Tjenare alla hugade estetiskt lagda personer!

Byggde ju ett hus åt mig för några år sedan och nu i vinter tänkte jag alltså färdigställa allt som blev på hälft (och jag ska inte ens sälja än!), och har kommit till badrummet/bastu och här har jag en nöt jag inte får knäckt själv...

När plattläggaren var här tänkte han inte på att bastukarmen inte går ända ner till golv vilket resulterar i att jag har en naken leca-kant med påsmetat tätskikt ca 20cm upp i dörrhålet. första iden är ju att knacka bort leca så det blir jämnt med kaklets kant, limma dit en kakelbit och dra silikon i skarven (sett det göras så, inte snyggast men OK) men JAG HAR 0 PLATTOR KVAR. vågar man köpa ett par stycken av typ samma kulör kanske? man skadar ju tätskiktet just där men det är som sagt Leca på betongplatta och 1,5 meter från duschen med fall hela vägen till Unidrain så det enda som slipper dit är spill från bastubadande fötter och lite sprätt möjligen. Andra sidan är lättare eftersom kaklet där slutar kant i kant med Lecan så där kunde man bara klicka dit en platta i så fall.

vill ju inte heller byta karm till en som går ända ner eftersom det ändå är fuktutsatt till viss del.

Ge mig idéer, snälla! till saken hör också att det är i direkt blickfång från porslinstronen.
 
  • Dörrkarm till bastu ovanpå Leca-betong, ej i linje med golvets kakel, tätskikt synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

T Taren43 skrev:
men JAG HAR 0 PLATTOR KVAR. vågar man köpa ett par stycken av typ samma kulör kanske?
Köp ett par medvetet helt olika men machande plattor och dra dit.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
kom ju nu också på att tar man bort lecan 1 cm eller vad som nu behövs, så blir det ju lite mer av okaklat golv synligt, men det kanske döljs med antracit-silikon... Bra idé av @Fotografen annars, kanske något som matchar den svartbetsade panelen i bastun!
 
Kan du inte sätta dit en träbit som matchar karmen? Denna kan ju vara offer och bytas om den skulle bli fuktskadad?
 
T
Undrar mer varför dörren/karmen inte går ända ner till golvet:thinking::surprised: Ser ju att vara 20 cm kvar......
 
  • Gilla
V70pappa och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Undrar mer varför dörren/karmen inte går ända ner till golvet:thinking::surprised: Ser ju att vara 20 cm kvar......
Precis, ser lite konstigt ut.
 
  • Gilla
lindaan och 1 till
  • Laddar…
H
En del monterar dörren så för att ha som luftintag.
Men själv monterade jag lägre för det ser illa ut.
 
  • Gilla
Krille200 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Köp ett par medvetet helt olika men machande plattor och dra dit.
Det är väl ett bra alternativ. Ett annat utseende skulle vara att skruva dit karmsnuttar som saknas (sluta 10mm ovanför golv och fyll glipan med silikon så att vatten inte sugs upp).
 
Vad finns ovanför dörren? Kanske ett alternativ att sänka? Det räcker med en liten glipa på ca 2cm mot golv...
 
P
Jag förstår inte vad jag tittar på, har ni saloondörr till bastun? Blir det inte kallt?
 
Rickard.
Lite spackel och vit färg? I kunnig färghandel kan dom säkert hjälpa till vilket spackel man kan välja.
 
T tank77 skrev:
Undrar mer varför dörren/karmen inte går ända ner till golvet:thinking::surprised: Ser ju att vara 20 cm kvar......
Bastun är i finland i ett finskt hus byggt av en finne. Så utförandet av montering behöver jag inte hjälp med :rofl: i finland byggs absoluta merparten såhär för att få en naturlig tilluft till bastun i rätt höjd (vedeldade spisar kräver bra med tilluft och ju större öppning dsto mindre risk för dåligt drag/sus).

men känner att idén med helt annan färg på kakel kan vara en väg att gå, frågan är bara vad man ska smeta på istället för tätskiktet 10cm upp på lecan efter man knackat bort det som behövs, silikon? hur fungerar det att sedan limma upp en platta på? som sagt är det bara sten runitktring men lite kan man ju försöka :D
 
Då kan du ju försöka lära finnarna att det är bra mycket snyggare och enklare att borra en runt hål ventilhål i nedre delen av väggen än att köra med saloniilainen-dörrar :=)
 
  • Gilla
Octavianus och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då kan du ju försöka lära finnarna att det är bra mycket snyggare och enklare att borra en runt hål ventilhål i nedre delen av väggen än att köra med saloniilainen-dörrar :=)
Fast det är det ju inte, plus att det är nog beprövat i några hundra år att öppning under bastudörren som är sådär 5-6 gånger större area ger en bättre tilluft för vedeldad spis än ett spirorör
 
Om du har kvar av något av golven (helst av båda) så kan du ju använda det, bäst är nog om du kan lämna lecan och bygga på med golvklinker. Köp en enliters burk med gukka (tätskikt) ocj smeta på sen vanligt fix för att få fast klinkern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.