Hej,

Förklara. Varför gör man inte det?

Om värmepumpen ska växla värme är det väl idiotsmart att sätta upp ett växthus/orangeri enkom för ett värmeväxlaren ska hämta värmen från växthuset?

Vad är det jag missar? :rolleyes:
 
Klart ska du göra is i växthuset så ställ den där, VP kommer att kyla ner allt till minusgrader, kolla i specen för en VP så ser du hur mycket luft den ska ha
 
  • Gilla
exerg och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Klart ska du göra is i växthuset så ställ den där, VP kommer att kyla ner allt till minusgrader, kolla i specen för en VP så ser du hur mycket luft den ska ha
Jag tänker mig att växthuset ska bara fylla en enda funktion och det är att agera värmepumpshus.
Den får gärna göra is där. Men den lär ju inte göra mer is där inne än vad den gör utomhus.

Däremot så borde den få lättare att värmeväxla i växthuset? Eller tänker jag fel?
 
Det blir kallare i växthuset än utanför på det viset. Och då sjunker värmefaktorn på pumpen så att det går åt mer el för samma mängd värme. Jag kan inte komma på något som skulle bli bättre på det sättet. Vad tänker du dig skulle vara vinsten?
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Har grunnat på det lite, is i växthuset man släpper ju inte ut den kylda luften i växthuset utan använder den förvärmda luften man har givetvis ett luftintag i växthuset som täcker luftbehovet
 
kulle
Även om du ordnar med så att den använda luften blåses ut ur växthuset, så är det så enormt stora luftmängder att växthuset inte fyller nån funktion.
solen hinner inte värma upp nåt med det luftbytet som blir.
 
mm men principen, utöka det till tunnlar i marken varje ökning av temperaturen av ingående luft om än bara i början ger en effektvinst. Det är kanske inte alltid lämpligt eller möjligt att borra för bergvärme
 
Om vi pratar principer så är några av dem ganska enkla. Om luften som flödar genom värmepumpens utedel är varmare så ökar värmefaktorn. Vi förbrukar alltså mindre el för samma mängd avgiven värme. Och då blir frågan om växthuset i fråga ökar luftens temperatur. Så är givetvis fallet i solsken. Om vi nu tänker oss att man inte bara monterar en luftvärmepump utan man skall även bygga ett växthus med en formsydd anslutning till luftvärmepumpen så har man plötsligt gjort installationen mycket dyrare och mer komplicerad för att vinna lite i värmefaktor under de förutsättningar där pumpen redan sedan tidigare är som bäst.

Kanske kan man spara några kWh el på att låta värmepumpens luft passera ett växthus. Men det blir nog problem att vinna ekonomiskt på det.
 
E enklast skrev:
Hej,

Förklara. Varför gör man inte det?

Om värmepumpen ska växla värme är det väl idiotsmart att sätta upp ett växthus/orangeri enkom för ett värmeväxlaren ska hämta värmen från växthuset?

Vad är det jag missar? :rolleyes:
Hejsan

Hur gick det, placerade du utedelen i ett växthus. Jag har funderat i samma banor, mitt växthus är på ca 60m3...men tänkte att det kanske drar ut för mycket värme av luften och på så sätt kyler ner luften? satt även och klurade på att dra kanaler i marken och använde den luften på vintern. Några meter ner i marken är ju temperaturen konstant, men gissar på att man behöver rätt långa kanaler för pumpen dar väl in stora mängder luft?
 
En uppgift jag såg för en luft/vattenvärmepump, är att den suger i sig 3000 kbm i timmen. Så det blir rätt stor luftväxling i ditt 60 kbm växthus. Sedan är det nog tveksamt om du på något vettigt sätt kan leda ut den kalla luften från pumpen. OM du adderar kanaler, antingen på insuget eller utblåset, så kommer fläkten också att få jobba mycket hårdare för att flytta luften.
 
Det finns enbart en, och en mycket enkel regel vad gäller luft/luft-värmepumpar.

Installera utedelen *alltid* helt fritt så den kan cirkulera uteluft obehindrat. Installera den *aldrig* i ett begränsat utrymme. Nu blev det iofs två enkla regler men de är helt komplementära. Missa aldrig på detta! Skitenkelt.
__
PS. Samma princip gäller för Luft/vatten - VP.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
M magnussweden skrev:
satt även och klurade på att dra kanaler i marken och använde den luften på vintern. Några meter ner i marken är ju temperaturen konstant, men gissar på att man behöver rätt långa kanaler för pumpen dar väl in stora mängder luft?
Markvärme är beprövat och fungerar bevisligen. Men att använda luft som köldbärare verkar inte praktiskt. Det vanliga är att gräva ner en vattenslang och sedan använda en bergvärmepump.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Markvärme är beprövat och fungerar bevisligen. Men att använda luft som köldbärare verkar inte praktiskt. Det vanliga är att gräva ner en vattenslang och sedan använda en bergvärmepump.
Endel har markrör till ftx system, förvärmd luft på vintern och förkyld luft på sommaren.
 
E Emanuel01 skrev:
Endel har markrör till ftx system, förvärmd luft på vintern och förkyld luft på sommaren.
Precis. Markvärme och i det fallet markkyla är beprövat. Men vilken skulle fördelen vara jämfört med vanlig markvärme med vätska som köldbärare i fallet som @magnussweden frågar om? Man skall gräva ner grova rör i stället för en böjlig slang. Det blir mycket större pumpförluster tack vare det större volymflödet.
 
E Emanuel01 skrev:
Endel har markrör till ftx system, förvärmd luft på vintern och förkyld luft på sommaren.
Så hade vi i ett hus vi köpte. När vi sedan byggde om en terrass tog vi bort markröret och kunde konstatera att det inte märktes någon skillnad på vare sig komfort eller energiförbrukning. Den luft som passerade röret är nog inne i röret så pass kort tid att den inte hinner påverkas av temperaturen under markytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.