Hej,

Har en liten gäststuga som är byggd 72. Huset är isolerat (längesen) och står på plintar på en häll/bergsluttning på tomten. Problemet har sen huset och gäststugan köptes för ca 10 år sen varit att det luktar illa, och dessvärre sätter sig lukten i det mesta som gör entré (även en själv efter en natts sömn). Lukten känns även på sommaren, om än något mindre (men om det är pga lägre fukthalt eller vädring är svårt att säga).

Tidigare har huset varit kallställt under vinterhalvåret, men sedan vi har börjat bruka det mer sen några månader tillbaka låter vi elementen hålla insidan omkring 8-10 grader. Har även tidigare satt in en badrumsfläkt för att dra ut luft och få bättre ventilation (kanske har hjälpt lite, men lukten är fortfarande väldigt tydligt kvar).

Förmodliga problem:
- Huset står på ett berg, och berg släpper fukt som trängt upp i bjälklaget.
- Det rinner ner vatten längs berget, förmodligen även via jorden bredvid ena väggen. Vattnet rinner inte bort särskilt snabbt utan stannar lätt i pölar.
- Det har legat jord/lera/rötter etc. på berghällen som fungerat fint som vattenreservoar.
- I den nya delen verkar det ha uppstått mer fuktåverkan på bjälklaget - vet dock inte vad som är anledningen. Det ser ut att ha varit slarvigt isolerat dock, med vikande asfaboard och glasullen var väldigt porös (och något mörknad) med lite möss/bajs i här och var.
- Joker: Vissa reglar och syllar ser gröna ut - kan detta vara cuprinol? Och i sin tur, kan det i så fall vara detta som luktar?


Hobbyritning av huset (hojta gärna om ni behöver mer)

Ritning som visar en gäststugas grund och uppbyggnad, inklusive isolering och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken på åtgärder är som följande:

1. Renoverade delen (påbörjat, se ritning och bilder): Byta ut isoleringen och asfaboarden i den renoverade delen (underifrån) med stenull + cementfiberskivor som täck. Ta bort allt löst sittande skit och borsta av för att få bort smuts och organiskt material som ligger och skräpar.

2. Hela huset (ska göras snart): Installera luftvärmepump för att kunna underhållsvärma huset vid 16c.

3. Takavvattning (ska göras snart): Sätta upp hängränna som saknas på taket (på luck-sidan av huset). Vattnet rinner dock möjligtvis bort en hel del pga.berget, men säkert rinner en del tillbaka i grund.

4. Dränering (om nödvändigt): Om möjligt försöka hitta och frigöra en väg för vattenpölarna på berget att rinna bort. Det är rätt mycket lera där nu, så svårt att se - men möjligtvis finns det någon väg. Annars försöka skära en skåra i berget eller lägga in en länspump (el liknande). Kanske att man ska försöka få ner någon plast/plåt under altanen över jorden för att avleda vattnet ännu längre för att minska inflöded från jordsidan.

5. Original-delen: Byta ut isoleringen från spån till stenull+cementfiberskivor (underifrån). Städa av berget noga för att få bort all lera och rötter.


-----------------

Det jag undrar nu är egentligen vad jag mer bör tänka på och om någon av ovanstående åtgärder bör göras på ett visst sätt, eller om de t.ex. är helt meningslösa. Jag bifogar en del bilder från grunden så att ni kan förstå hur det ser ut där nere. Behöver ni någon mer information så hojta till bara så kan jag beskriva mer eller lägga upp mer bilder!

En liten not: Jag har ingen aning om hur det ser ut inuti väggarna, men jag antar att åverkan är störst i botten när det står på plintgrund - så tänker att det är bra att börja i den ändan.

Tankar/tips mottages mer än tacksamt!
 
  • Utsikt under en stuga visar träbjälklag, stödben, berggrund och fuktindikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund till stuga med synliga bjälklag, isolering, plintar och bergsgrund, möjliga tecken på fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av en gäststugas bjälklag med synliga träreglar och stödbalk, placerade ovanpå en berghäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt under en gäststuga som visar isolering, bjälklag och plintar med synliga fukt- och mögelproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av gäststuga med synliga bjälkar, isolering, rörledningar och berggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund till gäststuga med synliga plintar, berggrund, avloppsrör och rötskadad isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under gäststugan som visar isolering och träbjälklag, vissa delar mörknade möjligtvis pga. fukt eller röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion och isolering under en gäststuga med synliga fuktfläckar och föråldrad asfaboard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av en gäststugas träkonstruktion med synliga tecken på fukt och möjliga mögelangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat och mögelskadat bjälklag och isolering i en gäststuga, med synliga tecken på fuktskador och förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Missade en grej på ritningen. "Höjd på mark" ska vara tvärtom. Där det står 1m betyder 1m högre än 0 (dvs. den sidan är väldigt nära berghällen).
 
Jag satsar min morsa på att lukten satt sig i väggar, tak, väggskivor, isolering mm pga kallställningen och fukt pga dålig ventilation. Inget kommer från grunden som ser fräsch och fin ut. Det är bara att fortsätta riva/renovera ytskikt och isolering i väggar golv. Kanske hittar ni någon fukt i golvbjälklag från läcka inifrån boytan på kuppen. Kämpa på!
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
pestopina pestopina skrev:
Missade en grej på ritningen. "Höjd på mark" ska vara tvärtom. Där det står 1m betyder 1m högre än 0 (dvs. den sidan är väldigt nära berghällen).
pestopina pestopina skrev:
Hej,

Har en liten gäststuga som är byggd 72. Huset är isolerat (längesen) och står på plintar på en häll/bergsluttning på tomten. Problemet har sen huset och gäststugan köptes för ca 10 år sen varit att det luktar illa, och dessvärre sätter sig lukten i det mesta som gör entré (även en själv efter en natts sömn). Lukten känns även på sommaren, om än något mindre (men om det är pga lägre fukthalt eller vädring är svårt att säga).

Tidigare har huset varit kallställt under vinterhalvåret, men sedan vi har börjat bruka det mer sen några månader tillbaka låter vi elementen hålla insidan omkring 8-10 grader. Har även tidigare satt in en badrumsfläkt för att dra ut luft och få bättre ventilation (kanske har hjälpt lite, men lukten är fortfarande väldigt tydligt kvar).

Förmodliga problem:
- Huset står på ett berg, och berg släpper fukt som trängt upp i bjälklaget.
- Det rinner ner vatten längs berget, förmodligen även via jorden bredvid ena väggen. Vattnet rinner inte bort särskilt snabbt utan stannar lätt i pölar.
- Det har legat jord/lera/rötter etc. på berghällen som fungerat fint som vattenreservoar.
- I den nya delen verkar det ha uppstått mer fuktåverkan på bjälklaget - vet dock inte vad som är anledningen. Det ser ut att ha varit slarvigt isolerat dock, med vikande asfaboard och glasullen var väldigt porös (och något mörknad) med lite möss/bajs i här och var.
- Joker: Vissa reglar och syllar ser gröna ut - kan detta vara cuprinol? Och i sin tur, kan det i så fall vara detta som luktar?


Hobbyritning av huset (hojta gärna om ni behöver mer)

[bild]


Tanken på åtgärder är som följande:

1. Renoverade delen (påbörjat, se ritning och bilder): Byta ut isoleringen och asfaboarden i den renoverade delen (underifrån) med stenull + cementfiberskivor som täck. Ta bort allt löst sittande skit och borsta av för att få bort smuts och organiskt material som ligger och skräpar.

2. Hela huset (ska göras snart): Installera luftvärmepump för att kunna underhållsvärma huset vid 16c.

3. Takavvattning (ska göras snart): Sätta upp hängränna som saknas på taket (på luck-sidan av huset). Vattnet rinner dock möjligtvis bort en hel del pga.berget, men säkert rinner en del tillbaka i grund.

4. Dränering (om nödvändigt): Om möjligt försöka hitta och frigöra en väg för vattenpölarna på berget att rinna bort. Det är rätt mycket lera där nu, så svårt att se - men möjligtvis finns det någon väg. Annars försöka skära en skåra i berget eller lägga in en länspump (el liknande). Kanske att man ska försöka få ner någon plast/plåt under altanen över jorden för att avleda vattnet ännu längre för att minska inflöded från jordsidan.

5. Original-delen: Byta ut isoleringen från spån till stenull+cementfiberskivor (underifrån). Städa av berget noga för att få bort all lera och rötter.


-----------------

Det jag undrar nu är egentligen vad jag mer bör tänka på och om någon av ovanstående åtgärder bör göras på ett visst sätt, eller om de t.ex. är helt meningslösa. Jag bifogar en del bilder från grunden så att ni kan förstå hur det ser ut där nere. Behöver ni någon mer information så hojta till bara så kan jag beskriva mer eller lägga upp mer bilder!

En liten not: Jag har ingen aning om hur det ser ut inuti väggarna, men jag antar att åverkan är störst i botten när det står på plintgrund - så tänker att det är bra att börja i den ändan.

Tankar/tips mottages mer än tacksamt!
Din ”jokeridé” kan du läsa om här https://www.byggahus.se/byta-syllar-varfor-hur-du-gor-och-kostnad
Doften sätter sig i allt och som med alla lukter så ”vänjer” sig luktsinnet om man t.ex. bor och vistas i huset längre. Har samma problem i en släktstuga. Luktar oerhört då man packar upp kläderna ur väskan då man kommer hem därifrån. Man vill genast tvätta allt!

Ett sätt kan vara att ta bort en golvlist från en yttervägg och ta ett rejält doftprov i golv/vägg-vinkeln. Tydlig ”mögeldoft” kan ha ursprung i fuktiga tryckta syllar.
 
Redigerat:
  • Gilla
pestopina
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag satsar min morsa på att lukten satt sig i väggar, tak, väggskivor, isolering mm pga kallställningen och fukt pga dålig ventilation. Inget kommer från grunden som ser fräsch och fin ut. Det är bara att fortsätta riva/renovera ytskikt och isolering i väggar golv. Kanske hittar ni någon fukt i golvbjälklag från läcka inifrån boytan på kuppen. Kämpa på!
Tack! Ja, det ska bli spännande att se om det finns någon skada under golvet i original-delen. Jag vet att det för något år sedan varit en liten läcka från kranen i köket, men vattnet står normalt sett avstängd (sommarvatten) - så det kanske borde ha torkat ut i så fall redan. Men vi får se vad som återfinns!

P Picea skrev:
Din ”jokeridé” kan du läsa om här [länk]
Doften sätter sig i allt och som med alla lukter så ”vänjer” sig luktsinnet om man t.ex. bor och vistas i huset längre. Har samma problem i en släktstuga. Luktar oerhört då man packar upp kläderna ur väskan då man kommer hem därifrån. Man vill genast tvätta allt!

Ett sätt kan vara att ta bort en golvlist från en yttervägg och ta ett rejält doftprov i golv/vägg-vinkeln. Tydlig ”mögeldoft” kan ha ursprung i fuktiga tryckta syllar.
Exakt samma här. Man vill gärna duscha två gånger också. Hur tar man på bästa sätt doftprov? Eller menar du alltså att ta upp en liten öppning och sticka ner näsan? En sak jag tycker är lite svår är hitta källan till det som själva luften i rummet luktar - dvs. att jämföra "luftlukten" med materials lukt. Eller kanske man förstår när man träffar rätt?
 
Vad är det för lukt, ren mögellukt?

Jag tror också kallställningen är den stora boven i dramat, periodvis blir det kallare inne än ute i ett kallställt hus och då finns möjligheter för kondens att uppstå inne i ytterväggar osv. Modern isolering som blir fuktig får lätt en dålig lukt, jag vet inte rikigt varför och vad som luktar men det enda som tål kallställning opåverkat är gamla hus utan modern isolering och fuktspärr och rena brädskjul.
Speciellt fuktspärr, dvs plast i väggen på insidan, är ett definitivt hinder för kallställning: fukt kommer vandra utifrån och in när det är kallare inne än ute, och sedan kondensera på utsidan av denna, dvs inne i väggen.
 
  • Gilla
pestopina
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Vad är det för lukt, ren mögellukt?

Jag tror också kallställningen är den stora boven i dramat, periodvis blir det kallare inne än ute i ett kallställt hus och då finns möjligheter för kondens att uppstå inne i ytterväggar osv. Modern isolering som blir fuktig får lätt en dålig lukt, jag vet inte rikigt varför och vad som luktar men det enda som tål kallställning opåverkat är gamla hus utan modern isolering och fuktspärr och rena brädskjul.
Speciellt fuktspärr, dvs plast i väggen på insidan, är ett definitivt hinder för kallställning: fukt kommer vandra utifrån och in när det är kallare inne än ute, och sedan kondensera på utsidan av denna, dvs inne i väggen.
Tyvärr är jag inte tillräckligt erfaren för att kunna avgöra mindre skillnader mellan hur ren mögellukt skiljer sig från fuktskadade tryckimpade syllar. Tidigare tyckte vi att det var rätt fuktigt i huset, men sen jag installerade fläkten för att öka självdrag + haft igång elementen känns det inte fuktigt - utan endast lukten är kvar.

Jag rev ut all isolering under den renoverade delen, och tyckte att det luktade rätt mycket i den grunddelen innan isoleringen försvann. Då blev det bättre. Men det är svårt att säga om detta har bidragit till lukten i huset eller inte.

Det verkar som att innerpanelen är bytt långt senare än 72, och då har man också (kan skymtas från grunden) använt sig att glasull och fuktspärr av plast. Lite trist då vi målade om väggarna i våras :) Frågan är väl då också om någon särskilt del av huset är mer fuktskadad än någon annan, t.ex. i den nya delen där det suttit mer modern isolering i golvet eller om det är samma överallt pga modern isolering i alla väggar.
 
pestopina pestopina skrev:
Tack! Ja, det ska bli spännande att se om det finns någon skada under golvet i original-delen. Jag vet att det för något år sedan varit en liten läcka från kranen i köket, men vattnet står normalt sett avstängd (sommarvatten) - så det kanske borde ha torkat ut i så fall redan. Men vi får se vad som återfinns!



Exakt samma här. Man vill gärna duscha två gånger också. Hur tar man på bästa sätt doftprov? Eller menar du alltså att ta upp en liten öppning och sticka ner näsan? En sak jag tycker är lite svår är hitta källan till det som själva luften i rummet luktar - dvs. att jämföra "luftlukten" med materials lukt. Eller kanske man förstår när man träffar rätt?
Jag menar att du helt enkelt tar bort en av golvlisterna, om du har sådana naturligtvis, som är fästa mot en yttervägg och sedan luktar i vinkeln där golvlisten suttit. Känner du en markant starkare doft där så skulle jag tippa på att det är dina syllar som avger den obehagliga doften. Syllarna är ju placerade precis bakom väggbeklädnaden(gips el. liggande plank) och golvlisterna.
 
  • Gilla
pestopina
  • Laddar…
Kan du hjälpa att ozonera? Eller att sätta in en värmepump och hålla konstant värme?
 
Sällar mig till de som tycker grunden ser bra ut.
Har du kikat i vindsbjälklaget? Öppnat några misstänkta väggar?
 
  • Gilla
pestopina
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Sällar mig till de som tycker grunden ser bra ut.
Har du kikat i vindsbjälklaget? Öppnat några misstänkta väggar?
Tack! Är det ändå värt att byta ut spånen mot stenull i den gamla delen tror du? Tänker om spånen legat där i 50 år och lukten satt sig. Tänker att det är ett relativt enkelt och billigt jobb.

Har inte kikat på vinden eller i någon vägg. Tror inte att det finns någon inspektionslucka till vinden heller. Men det kanske är enkelt att tillverka en sån lucka i både en misstänkt vägg och i taket genom att bara såga upp en 50x50-kvadrat i panelen mellan reglarna?
 
Bort med spånet i golvet , eller åtminstonde inspektera, det kan ha sjunkit ihop och isolerar sämre i bästa fall.
 
  • Gilla
pestopina
  • Laddar…
Tack för alla svar! Känns som att kontroll av syllar, byten av ytskikt+iso samt luftvärmepump blir prio framöver. Ska kika vindbjälklaget också.

En kort fråga till som jag kom på. Den stora plinten i mitten av grunden ser ut att fortsätta upp en bit, om man tittar i skarven. Alternativt att det är något cementmaterial i höjd med läkten. Det känns lite som att reglarna här är lite extra påverkade. Den här delen av huset har tydligen tidigare haft en bastu i sig, vilket man såklart borde ha tänkt på när man renoverade förra gången. Men är det något som skulle kunna påverka än idag? Eftersom jag är lite novis så tänkte jag höra med er experter om det fanns några "klassiska" fel som kan uppstå pga detta efter lång tid? Bör man ta bort kortlingarna på plinten och kika?

Renoverad och ursprunglig träkonstruktion i grunden med cementplint, visar färgskillnad från tidigare bastuområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plinten syns även i videon i första inlägget efter ca 15 sekunder.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.