R Richard M skrev:
Tack för förslag! Det är inte kostsamt att dra fram nolla om det är en bit att dra den?
Det ser ut som utanpåliggande eldragning(?)
I sådan fall måste det till en ny ledning hela vägen om du inte har tur och den befintliga ledningen har en oanvänd nollkabel.
Som sagt, ta in en elektriker som kan ge dig ett prisförslag. Dosan behöver bytas hur som helst....
 
Läste du inte föregående inlägg innan du svarade? Spisen behöver ingen nolla...
 
  • Gilla
MatCan
  • Laddar…
Generellt talat så krävs det oftast nolla om saker och ting har någon slags elektronik som styrning. Då drivs denna av 240v och behöver således nolla.
 
R Richard M skrev:
För att uppdatera, ifall någon är intresserad av samma spis: spisen behövde inte nolla, så den information jag fick var korrekt. Den har en perilex-kontakt utan stift för nollan. Jag hade gärna kopplat in den med hjälp av ett perilex-uttag där nollan var pluggad, men jag har förstått att det inte anses vara ok (och jag förstår varför), så elektrikern kopplade in den via dosa istället.
Nollan, brukar väll vara den som måste ringa elektrikern?:rofl:
 
R Richard M skrev:
För att uppdatera, ifall någon är intresserad av samma spis: spisen behövde inte nolla, så den information jag fick var korrekt. Den har en perilex-kontakt utan stift för nollan. Jag hade gärna kopplat in den med hjälp av ett perilex-uttag där nollan var pluggad, men jag har förstått att det inte anses vara ok (och jag förstår varför), så elektrikern kopplade in den via dosa istället.
Hej, intresserad av samma spis, och har samma förutsättningar som du, ingen nolla framdragen. Det sitter förmodligen en lampa i ungnsutrymmet, funkar den? Lampan brukar ligga mellan fas och nolla.
 
Magnus E K
I en spis som inte behöver nolla är ugnslampan normalt kopplad mellan två faser, seriekopplad med ett effektmotstånd så att det blir rätt spänning (förutsatt att det är rätt typ av lampa). Skulle även kunna vara kopplat via en liten transformator men tror det är ovanligare.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
I en spis som inte behöver nolla är ugnslampan normalt kopplad mellan två faser, seriekopplad med ett effektmotstånd så att det blir rätt spänning (förutsatt att det är rätt typ av lampa). Skulle även kunna vara kopplat via en liten transformator men tror det är ovanligare.
Tack för det svaret. Min gamla spis har hel lampa, men fungerar inte, då är det någon annan felorsak. Hoppas lampan i den nya spisen kommer att fungera. :cool:
 
L ljohnz skrev:
Hej, intresserad av samma spis, och har samma förutsättningar som du, ingen nolla framdragen. Det sitter förmodligen en lampa i ungnsutrymmet, funkar den? Lampan brukar ligga mellan fas och nolla.
Spisen funkade alldeles utmärkt - den behöver ingen nolla. Helst hade jag installerat den med ett perilex-uttag med nollan pluggad, men jag förstår att det inte anses vara ok. Den elektriker jag anlitade för detta och en massa annat kopplade in den via dosa. I mitt fall hade det inte varit så dyrt att dra fram nollan, men det är en sommarstuga och jag räknar inte med att byta spis på länge så jag skippade den lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.