Du lägger/häller inte i tvättmedlet i sköljmedelsfacket. Det händer att fackens symboler försvinner med tiden och då är det lätt att göra fel.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
om du kör en tom maskin på låt säga 90C blir det skum då?
Efter rejält många sköljningar körde jag en 95 graders tvätt med tom maskin. Det skummade hyfsat mycket under huvudtvätten men sköljningarna var ok. Efterföljande vanliga tvättar har krävt lite extra sköljningar, men inte flera timmar av sådana.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du tänker att sköljmedlet skulle kunna spolas in för tidigt? Det är ju enkelt att kolla att det finns kvar i facket så länge som det ska och kanske även värt att kolla.

Man kan även testa helt utan sköljmedel för att kanske få ytterligare ledtrådar.
Nix, använder inget sköljmedel. Det är 1,5 år sedan denna maskin hade sköljmedel i sig.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Du lägger/häller inte i tvättmedlet i sköljmedelsfacket. Det händer att fackens symboler försvinner med tiden och då är det lätt att göra fel.
Nej, men det kan jag tänka mig hade fått dylika problem att uppstå. Doserar alltid med boll i trumman förutom vid de fåtal tillfällen om året jag trots allt kör med pulver som då doseras i rätt fack för huvudtvätt.
 
Kan tillägga för sakens skull att det före min rejäla rengöring av alla slangar och rör i maskinen förekom frekvent larmande om felaktig dosering och att det då skummade oerhört om tvätten. Slangarna var då helt igensatta och vattenlåset (eller vad det är) baktill innehöll otroliga mängder av "något" som jag sköljde ur. Det har blivit bättre sedan dess, men inte bra. Vi har också som en följd av ovanstående allmänt minskat doseringen av tvättmedel jämfört med vår gamla maskin.

Så i princip doserar vi mindre, men tvättar i övrigt likadant med denna gamla Miele som har uppvisat problem med igentäppning jämfört med den nya Electrolux vi hade tidigare som aldrig uppvisade några liknande tendenser.
 
Hur ser bottenslangen ut? Fungerar kulan som det tänkt. Jag skulle ha bytt bottenslang. Tagit ur trumman och rengjort invändigt och ögnat igenom det hela. Rengjort utloppslangen rejält. Det kan även vara igensatt i avloppet. Börja med att rengöra där. Är allt ovanstående schysst så innebär det en kostnad man inte är beredd att lägga på en gammal maskin.
 
A
tensiden tensiden skrev:
Efter rejält många sköljningar körde jag en 95 graders tvätt med tom maskin. Det skummade hyfsat mycket under huvudtvätten men sköljningarna var ok. Efterföljande vanliga tvättar har krävt lite extra sköljningar, men inte flera timmar av sådana.
då måste det ju fortfarande vara något knas med doseringen eller tvättmedlet
 
Silver78 Silver78 skrev:
Hur ser bottenslangen ut? Fungerar kulan som det tänkt. Jag skulle ha bytt bottenslang. Tagit ur trumman och rengjort invändigt och ögnat igenom det hela. Rengjort utloppslangen rejält. Det kan även vara igensatt i avloppet. Börja med att rengöra där. Är allt ovanstående schysst så innebär det en kostnad man inte är beredd att lägga på en gammal maskin.
Avloppet är misstänkt. När jag hade isär maskinen senast tyckte jag inte att avloppet från maskinen såg konstigt ut, men tog en kik nu på där avloppsslangen ansluter till avloppsrören och det var hyfsat igensatt. Flödet från maskinen ner i en hink var helt ok, men efter att jag rensat anslutningen till vattenlåset är det ett helt annat ljud i tömningscykeln. Det i kombination med ett par 95-graders tvättar inklusive diskmaskinstabletter kanske har gjort någon skillnad. Jag har kört en tvätt sedan dess och med minimalt med tvättmedel verkar det ha gått bra.

Men jag ropar inte hej än. Det jag tycker är lustigt är just att huvudtvättarna verkar gå ok, men det blir mer och mer skum under sköljningarna. Det kan se helt ok ut efter en avslutad tvätt, men kör man då en sköljning, så nog fasen löddrar det. Känns som om det har med vattennivån att göra, kommer vattnet upp över nederkant av luckan så kommer också skummet som ett brev på posten. Skitskumt (ha!).


Och dessutom är det ju inte så att framgång kommer gratis. När jag hade kopplat loss slangen och hade den ner i hink istället blev jag lite disträ och satt och ritade med barnen i godan ro när jag hörde maskinen tömma vatten. "Just jävlar, jag hade satt den på sköljning. Men har jag satt tillbaks slangen i vattenlåset?"

Det hade jag inte.

Svabbade upp en hink med vatten som hade forsat ut under skåpen och över golvet. Finns visserligen en golvbrunn, men tvättstugans golv är inte byggt med fall (åtminstone inte till brunnen).

Och jag konstaterade även ett kluckande ljud som lät lite lustigt. Trodde det först kom från maskinen, men det är istället lokaliserat till golvbrunnen som har en vattennivå som åker jojo. Begynnande stopp nånstans därnere. Men det blir morgondagens bekymmer.
 
Och så en fortsättning.

Igår rensade jag avlopp. Eller försökte. Körde ner en vattenslang och även rensband, men det blev marginellt bättre. Jag vet att det avloppet varit stökigt historiskt, så det får kanske bli att filma det i framtiden för att se vad problemet egentligen är.


För tvättmaskinen är det också ganska oförändrat. Jag hittade avkalkningsmedel så jag passade på att köra ytterligare rengöring som även den fick skit att lossa inne i maskinen. Efter en mängd sköljningar och 95-graders program räknade jag med att maskinen skulle vara helt ren.

Fortsatt är det så att huvudtvätten ser ut att gå helt ok. Minimalt med lödder, inte mer än vad man kan åstadkomma genom att själv vispa runt i rent vatten. Men så fort sköljprogrammet börjar köra så bildas det skum.

Även om vi nu mot förmodan skulle överdosera, så tycker jag ändå i min enfald att vi borde ha sköljt bort eventuellt överskott efter så många extra sköljningar som det handlar om. Jag har måttat upp att en enda sköljning är knappt 20 liter vatten. Tre sådana på ett sköljprogram ger då 60 liter. Tio extra sköljprogram ger då att vi sköljt med 600 liter. Ändå fortsätter det löddra.

Bifogar film som visar resultatet efter ett par extra sköljningar. Detta är efter slutcentrifugering och då jag med manuell handpåläggning låtit fylla i ett par liter vatten (som inte passerar tvätten utan går direkt till trumman) innan jag avbryter programmet och kör tömningscykeln.

Kan en felaktig backventil eller något orsaka att lödder cirkulerar tillbaks in i maskinen eller något?


Så fort denna tvätt är sköljd och klar (tar ungefär en halv dag) så skall jag testa en tvätt med helt annat tvättmedel och se hur det beter sig.
 
Och efter grundlig genomkörare med rent vatten i ett par program slängde jag i en full 60-graders tvätt med handdukar och diverse barnkläder som definitivt kan anses "normalsmutsiga".
Läste doseringsanvisningar på tvättmedlet (annan sort, pulver, utan fosfater, SLS, parfym osv osv). Doseringen sa 40ml för normal tvätt eller 15 för lätt smutsad. Jag tog 7,5ml.

Resultat:
huvudtvätt: minimalt med synligt lödder (fick anstränga mig för att se lite små bubblor)
sköljprogram: för varje sköljning blev det mer lödder i trumman. Jag observerar även att sköljning sker med mer vatten än huvudtvätt.

Efter avslutat program lät jag maskinen fylla på ett par liter vatten som jag sedan direkt tömde ut i en hink och det såg lika löddrande ut som i filmen ovan. Jag är fortsatt förvirrad. Mindre än en fjärdedel av normal dos kan inte resultera i att maskinen inte klarar att skölja rent ens efter ett fullt program + extra sköljprogram utan att något är fel. Samtidigt verkar ju pump och allt ok. Det är bra flöde ut och jag hör att pumpen går tom innan den stänger av.
 
Det bildas alltså mer skum vid högre vattennivå i masinen. Har du provat att köra riktigt hög nivå i maskinen när du kört dina 90 program och masindiskmedel?
Jag funderar på om det finns avlagringar med tvättmedel högre upp i yttertrumman som löses upp vid sköljning pga den högre nivån.
 
M Mardigan skrev:
Det bildas alltså mer skum vid högre vattennivå i masinen. Har du provat att köra riktigt hög nivå i maskinen när du kört dina 90 program och masindiskmedel?
Jag funderar på om det finns avlagringar med tvättmedel högre upp i yttertrumman som löses upp vid sköljning pga den högre nivån.
Tanken har slagit mig. Jag har försökt dra i mer vatten, men det verkar finnas någon sensor som känner av att det blir för mycket och då tömmer maskinen ut en del.
Ska testa att ikväll köra ett 95-program med rengöringsmedel, hälla i mer vatten och sen låta det stå över natten. Kanske att det kommer ut något spännande då.

Annars funderar jag på funktionen i avloppet. Om det är igensatt någonstans, kan det få vatten (med tvättmedel) att återcirkulera till maskinen? Eller finns det någonstans det kan ”lagras upp” och sen rinna ut igen när det sköljer?
 
Att tvättmedel tillverkaren anger X-ml / X-kg tvätt ska man ta med en stor nypa salt.
Tillverkaren vill sälja tvättmedel, samt att doseringen även gör stor skillnad på olika maskiner beroende på hur effektiva dom är.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Att tvättmedel tillverkaren anger X-ml / X-kg tvätt ska man ta med en stor nypa salt.
Tillverkaren vill sälja tvättmedel, samt att doseringen även gör stor skillnad på olika maskiner beroende på hur effektiva dom är.
Jo, det kan jag gå med på. Men jag kan ändå tycka att när jag tar mindre än 20% av rekommenderad mängd för normalt smutsad tvätt alternativt 50% av mängden för lite smutsad tvätt, så skall det inte fortsätta löddra efter otaliga sköljningar?

Eller har jag för höga krav? Har ni andra kollat hur vattnet efter sista sköljningen ser ut, är det kristallklart?
 
Rensade du alla slangar i avloppssystemet? Det finns en liten tunn slang mellan den stora grova och upp till tvättmedelsfacket som kan sättas igen. Då blir det ett baksug efter avslutad tvätt som suger tillbaka tvättvatten från backventilen till trumman.
När jag hade stopp där blev tvätten inte torr efter centrifug eftersom det sögs tillbaka och sen luktade det äckel när maskinen stått oanvänd. Stämmer inte riktigt med dina symtom, men värt att kolla! Skulle ju kunna förklara om det suger tillbaka på något annat vis.
Här finns instruktioner: https://www.byggahus.se/forum/threa...241-toemmer-daligt.318942/page-3#post-3993846
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.