T
Har tittat lite på dessa två tångset från Knipex. Kan dock inte hitta några skillnader mellan dessa förutom priset. Någon som vet vad som skiljer?

Knipex 002011
Två röd-blå Knipex tångset i ett förpackning, en kombinationstång, en lång näbbtång och en sidavbitartång, modeller 002011 och 002012.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Knipex 002012
Två Knipex tångset 002011 och 002012 med röd och gul isolering i förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det övre har, rätta mig om jag har fel, ergogrepp medans det undre är ett "elektro" set dvs att greppen är isolerad o VDE godkända. Står 1000 V på dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Kabelsaxen kan bara användas till koppar, inget annat. En riktig avbitare ska det stå piano eller på piano wire på för
att vara bra
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T
Ska du ha för dig själv så kan du köra på dom billigaste. Med tanke på att du ställer frågam så har du ganska begränsade kunskpaer och kommer troligen inte hålla med saker över 400V?
 
T
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ska man säga något mer så har jag både avbitartången och platttången... Hyfsat nöjd med båda.. Gillar Bahco Ergo sidavbitare mer, men tror de flyttat produktionen från Sverige vid det här laget.. Kombinationstången är ju totalt poänglös och inget man betalar för...
 
Knipex brukar vara bra. Har flera själv. Sidavbitaren brukar kunna klippa tidningspapper, eltejp och användas som nagelsax, förutom att klippa ståltråd.
 
Köp en sekatör, förslagsvis felco nr 2 till all kabel- och sladdhantering.
 
T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man säga något mer så har jag både avbitartången och platttången... Hyfsat nöjd med båda.. Gillar Bahco Ergo sidavbitare mer, men tror de flyttat produktionen från Sverige vid det här laget.. Kombinationstången är ju totalt poänglös och inget man betalar för...
Menar du att plattången räcker och har samma användningsområde som kombinationstången?
 
T Ejmelie skrev:
Menar du att plattången räcker och har samma användningsområde som kombinationstången?
Det låter ganska rimligt, förutom att plattången kommer åt bättre... Kombinationstången använder jag nån gång om året, när jag är för lat för att hämta en mindre fast nyckel, eller om man ska knipsa någon kraftigare metalltråd, typ tillsatsmaterial till svetsen...

Jag tror den är en kvarleva från förr, nuförtiden finns det bättre alternativ för allt den gör...
 
T
Ok, vilka tänger är ett grundläggande måste för er? Vad är en bra uppsättning som man klarar det mesta jobben med?
 
Mina mest använda tänger är kabelsaxen cc-22, knipex plattång och sidavbitare samt schneiders klipptång.
 
T Ejmelie skrev:
Ok, vilka tänger är ett grundläggande måste för er? Vad är en bra uppsättning som man klarar det mesta jobben med?
Vad skall du göra? Är det el eller mekanik vi talar om?

Med tänger är det lite som med alla andra verktyg. Man kan inte få för många...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.