
S Stingray468 skrev:
Detta bygga var ju bara för mycket. Gjorde hur fult ingrepp som helst i berget och drog över budgeten å det förskräckligaste. 40 mille är ju helt uppåt väggarna. Frun nästan grät. Stackarn.

Skulle vilja se mer av smakfulla kluriga byggen, som grabben som byggde för rimliga pengar i Sörmlandsskogen och såna byggen som även Grand Designs i UK består mycket utav.

Sist men inte minst ta bort ränteavdraget eller sätt maxtak och kyl av marknaden, detta är ju bara ytterligare ett bevis på hur snett det gått.
Följ honom på Instagram. https://instagram.com/skogsvilla_1?igshid=5xcdjak3ae3v
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.