richardtenggren
Kombitänger är för farmödrar typ!

Köp en spetstång och en sidavbitare löst, sen beror ju allt på användningsområde, finns ju massor av tänger.

Sen skulle jag skippa ergohandtagen och gå på vanliga som denna, mycket smidigare;
https://www.swedol.se/sidavbitarepg-1006437.html
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
E
Köp en sån näbbtång som är med i det där settet, den kommer åt i hyfsat trånga utrymmen och greppar förvånansvärt hårt.
Kombitången och sidavbitaren kan du dock skippa.
Köp istället en eller ett par Knipex Cobra/Alligator i olika storlekar, Alligatorn funkar bra för det den gör och duger hemmavid, helt klart prisvärd.
Behöver du knipsa av metall så tycker jag att du ska satsa på en kraftavbitare istället för sidavbitare. Redan vid lite kraftigare spik går det ordentligt trögt med en sidavbitare, och skruvar är det inte ens att tänka på.
 
Redigerat:
T
R Robert-san01 skrev:
Vad skall du göra? Är det el eller mekanik vi talar om?

Med tänger är det lite som med alla andra verktyg. Man kan inte få för många...
Det är lite allt möjligt. Klippa spik, märlor, klippa elkablar, klippa buntband. Behöver även en bra griptång för att hålla i saker/dra ut saker. Gör ju det mesta själv hemma. Så behöver bra tänger för att kunna utföra det vanligaste uppgifterna.
 
Jag vill slå ett slag för den gamla klassiska hovtången. Den är kanske inte bäst på någonting (förutom hästhovar), men den klarar mycket. Drar ut spik från smånubb upp till tretum, klipper tråd upp till kanske två millimeter om man tar i lite. Framförallt så tål den betydligt mer misshandel än en sidavbitare. Om det krisar kan man nog hamra lite med den också.
Mina sidavbitare använder jag i princip bara till att klippa kabel med. Kombitången har sambon lagt beslag på, den får jag nog aldrig mer se.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
T
Tack för alla era förslag. Kollar upp samtliga (y)

En ny fråga som dök upp. Vad skiljer mellan Cobran och en vanlig polygrip?
 
richardtenggren
På en Cobra är det en knapp för att justera greppvidden medan en vanlig polygrip justeras i ytterläget.

Har alltid en liten Cobra i arbetsbyxorna här hemma, såg att de släppt en mini nu också.
 
T
richardtenggren richardtenggren skrev:
På en Cobra är det en knapp för att justera greppvidden medan en vanlig polygrip justeras i ytterläget.
Ok, men har i övrigt exakt samma funktion som en polygrip eller?
 
richardtenggren
Ja det skulle jag säga.

Den nya som är minst heter visst XS :)
 
  • Gilla
snoddas2 och 1 till
  • Laddar…
T
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja det skulle jag säga.

Den nya som är minst heter visst XS :)
Ok tack (y)
 
Tångnyckeln har väl käftar som alltid är parallella? Dvs som en kombination mellan skiftnyckel och polygrip. Jag kan inte komma på något tillfälle där jag skulle behöva en sådan, åtminstone inte i ett vanligt hus.
 
richardtenggren
Skulle kunna tänka mig några tångnycklar för att ersätta skiftnycklarna, för typ VVS, även om man oftast har fasta nycklar. Kopplade dock några 35 mm klämringskopplingar nyligen och då räckte inte mina fasta nycklar till. Stora skiftnycklar blir lätt klumpiga, storlek 15 räckte inte till.

Weras nya joker är också intressant, även om de har små storleksspann.

https://www.verktygshandlarn.se/pro...3WU5PMMJgQWXI9lH9BEjEH3oDfWlGLikaAnDJEALw_wcB
 
T Ejmelie skrev:
Det är lite allt möjligt. Klippa spik, märlor, klippa elkablar, klippa buntband. Behöver även en bra griptång för att hålla i saker/dra ut saker. Gör ju det mesta själv hemma. Så behöver bra tänger för att kunna utföra det vanligaste uppgifterna.
Du har kul shopping att se fram emot. Tänk T+1. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.