T Ejmelie skrev:
Ok, vilka tänger är ett grundläggande måste för er? Vad är en bra uppsättning som man klarar det mesta jobben med?
Bacho Ergo avbitare och näbbtång, för de är smidigare än Knipex dito, sen 2 st Knipex Cobra (Polygrip) 125 och 180. Då har du det bästa funktionsmässigt.
Platt/kombinationstången är bra om man ska tvinna ståltråd, men det funkar med nått billigt.
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bacho Ergo avbitare och näbbtång, för de är smidigare än Knipex dito, sen 2 st Knipex Cobra (Polygrip) 125 och 180. Då har du det bästa funktionsmässigt.
Platt/kombinationstången är bra om man ska tvinna ståltråd, men det funkar med nått billigt.
Ska man utveckla så är Bahcos tänger nämnda ovan nållagrade, vilket gör sidavbitaren enklare att använda om man har många repetitiva uppgifter...

Dock är min känsla, efter att ha slitit ut ett tiotal av dem, att de håller skärpan sämre när tillverkningen lämnade Svedala, men som sagt, det är en känsla baserat på ett litet urval..
 
P PatrikJo skrev:
Tångnyckeln har väl käftar som alltid är parallella? Dvs som en kombination mellan skiftnyckel och polygrip. Jag kan inte komma på något tillfälle där jag skulle behöva en sådan, åtminstone inte i ett vanligt hus.
Jag tycker tvärt om, ofta är tångnyckeln bättre än polygrip, fast- eller skiftnyckel då det är mindre risk att slinta. Sen kan dom vara svårare att komma åt med än tex en fast nyckel.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man utveckla så är Bahcos tänger nämnda ovan nållagrade, vilket gör sidavbitaren enklare att använda om man har många repetitiva uppgifter...

Dock är min känsla, efter att ha slitit ut ett tiotal av dem, att de håller skärpan sämre när tillverkningen lämnade Svedala, men som sagt, det är en känsla baserat på ett litet urval..
Stämmer nog, men jag brukar slarva bort tången innan den slits ut. Jag baserar valet på tångens funktion och känsla, gillar även fjädern om man klipper mycket, men som går att trycka bort om man inte vill ha den, tex när man har tången i fickan. Själva klippdelen är både längre och tunnare än Knipex, smidigare helt enkelt, lättare att komma åt vid trånga ställen. Knipex handtag är oxå klumpigare.
Samma gäller för Knipex Cobra, den har optimal funktion, finns ingen annan tillverkare som slår den på fingrarna.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Sen är jag brydd att inte fler verkar gilla eller rekommendera Knipex polygrip med Smartgrip?
Tycker själv den är smidigare än Cobran då den ställer in käftvidden automatiskt.
Knipex polygrip tång med Smartgrip och röda handtag, ställer in käftvidd automatiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isakare Isakare skrev:
Stämmer nog, men jag brukar slarva bort tången innan den slits ut. Jag baserar valet på tångens funktion och känsla, gillar även fjädern om man klipper mycket, men som går att trycka bort om man inte vill ha den, tex när man har tången i fickan. Själva klippdelen är både längre och tunnare än Knipex, smidigare helt enkelt, lättare att komma åt vid trånga ställen. Knipex handtag är oxå klumpigare.
Samma gäller för Knipex Cobra, den har optimal funktion, finns ingen annan tillverkare som slår den på fingrarna.
Fjädern hade jag glömt! Den är riktigt bra!
 
T
nanowire nanowire skrev:
Sen är jag brydd att inte fler verkar gilla eller rekommendera Knipex polygrip med Smartgrip?
Tycker själv den är smidigare än Cobran då den ställer in käftvidden automatiskt.
[bild]
Vad är den största skillnaden mellan Knipex Smartgrip och Quickset?
 
T Ejmelie skrev:
Vad är den största skillnaden mellan Knipex Smartgrip och Quickset?
Du behöver inte ställa in greppvidden.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
nanowire nanowire skrev:
Du behöver inte ställa in greppvidden.
nanowire nanowire skrev:
Du behöver inte ställa in greppvidden.
Trodde det var samma funktion på quickset :thinking:
 
T Ejmelie skrev:
Trodde det var samma funktion på quickset :thinking:
Ok, det är möjligt att jag inte vet vad Quickset är, men trodde du menade mekanismen på tex Cobra?
 
T Ejmelie skrev:
Vad är den största skillnaden mellan Knipex Smartgrip och Quickset?
Är nog en smaksak, och lite beroende vad man använder tången till, men huvud grejen med Cobran är dess utformning av käftarna som ger ett oslagbart grepp och mångsidighet.
 
T
Knipex har ju både silverfärgade och svarta tänger av nästan alla modeller. Förstår att det är olika material i dem. Vilka är bäst?
 
richardtenggren
De blanka är kromade medan de svarta troligen är fosfaterade, de kromade har således ett högre korrosionsmotstånd.
 
T
richardtenggren richardtenggren skrev:
De blanka är kromade medan de svarta troligen är fosfaterade, de kromade har således ett högre korrosionsmotstånd.
Ok, så de blanka är att föredra alltså? Det är ju bara en marginell prisskillnad mellan dem.
 
richardtenggren
T Ejmelie skrev:
Ok, så de blanka är att föredra alltså? Det är ju bara en marginell prisskillnad mellan dem.
Jag har i princip bara de svarta, utan att ha upplevt några problem, men då används mina hemma i garaget och kring huset :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.