vi letar tomt i Onsala/Kungsbacka/Anneberg, och har provat via husföretag, Hemnet/Bovision (det har funnits några tomter i Onsala, men med budgivningen har det blivit för dyrt för oss), annonserat (både på nätet och i dagstidning), frågat folk...och inte lyckats. Finns det något mer sätt som vi missat?
 
Kontakta kommunen, kanske? :D
 
Kolla upp vem som äger olika tomter/mark inom de områden ni är intresserad av och ta kontakt med dem personligen och hör ifall de är intresserad av att sälja åt er.

Kan ju va värt ett försök i alla fall :)
 
Börja med att byta rubrik på inlägget så kanske det är större chans att folk från nämnda orter läser inlägget och kommer med något bra svar ;)
 
Hej, tack för era svar. Vi har varit i kontakt med kommunen, men de hade inte förmedlat tomter på flera år och har kollat upp vem som äger tomter, men ingen hittentills har varit intresserad av att sälja, eller har varit intresserad men inte fått stycka av för kommunen. Men vi fortsätter på denna linje...men det känns ju lite tröstlöst just för tillfället! Jag bytte rubrik, Haagbard, men skrev inte det från början, ville inte att det skullle vara en "köpesannons" utan behöver bara råd! Men testar ändå! Tack igen, alla tre!
 
Tror inte du kan göra mycket mer. Det verkar komplett hopplöst att hitta tomter i Kungsbacka alternativt få stycka av mark. Hälsningar från en som just flyttat in i sitt nybyggda hus på just denna halvö - efter nio års tröstlöst tjafsande med inblandade myndigheter.
 
Tips! I Särö lär kommunen ha tomter. Lite långt från Kungsbacka men i alla fall något. Lycka till!
 
Vi letade oxå ganska länge innan vi äntligen fick tag i en tomt. Då vi inte passerat 50 än så var Kommunens tomtkö ingen idé. Ställer väl oss i den nu så får våra barn kanske får chansen....
Om ni inte redan gjort det så anmäl ert intresse till de olika husleverantörerna och ring dem någon gång varje vecka/varannan vecka. Onsalavillan, Götenehus, Anebyhus, A-Hus, Myresjöhus etc. brukar ha tomter på "g" i kungsbacka-området.
De flesta tomter som husleverantörerna har går till folk som ständigt håller kontakten och har "turen" att ringa när det dyker upp något.
 
Hej och tack för era svar! Jag får börja telefonterrorisera husleverantörerna...även kolla med kommunen om tomter i Särö, sist jag pratade med dem hade de inga tomter, men kollar igen! Ni som lyckats att hitta tomt i Kungsbacka-regionen, hur lyckades ni och får jag vara nyfiken och fråga hur mycket ni fick betala? Har nu börjat fundera på att utöka området ner till Åsa, men det känns långt när båda arbetar i Gbg.
 
Vi bor i Kungsbacka och stälde oss i kommunens tomtkö, 1-1,5 år fick vi vänta så fick vi en tomt vi var intreserade av Lycka till.
 
Tyvärr så används inte tomtkön i Kungsbacka längre, enligt handläggaren där. Men tack för tipset!
 
Vi har letat, från och till, i något år. Skaffade kartor över Billdal till Vallda från kommunen och uppgifter från IM först. Med dessa körde jag runt och knackade på alt. ringde och frågade men det gav inte speciellt mycket trots att jag höll på i flera månader.

Samtidigt ringde jag kontakter hos några hustillverkare samt "telefonterrade" andra hustillverkare och till slut fick vi napp.
Det är ju svårt att ge ett generellt pris men tittar ni på ex. Kullavik, Särö, Billdal väster om 158:an så startar priserna på 1,5 mille om det inte är något "fel" på tomten. Dessutom finns det inte speciellt mycket mark att bygga på i dessa områden.
Onsala, som vi flyttar till nu, ligger priserna på c:a 1 mille på den s.k. fjordsidan för en ok tomt. Havsutsikt eller krypavstånd till vattnet ökar priset rejält. "Andra sidan" ligger på 500-1milj beroende på var och hur.
Öster om E6/R158 har jag ingen koll på men de borde rimligtvis vara 500-1milj billigare.

De flesta familjer/ägare till tomter eller fritidshus i dessa områdena är så medvetna om prisläget så att hoppas på att man skall göra "klippet" och köpa en tomt under marknadsvärde är närmast hopplöst. Men man skall aldrig säga aldrig....

Vi betalade 970.000 för vår tomt i onsala på "fjordsidan". Ofantligt mycket pengar men marknadsmässigt hyffsat billigt.
 
Enligt det jag hörde skulle en kommunal tomt i Kungsbacka kosta c:a 200 000 kr (100´+ kommunal VA-anslutning på 100´) när man delar ett större område i ett antal tomter. Det projekt som jag hörde talas om hade några få men ganska stora tomter möjligtvis var de på 1 400 kvadratmeter [men jag är osäker]. Fast området låg någonstans utanför Kungsbacka stad.

Själva skall vi sätta bo i södra Skåne och då är det till och med långt från Kungsbacka.
 
Vi söker också i Kungsbacka/Vallda/Särö... men det finns inga "bra" tomter under milj. Trivselhus har två fina tomter i Särö för 750tusen, dock på fel sida 158an. Hade tomterna haft kvällssol så hade vi köpt. Säljarna verkar dessutom inte vara intresserade av att sälja tomterna. Var i kontakt med både två för några veckor sedan och ville ha svar på lite frågor men har inte hört ett ljud sen dess.
En-två mil öster syd/ost om "staden" kungsbacka finns billigare tomter (Förlanda/fjärrås osv..) för några hundratusen.
 
Om det kan hjälpa er tror jag projektet hette Dåleviksprojektet (Dåre...!!! :-/;D) efter något områdesnamn eller huvudväg. Om det är på "rätt sida" om 158:an ?? eller inte är mig obekant. Lycka till!!! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.