Excel
Är inne på samma sak, vid talbyte slipper ju man köpa takpannnor. Avkastningen på mellanskillnaden är ju riktigt intressant.
 
  • Gilla
Helgesta
  • Laddar…
Det ser väldigt snyggt ut! Om du gr den vägen ta lite för/efter bilder och visa oss!!
 
  • Gilla
fimpan
  • Laddar…
T
Glöm inte räkna med service kostnader.
Byte av växelriktare var 10:e år , optimerare vid några års intervaller osv..
 
leby leby skrev:
Det ser väldigt snyggt ut! Om du gr den vägen ta lite för/efter bilder och visa oss!!
Absolut! det kommer bli full doku på projektet! :)
 
T Thörre skrev:
Glöm inte räkna med service kostnader.
Byte av växelriktare var 10:e år , optimerare vid några års intervaller osv..
Hej. hur menar du?
Är det slitagedelar eller?
Då det är 30 års garanti på paneler & 10 år på växelriktaren.
Optimerare blir det inte så många, då jag inte har några skuggande träd endast 2 skorstenar & dom kommer ha optimerare.
 
F fimpan skrev:
Vet inte vad som är mest lämpligt. rot eller nya stödet. Nackdelen med stöd är att en del väntar fortfarande på ansökta pengar. Även om dom monterade under 2017-2018!!
stämmer det? jag sökte bidrag 2018 hösten. Fick beviljat i vår 2020. Monterade i sommar och skickade in färdigställande augusti. Utbetalt 4 veckor senare....
 
  • Gilla
Torgny55
  • Laddar…
N Nedro skrev:
stämmer det? jag sökte bidrag 2018 hösten. Fick beviljat i vår 2020. Monterade i sommar och skickade in färdigställande augusti. Utbetalt 4 veckor senare....
Var bara vad jag läste på detta forum & andra forum att det kan ta lång tid att få ut pengarna.
Men det är ju bra om det inte är så! (nu spelar det kanske inte så stor roll då nuvarande stöd är borta & vi vet ju inte vad som händer 2021)
 
  • Gilla
MINI J och 1 till
  • Laddar…
Bara för att uppdatera er, om det är intressant.
signade för taket igår och vi ska nu påbörja projektet. Dock är det corona ivägen för leverantörerna, så vi får inga paneler iår.
får uppdatera er i vår hur det går! :D
 
  • Gilla
Yrdjuret och 5 till
  • Laddar…
Excel
Ta gärna lite bilder alltefersom och lägg upp, intressant tråd.
 
  • Gilla
Dumavi
  • Laddar…
Är också väldigt nyfiken.

Prata gärna lite mer hur takkonstruktionen blir? Har du idag klassisk råspont, takpapp, ströläkt, bärläkt, takpannor och tanken är nu att de lägger takfolie, ströläkt, bärläkt och så solcellerna?

Jag har nämligen takfolie, ströläkt, bärläkt, takpannor idag i min takkonstruktion och har funderat på SunRoof. Nu misstänker jag om man ändå byter ut att man passar på att byta takfolie, ströläkt, bärläkt också eftersom huset är byggt 1986.
 
M jonasba skrev:
Är också väldigt nyfiken.

Prata gärna lite mer hur takkonstruktionen blir? Har du idag klassisk råspont, takpapp, ströläkt, bärläkt, takpannor och tanken är nu att de lägger takfolie, ströläkt, bärläkt och så solcellerna?

Jag har nämligen takfolie, ströläkt, bärläkt, takpannor idag i min takkonstruktion och har funderat på SunRoof. Nu misstänker jag om man ändå byter ut att man passar på att byta takfolie, ströläkt, bärläkt också eftersom huset är byggt 1986.
Hej!
Har idag risig board mellan takstolarna som har sett sina bästa dar. Den har dragit åt sig fukt i flera år och blivit möglig och helt skev.
På detta läkt och betong pannor.
Nu blir det nån nyuppfunnen folie som ska hålla i typ 50 år minst.
Sen läkt och solpaneler på detta.

projektet startar prel. i Jan nästa år.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
F fimpan skrev:
Hej!
Har idag risig board mellan takstolarna som har sett sina bästa dar. Den har dragit åt sig fukt i flera år och blivit möglig och helt skev.
På detta läkt och betong pannor.
Nu blir det nån nyuppfunnen folie som ska hålla i typ 50 år minst.
Sen läkt och solpaneler på detta.

projektet startar prel. i Jan nästa år.
Dela gärna med dig av lite bilder innan/under/efter projektet. Har ett tak som håller ett tag än men när det är dags känns det rimligt att sätta upp solceller och helst inte sådana som (i min mening på ett fult sätt) sitter monterade ovanpå (och inte ens helt täcker) det ”riktiga” taket. Klart taket ska vara solcellerna!
 
  • Gilla
Dumavi och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Hur har det gått med installationen? Har själv precis tagit kontakt med Sunroof för offert så jag är nyfiken att höra mer.
Jämförde du med några andra firmor innan du slog till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.