Peter2400 Peter2400 skrev:
Fint!
Men påverkar det här din uppfattning om när det är dags att byta till elbil?
Hahah fasen sorry jag skrev i fel tråd
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns nog inte några bra kurvor alls, eller statistiska angreppssätt på detta.
Eller så finns det faktiskt en massa statistik.

https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/2020/fordon_2019.pdf

T.ex. att 20% av alla personbilar i trafik är äldre än 15 år.

Där kan man också se att en stor andel av personbilar exporteras. Det står inte uttryckligen, men min gissning är att elbilar som exporteras till Norge står för en rätt stor andel av exporten.
 
N Nerre skrev:
Eller så finns det faktiskt en massa statistik.

[länk]

T.ex. att 20% av alla personbilar i trafik är äldre än 15 år.

Där kan man också se att en stor andel av personbilar exporteras. Det står inte uttryckligen, men min gissning är att elbilar som exporteras till Norge står för en rätt stor andel av exporten.
Många gamla dieslar går till Afrika och Mellanöstern. Fina går ibland till Finland om Euron är hög. Vår förra X5 40d från 2011 har exporterats.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Många gamla dieslar går till Afrika och Mellanöstern. Fina går ibland till Finland om Euron är hög. Vår förra X5 40d från 2011 har exporterats.
VW och Skoda går till forna östblocket.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Varifrån får ni er bild av vart bilar exporteras? Om ni gissar kanske ni ska skriva det? (Som jag gjorde)

https://www.bytbil.com/nyheter/nya-rekordet-sa-manga-bilar-forsvinner-fran-sverige-23763

"Enligt auktionsföretag och bilhandlare är det främst nya välutrustade modeller av premiummärken som BMW, Audi, Mercedes och Volvo som köparna är på jakt efter."

Här finns också en intressant artikel om export av miljöbilar.
https://www.mynewsdesk.com/se/kvd/p...lningen-av-den-svenska-fordonsflottan-2963323
 
N Nerre skrev:
Varifrån får ni er bild av vart bilar exporteras? Om ni gissar kanske ni ska skriva det? (Som jag gjorde)

[länk]

"Enligt auktionsföretag och bilhandlare är det främst nya välutrustade modeller av premiummärken som BMW, Audi, Mercedes och Volvo som köparna är på jakt efter."

Här finns också en intressant artikel om export av miljöbilar.
[länk]
Min farbror samlar ihop ett antal per år och så kommer en kille som lastar alla bilarna för direktexport till afrika. Gärna pickuper eller skåpbilar som jag förstått.
Här hade han fått en 1500 max för dem men han får minimum 10 000 per bil.
All övrig skrot som blir över, batterier, katalysatorer och dylikt har han avtal med nån snubbe som kör sin runda då och då och lastar och betalar bra.

Skånetrafikens bussar har hittats i antingen ryssland eller vitryssland.
Lastbilar har gått till öst när de ej är ok miljömässigt mer här, sen kör de hit och drar runt i sverige utan större bekymmer.

Här i Skåne är taxibilar bara godkända i 5+1 år sen får de inte köra överhuvudtaget längre för region skåne även om de är i mycket bra skick, det är mer miljövänligt att skrota en bra bil än att producera en splitterny tycker dem.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
När det gäller VW och Skoda så baserar jag det på en bekant som är från Estland. Han berättade att det strömmar in just VW och Skoda för att folk vill ha märken som det finns bra verkstäder till. De vill inte ha udda märken för då finns det inte billiga verkstäder som tar på sig reparationerna.
 
Jag har en kompis i Finland som jobbade med att köpa in beg bilar. Ofta från Sverige.
 
Det gör väl just inget om bilar i allmänhet exporteras när de blir lite äldre, så är det att leva i ett av världens rikaste länder – det vi inte längre vill ha värdesätts av någon annan.

Diskussionen om elbilsexporten handlar däremot om att svenskt statsstöd går till norska Teslaägare. Och det var ju inte riktigt meningen. Boten som finansministern föreslår verkar som vanligt vara värre än soten, men vi får väl se vad som sker. Själv ler jag ofta åt hur överraskade politiker varje gång blir när något inte går som de planerat.
 
  • Gilla
  • Haha
AmbiJens och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Min farbror samlar ihop ett antal per år och så kommer en kille som lastar alla bilarna för direktexport till afrika.
Anekdoter istället för siffror alltså.
 
sunnis
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gör väl just inget om bilar i allmänhet exporteras när de blir lite äldre, så är det att leva i ett av världens rikaste länder – det vi inte längre vill ha värdesätts av någon annan.

Diskussionen om elbilsexporten handlar däremot om att svenskt statsstöd går till norska Teslaägare. Och det var ju inte riktigt meningen. Boten som finansministern föreslår verkar som vanligt vara värre än soten, men vi får väl se vad som sker. Själv ler jag ofta åt hur överraskade politiker varje gång blir när något inte går som de planerat.
Jag förstår inte varför det ens är ett problem till att börja med. Intressant om man skulle bli återbetalningsskyldig för en bil man inte äger längre :crysmile: Det förslaget kommer dock aldrig gå genom.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Anekdoter istället för siffror alltså.
Nej siffror vet jag inte =) Men fakta att en person samlade bilar för export, och då är det uppe i dalarna. Vi har fler runt i landet.
Jag försökte hitta bilder på skånetrafikens buss men har inte hittat ännu.

För att komma tillbaka lite till elbilar. Varför kan man inte välja en röd id3? Och varför kostar annan färg än den valda nästan 15 tusen mer?
Och varför satsar de inte på en kombi?
 
Håller med om att VW är snåla i färgutbudet. Men 11.400, är det så mycket mer än det brukar kosta att välja en annan färg?

Sen lär det väl komma fler modeller. Det är ju inte som att Golf variant var först ut heller. Själv beklagar jag att de inte bygger den med en riktig dragkrok. Känns lite synd att behöva gå upp till ID.4 för att kunna hänga på ett släp. Å andra sidan känns ID.4 som en bättre bil, även om jag bara testsuttit den och sparkat lite däck, inte kört den.
 
P Pin skrev:
Här finns exempel och lite info om omfattningen:
Det var inte mycket om omfattningen där, den första artikeln är 10 år gammal och säger "I dag har vi 85 procents lagstadgad återvinningsgrad när bilar skrotas och 2015 ska den graden vara uppe i 95 procent."

Om då 95% av bilarna idag exporteras lagligt, så stämmer ju de nyare siffror som jag postade tidigare.

Och åter igen, 20% av personbilsflottan är äldre än 15 år. Bonus-malus för nya bilar påverkar alltså en väldigt lite del av bilaffärerna. Tvärtom verkar det ju, enligt artikeln du länkade till, vara bristen på skrotningspremie som är anledningen till att fordonsflottan blir äldre och äldre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.