Hej alla,

Jag har ett poolrum i källaren enligt nedan ritning (ursäkta kvaliteten). Ovanför poolrummet är ett oisolerat uterum och poolrummets väggar uppåt och till vänster på ritningen är alltså ytterväggar.

Den — enda — ventilationen till poolrummet är idag de röda pilarna som är till- och frånluft från ett Bahco värmeåtervinningssystem som det inte är särskilt bra fart i. Allt vad ventiler heter är igenmurade. Jag är ingen expert — men att ha till- och frånluft så nära varandra känns mindre smart, går det inte bara runt? Och känns inte ventilationen alldeles för klen för en så stor pool (6m x 3,5m). Hur som helst blir det väldigt fuktigt i poolrummet. Jag har installerat en luftavfuktare när vi flyttade in för ett par månader sedan och när den i princip går hela tiden får jag ner luftfuktigheten till 70-80%. Har också haft lite problem med ytmögel i bastun. Går inte avfuktaren som jag köpt så blir det droppar längs hela taket efter någon dag.

Jag funderar på att sätta två enklare rörfläktar enligt de gröna pilarna (en nere till vänster och en in till bastun). I min (okunniga) värld tänker jag att jag då ska få lite snurr på luften inne i poolrummet och få frånluften till Bahcoaggregatet att i större grad ta fuktig poolluft och inte luft från till-luftskällan.

1. Kan det hjälpa eller verkar det lite knasigt?

2. Några andra tankar på vad man kan hitta på?

Ritningen och några bilder för orientering. På det första fotot syns till- och frånluften högt uppe.

Handritad skiss av poolrum i källare med markerade ventilationssystem och planerade rörfläktar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utluften är den vita ventilen närmast kameran och i samma höjd syns tillluften en meter till höger med aluminium galler. Det är alltså all ventilering som finns i poolrummet + bastu + dusch. Det måste jag väl göra något åt?
Vit ventilationsventil nära ett poolrumstak med träramp och klinkergolv, reflekterande yta och simbassäng synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högst uppe till vänster på fotot nedan funderar jag alltså att sätta en rörfläkt in från ett stort rum som ligger bredvid poolen. Avfuktaren är den vita manicken längst bort mot kortsidan på trärampen.
Inomhuspool med vita väggar och trätak, täckt av presenning, med synliga ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst in till vänster i poolrummet ovanför SPA-badet på detta foto tänkte jag sätta en rörfläkt in till bastun, för att få bättre snurr på luften i poolen och leda ut fuktig luft till utluften i duschrummet.
Inomhuspoolrum med kaklade väggar, pooltäckning på poolen, synliga ventilationsöppningar och en luftavfuktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Någon som har några tankar om hur man ska få till ventilationen i rummet ovan? :)
 
Redigerat:
Ta en bild invändigt på Bahco-aggregatet och ange typbeteckning.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Ta en bild invändigt på Bahco-aggregatet och ange typbeteckning.
Absolut!

Ventilationsenhet i ett förrådsutrymme med synliga rör och elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en typskylt från Bahco Ventilation med tekniska specifikationer på ett ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

A
Luften kommer ju gå den enklaste vägen från tilluft till frånluften.

All övrig ventilation och luftväxling kommer ske genom att luften försöker uppnå jämnvikt (fukt och temperatur jämnar ut sig i området).

Om nu vent aggregatet fungerar som det ska behöver du få till en luftcirkulation i poolområdet så att luften cirkulerar, luft med lägre fuktighet kommer längst in i badet och fångar upp fukt, för att sen fortsätta tillbaka till ventilen och sugas ut.


Detta kan uppnås med någon typ av fläktsystemet - finns många varianter med olika funktioner

Nedan är ett exempel men du behöver se över både placering, el, ip klass och vilket flöde du behöver - Cirkulera luften utan att uppleva ett för stort kalldrag.

https://www.clasohlson.com/se/p/36-...6oDsLZ41O61gqw_0LO1YY0S4R88FSLycaAr7lEALw_wcB
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Luften kommer ju gå den enklaste vägen från tilluft till frånluften.

All övrig ventilation och luftväxling kommer ske genom att luften försöker uppnå jämnvikt (fukt och temperatur jämnar ut sig i området).

Om nu vent aggregatet fungerar som det ska behöver du få till en luftcirkulation i poolområdet så att luften cirkulerar, luft med lägre fuktighet kommer längst in i badet och fångar upp fukt, för att sen fortsätta tillbaka till ventilen och sugas ut.


Detta kan uppnås med någon typ av fläktsystemet - finns många varianter med olika funktioner

Nedan är ett exempel men du behöver se över både placering, el, ip klass och vilket flöde du behöver - Cirkulera luften utan att uppleva ett för stort kalldrag.

[länk] surfaces&gclid=Cj0KCQiAoab_BRCxARIsANMx4S5ANIMGgNYMgkLe0imS1Tj6oDsLZ41O61gqw_0LO1YY0S4R88FSLycaAr7lEALw_wcB
Jag har satt in en sensor i rummet för att få lite bättre koll. Jag har noterat att luftavfuktaren verkar göra ett ganska bra jobb ändå. Det är en Electrolux som ska klara att avfukta 20l per dygn. Den går hela tiden förutom två intervaller på 1.5h när den får vila. Sensorn sitter typ på andra sidan rummet från avfuktaren, men ändå märks det direkt när avfuktaren stängs av.

Vad säger ni, räcker det med avfuktaren? Är runt 70% fuktighet mestadels acceptabelt? Ska jag sätta in en till avfuktare istället för att förbättra ventilationen?

Graf som visar luftfuktighetsmätningar över tid med toppar och dalar, indikerar senaste fuktighet på 70,7% och dagligt snitt på 71,2%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som visar luftfuktighet över tid, med senaste 70.7% och 01/02 dagsmedelvärde på 70.8%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är avfuktarenoch dess dagliga förbrukning:
https://www.clasohlson.com/se/p/36-...mq5QtSuviwLMn8xP7gkSiJelULyr0BmBoCZAwQAvD_BwE

Graf över daglig elförbrukning för en avfuktare i december, varierar mellan 5 och 6 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du graf på tempen också?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Har du graf på tempen också?
Ja, den är jämnare:
Temperaturkurva som visar dagens temperaturvariationer med senaste på 23.6°C och snitt på 23.7°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför sitter det ett nästan stängt bladspjäll på uteluften?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Någon som har några tankar om hur man ska få till ventilationen i rummet ovan? :)
Hej, Jag tror inte att FTX har den kapacitet som krävs för att lufta bort all fukt och ersätta med frsikluft. 70% lf är en grorund för mögel. Jag skulle proppa ftx in/ut till pool och ersätta med en tilluft direkt ut och av egen CK125 fläkt för frånluft direkt ut.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
A
Det går att räkna ut vilken fuktmängd som behöver avfuktas / flyttas.

Det är 40m2 area så cirka 80m3 (2m takhöjd).

Luftfuktigheten ökar från 70% till 75-78% på uppskattningsvis en timme utifrån diagrammet.

Om man antar att luftfuktigheten utomhus är 50% så behöver luften mer eller mindre omsättas med 40m3 i timmen annars kommer luftfuktigheten på två timmar öka till 70%.

Nackdelen med en lösning som byter inne/uteluften:
- Kallt inomhus eller ökad uppvärmningsbehov
- Direkt påverkat av RF utomhus (regnigt ute = högre fuktighet = ger mindre effekt att byta luften)


Antagligen går det att välja ett mindre FTX system som sätts i rummet med syfte att balansera flöde/temp/luftfuktighet

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:545602/fulltext01.pdf#page17

https://soliduct.se/ostberg-heru-50-lp-ec.htm

alternativt så går det säkert att hitta en kraftigare avfuktare så kan få ner fuktigheten till 55%
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Varför sitter det ett nästan stängt bladspjäll på uteluften?
Är jag som fipplat, är de öppna nu?
Ventilationsrör i ett förråd, vissa med öppningsbara lock som står i olika positioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
M Messier1994 skrev:
Är jag som fipplat, är de öppna nu?
[bild]
Ja
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
O
Är det kanske detta som är problemet..
Kolla dina loggar efter detta.
Sen skall väl påpekas att du bör byta dina filter 2ggr/år
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
O
Om filtren blir dåliga så minskar luftväxlingen och då kommer fukten att öka
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.