A Arnodt skrev:
Kör du inte ut någon effekt alls på ditt elnätsbolags elnät, då påverkar du inte deras elnät och de kan inte klaga på. På din sida elnätsbolages elmätare, är din sida och du äger elkablar, elcentraler och alla ledningar, och där är du Herre och bestämmer mångt och mycket.
Men räknar du då en 250W-panel en högsommardag som inte någon effekt alls? :) Jag vill ju som sagt bara ha elnätet som backup när solen inte skiner till mina grejer men bara för att jag vill ha det så kommer jag också skicka ut allt som blir över på elnätet även om jag inte vill.
 
Har du en växelriktare som växelriktar strömmen från solcellspanelen ca 35 Volt till 230 Volts växelström så kan den växelriktaren styra ner effekten som växelriktaren tar ut från panelen så ut över dina mätarsäkringar går 0 Watt. Men du behöver då mäta effekten genom din serviskabel(gör man oftas vid elcentralen där man kommer åt att montera strömsensorer eller en energimätare).I ditt fall räcker det med en 1-fas-energimätare eller 1 st strömsensor, pga det räcker att köra in din svaga ström på en fas pga blygsam effekt, max 600 W.

En bekant har det just så, men bra mycket större elnätsanluten solcellsanläggning på enfamiljshus än på 300 W, utan på 13000 W. Växelriktaren har märkeffekt 15 kW. Han har en energimätare som mäter effekten genom serviskabeln.
 
E Esongeson skrev:
Har funderat på det också men hur löser man det rent praktiskt. Det är ju 5v,12v, 19v och så på dom olika grejerna. Såg att det fanns poe-adaptrar
[länk]

Måste man ha något emellan batteri och enheter som stabiliserar eller DC inte så känsligt för det?
Du måste för (nästan) varje enhet ha en DC-DC omvandlare som gör om vanligtvis nominell 12V (i praktiken ungefär 10,5-14,5) till vad de nu ska ha.

Dessa ska också klara strömstyrkan som ska levereras.

Viss utrustning märkt ”12V” fungerar dock i det ganska stora spann av spänningar som uppkommer i ett system med 12V batterier, olika laddare av dessa, samt stora induktiva förbrukare (ofta motorer som driver pumpar).

Om du inte har kollat noga så räkna inte med att det är så.

Leta upp all utrustning du har och ta bild på märkningen av vilken ström de ska ha eller motsvarandd mätkning på deras strömadapter.

Byt om möjligt din dator till en r-pi.

Räkna kanske med att skaffa en inverter för saker som du använder när du är där (tex mobilladdare) även om dessa också går att koppla med rätt DC-DC omvandlare.
 
  • Gilla
Esongeson
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Har du en växelriktare som växelriktar strömmen från solcellspanelen ca 35 Volt till 230 Volts växelström så kan den växelriktaren styra ner effekten som växelriktaren tar ut från panelen så ut över dina mätarsäkringar går 0 Watt. Men du behöver då mäta effekten genom din serviskabel(gör man oftas vid elcentralen där man kommer åt att montera strömsensorer eller en energimätare).I ditt fall räcker det med en 1-fas-energimätare eller 1 st strömsensor, pga det räcker att köra in din svaga ström på en fas pga blygsam effekt, max 600 W.

En bekant har det just så, men bra mycket större elnätsanluten solcellsanläggning på enfamiljshus än på 300 W, utan på 13000 W. Växelriktaren har märkeffekt 15 kW. Han har en energimätare som mäter effekten genom serviskabeln.
Du menar typ en sådan här https://shop.gwl.eu/GridFree-Inverters/GridFree-AC-Inverter-with-limiter-1kW-SUN-1000G-22-65V.html

fast man mäter förbrukad ström på ett annat sätt än bara en sådan clamp runt kabeln?
 
Ja kanske åt det hållet, men bättre kvalitet. Har inte Victron någon?

Förbrukad ström är du inte intresserad av och behöver inte mäta. Vad du är intressad av är att tillse aldrig någon gång effekt mats ut på elnätsbolages ledning(serviskabel).

Bekanten har en Fronius Symo 15.0-3-M med märkeffekt 15 kW. Men det finnas mindre. På balkongkraftverk har de så kallade panel-växelriktare se här:
https://www.shop-muenchner-solarmarkt.de/aeconversion-inv500-90-eu-plc.htm
Om de går att styra ner vet jag inte.
 
Redigerat:
redarn redarn skrev:
Du måste för (nästan) varje enhet ha en DC-DC omvandlare som gör om vanligtvis nominell 12V (i praktiken ungefär 10,5-14,5) till vad de nu ska ha.

Dessa ska också klara strömstyrkan som ska levereras.
Viss utrustning märkt ”12V” fungerar dock i det ganska stora spann av spänningar som uppkommer i ett system med 12V batterier, olika laddare av dessa, samt stora induktiva förbrukare (ofta motorer som driver pumpar).

Om du inte har kollat noga så räkna inte med att det är så.

Leta upp all utrustning du har och ta bild på märkningen av vilken ström de ska ha eller motsvarandd mätkning på deras strömadapter.

Byt om möjligt din dator till en r-pi.

Räkna kanske med att skaffa en inverter för saker som du använder när du är där (tex mobilladdare) även om dessa också går att koppla med rätt DC-DC omvandlare.
Ok så typ set up och step down likt denna
https://cdon.se/bygg-verktyg/stepdo...=22619b89d5e16487e2b82460cb5bc297&fo_s=gplase

Kom på nu att jag har ett atx DC-nätagg liggandes sen jag byggde dator i min Volvo 740 för 15 år sedan :) det kan jag nog ha till datorn. En Pi räcker tyvärr inte prestandamässigt.

någon som har förslag på regulator för 1-3000 som ger mycket data och har webinterface/app?
 
E Esongeson skrev:
Ok så typ set up och step down likt denna
[länk]
Ja förutom att jag hade valt utan display och kanske fast utspänning, beroende på vad som ska kopplas.

Och med bättre manual.
 
  • Gilla
Esongeson
  • Laddar…
Har en del UPSer ståendes där batterierna har underhållsladdats och ska vara om. Vad brukar det sitta i APC 1500VA och 3000VA för batterier? Kan det vara värt att plocka ut och labba med?

Hur gör man kopplingsmässigt? Man drar från regulatorns ström ut till någon mindre säkringslåda som man sen kopplar sina enheter till? Kommer inte göra någon seriös installation och dragning utan panel direkt utanför fönstret och sen det mesta på golvet :)
 
E Esongeson skrev:
[länk]

Dom här verkar kunna göra just det jag vill. Växla mellan sol/elnät men skickar inte ut något tillbaka på nätet. Skickas från USA bara.
I princip alla växelriktare som säljs i EU går att komplettera med styrning för 0 export. Funktionen är krav i många länder redan då deras nät blir överbelastade om alla matar in och ingen förbrukar. Trots 0 export måste det anmälas till nätägaren.
 
Hm, bara anmäla sen är det lugnt? Men då måste hårdvaran vara godkänd i Sverige? Måste hela proceduren med mätarbyte dras igång?

Jag kan inte koppla på en sådan här?
https://a.aliexpress.com/_mPRyhrX
 
E Esongeson skrev:
Hm, bara anmäla sen är det lugnt? Men då måste hårdvaran vara godkänd i Sverige? Måste hela proceduren med mätarbyte dras igång?

Jag kan inte koppla på en sådan här?
[länk]
Ja, den måste bara uppfylla gällande krav och ha inställningar för Svenska nät.

Anmälan görs av elinstallatören.

Efter färdiganmälan gör nätägaren mätarbyte.
 
Finns det någon risk med att koppla in en inverter som är inställd på eller inte kan skicka ut något tillbaka utan att anmäla? Olagligt?
 
E Esongeson skrev:
Finns det någon risk med att koppla in en inverter som är inställd på eller inte kan skicka ut något tillbaka utan att anmäla? Olagligt?
Ja, det är "olagligt" och nätägaren ålägger dig rättning och besiktning av anläggningen på din bekostnad.
 
Ok, men rent teoretiskt kommer de ju aldrig få reda på det om ingen el skickas tillbaka.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.