pokasd Sljdhl skrev:
Nope inget sånt. Är det något speciellt under Shelly integrations man behöver?
Vad har du version på ShellyForHASS?
Deras README säger att minst version 0.1.9 krävs för Dimmer 2.

Kör man utan ShellyForHASS behöver firmware-versionen vara v1.8 eller senare enligt dokumentationen.
EDIT: Och HA version 0.115 eller senare
 
Redigerat:
J jonaslatt skrev:
Stämde killar funkade direkt nu. Dock så varnar den en varning i minuten.

Klickar jag till givaren så hörs ett klick och jag får meddelande. Men detta meddelande fortsätter och fortsätter ändå och givaren inte är aktiverad.
Någon inställning?
Om du följde lebys exempel och satte "condition type" till "repeat" så kommer du förmodligen få notiser så länge "knappen" hålls in. I ditt fall så antar jag att det är en givare som är påverkad, tills du fyller på pellets igen?

Så testa att sätta den till "one time" i stället, så får du bara en notis. Sedan när givaren släpper (du fyller på pellets) så får du en ny notis när den går ner på lågt igen och givaren åter igen påverkas.

Lebys exempel fungerar ju för att han bara har en vanlig knapp som test, och förmodligen inte håller den inne över 1 minut (som jag antar din givare gör, tills du fyller på)
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nu har jag undersökt förutsättningarna lite noggrannare i mitt garage:
+ Matning till Shelly 24V (0,1 A) finns att tillgå i min portöppnare
+ Finns plats att montera dörrsensorn
- Svag WiFi täckning, speciellt där sensorn ska sitta
+ Kom på att jag skulle kunna styra takbelysningen inne i garaget så att den tänds när porten är öppen och släcks när porten är stängd, med en separate Shelly 1 som triggas i scenario styrt av dörrsensorn.
? Strömbrytaren till takbelysningen är trappkopplad, en vid porten och en vid en dörr. Hur fungerar Shelly vid trappkoppling. Automatiserar jag skulle jag egentligen aldrig behöva tända med knappen innanför porten, men ibland med knappen innanför dörren.

Måste fixa bättre WiFi i garaget:
a) WiFi extender, men sätter jag den i huset når nog signaken ändå inte till garaget, och sätter jag den i garaget är signalen för svag... Kanske finns någon med antenn som kan sättas utanpå garageväggen?
b) Dra TP kabel ut till garaget plus AP
c) Någon variant av homeplug plus AP
? Om jag kör i molnet är väl inte detta beroende av att var uppkopplat på samma nät eller AP?
Om du har svag wifi just där du tänkte sätta sensorn, gör som GK100 föreslår och dra en kabel mellan sensorn och SW ingången på Shelly1an. Då kan du sätta Shellyn uppe i taket vid garageporten eller brevid den nuvarande öppna knappen, där det kanske är bättre mottagning? Och så slipper du byta batterier i en trådlös wifi sensor. Kabel är alltid kabel ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Hej igen
Nu har jag kollat vad jag har för Plejd inkopplad till mina 1 w led fönsterspottar och frågar på nytt om jag kan byta till shelly1. 5 st 1 Watts led spottar där 2 st är kopplad till en trafo avtec leddrive constant current minid35004nt plus en likadan trafo med tre st 1 w kopplade och allt är därefter inkopplade till en plej dim 01.
Det blev kopplat på detta vis för att ”ledningarna var fördragna av elektriker som fattat mig fel när jag skulle förklara hur jag ville ha det”.
/B
Hej Bono_R

I ditt första inlägg 664 skriver du att du har en Plejd ctr-01, denna skickar 0-10V eller 1-10V till de två drivdonen som sitter efter, som sedan i sin tur styr dina ledspottar.

Du skriver även att du har ytterligare en Plejd ctr-01 bakom en stömbrytare. Här är jag inte riktigt med på hur du menar. Styr den ena den andra trådlöst? För de kan ju inte vara kopplade efter varandra?

Leby sammanfattar det bra i inlägget efter ditt första att Shelly tyvärr inte har någon produkt som kan skicka ut 0-10V eller 1-10V, utan du behöver drivdon som kan dimras med fram eller bakkant på 230v sidan.


När du återkommer i inlägg 688 så skriver du modellen på drivdonen (och då ser man att de inte kan styras av 0-10V eller 1-10V, utan i stället av "phase-cut"), och att de i stället är kopplade till en Plejd dim-01.

Detta verkar ju stämma bättre och som Leby skriver kan du i så fall ersätta dim-01 med en Shelly dimmer 2. Kolla om plejden är ställd på framkant eller bakkantsdimring innan du byter, så du kan ställa Shellyn på samma direkt.


Så jag antar att du inte har några ctr-01 alls? Men förstår fortfarande inte riktigt varför det fanns 2 st av denna i ditt första inlägg? Bara så vi reder ut det, och efterföljare inte tror att man kan ersätta ctr-01 med Shelly dimmer 2.
 
Hej
Jag har alltså två Plejd som sitter i två separata hus, en är en ctr 01 som styr ett vägguttag för vår utebelysning
Och en dim 01 som styr 5 st fönsterspottar. Och denna puck styr alltså två trafo som sitter mellan strömbrytare och fönsterspottar.
Ursäkta om mina inlägg blev lite röriga.
Hoppas detta inlägg blev lite mer förklarande.
Jag har inte fått några shellypuckar ännu, men jag ska testa att byta mot resp shelly som @leby förklarade för mig.
Ha en god fortsättning
/B
 
Bono_R Bono_R skrev:
Hej
Jag har alltså två Plejd som sitter i två separata hus, en är en ctr 01 som styr ett vägguttag för vår utebelysning
Och en dim 01 som styr 5 st fönsterspottar. Och denna puck styr alltså två trafo som sitter mellan strömbrytare och fönsterspottar.
Ursäkta om mina inlägg blev lite röriga.
Hoppas detta inlägg blev lite mer förklarande.
Jag har inte fått några shellypuckar ännu, men jag ska testa att byta mot resp shelly som @leby förklarade för mig.
Ha en god fortsättning
/B
Ingen fara, det var meningen "Jag har idag en plejd ctr 01 som är kopplad att styra 5 st 1 w led fönsterspottar, med 2 st små transformatorer och en plejd ctr 01 som sitter bakom en fjäderbelastad strömbrytare där "allt sammanstrålar" och jag där kan dimma/tända mina fönsterspottar." som gjorde att jag trodde allt hängde ihop på något sätt.

Men då används förmodligen bara reläutgången på ctr-01 för att styra ditt vägguttag. Denna kan du ersätta med en Shelly1 tex (av/på). Eller en Shelly 1PM om du vill veta hur mycket effekt din ytterbelysning drar (av/på)

Dim-01 kan du som leby skriver ersätta med en Shelly dimmer 2 (dimma)

Detsamma, lycka till med Shellyna!
 
J Jsson83 skrev:
Om du har svag wifi just där du tänkte sätta sensorn, gör som GK100 föreslår och dra en kabel mellan sensorn och SW ingången på Shelly1an. Då kan du sätta Shellyn uppe i taket vid garageporten eller brevid den nuvarande öppna knappen, där det kanske är bättre mottagning? Och så slipper du byta batterier i en trådlös wifi sensor. Kabel är alltid kabel ;)
Kollade lite noggrannare och tyvärr är täckningen dålig i hela garaget, så behöver fixa det. Bra tips om sensor och placering av shellyn.
 
nerdybynature nerdybynature skrev:
Vad har du version på ShellyForHASS?
Deras README säger att minst version 0.1.9 krävs för Dimmer 2.

Kör man utan ShellyForHASS behöver firmware-versionen vara v1.8 eller senare enligt dokumentationen.
EDIT: Och HA version 0.115 eller senare
ShellyForHASS: 0.2.1
Dimmer 2: v1.9.3
HA: 1.23.1
så de borde funka tycker jag. Jag får testa koppla in en vanlig 1a och se om de fungerar..
 
pokasd Sljdhl skrev:
ShellyForHASS: 0.2.1
Dimmer 2: v1.9.3
HA: 1.23.1
så de borde funka tycker jag. Jag får testa koppla in en vanlig 1a och se om de fungerar..
Vad är avser du med HA ovan?

Jag syftade på Home Assistant (https://github.com/home-assistant/core/releases) där senaste version är 2020.12.2.
De bytte versioneringssystem så de gick från version 0.118.4 till 2020.12.0.
 
P Pin skrev:
Kollade lite noggrannare och tyvärr är täckningen dålig i hela garaget, så behöver fixa det. Bra tips om sensor och placering av shellyn.
Okej, men börja med en plug med inbyggd AP som du skriver, det krävs ju inte så hög hastighet. Så drar du kabel eller fiber och sätter en riktig AP i framtiden, om du tycker behovet finns.

Sensorn kan ju vara en magnetbrytare (magneten på porten och kontakten på skenan/väggen) . Finns ju även lite robustare varianter som kan köras över, då kan du sätta magneten i underkant port och kontakten på golvet. Eller ett mekaniskt gränsläge/vippbrytare fungerar ju också på sidan av porten.

Magnetbrytare för säkerhetsanvändning, en del med kabel och en utan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell gränslägesbrytare med rullstångsarm och flera anslutningsskruvar.

P Pin skrev:
2. Nästa sak att styra är utebelysning. Där skulle Shelly 1L vara praktisk för att slippa dra N. Eftersom det är LED i armaturen blir det inga 20W last som krävs utan N och då behövs tydligen en Shelly Bypass. Jag hittar mycket sparsamt med information om den på hemsidan. Kopplas parallellt med lampan i armaturen?
Någon som satt Shellyn i armaturen för utebelysning istf i dosan vid tryckknappen inomhus för att det är trångt i dosan? Den verkar klara av temperaturen utomhus sommar och vinter, men hur är det med fukt (kanske inte något problem)? WiFi täckning finns.
Gällande din ytterbelysning så ja, bypassen kopplas parallellt med lasten (led lampan) och "läcker" över tillräckligt för att kunna driva Shelly 1L, lite kompromiss kan jag tycka. Går det att få fram nolla tycker jag det är att föredra.

Ja, du kan sätta Shellyn ute i lampan, men problemet är ju att du då har en tråd för lite. Du har förmodligen tändtråden, nolla och kanske jord. Du måste ju även ha en fast fas som kan driva Shellyn. Du kan ju koppla om tändtråden till fast, men då tappar du ju brytarens funktion. Eller så får du sätta ytterligare en puck vid brytaren och så får de prata med varandra, men känns lite överkurs.
Men får du fram en fast fas så är ju Shellyn alltid på och genererar då lite värme, förmodligen tillräckligt för att hålla kondensen borta från sig själv.

Men kan du sätta den på insidan är det ju att föredra.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J Jsson83 skrev:
Okej, men börja med en plug med inbyggd AP som du skriver, det krävs ju inte så hög hastighet. Så drar du kabel eller fiber och sätter en riktig AP i framtiden, om du tycker behovet finns.

Sensorn kan ju vara en magnetbrytare (magneten på porten och kontakten på skenan/väggen) . Finns ju även lite robustare varianter som kan köras över, då kan du sätta magneten i underkant port och kontakten på golvet. Eller ett mekaniskt gränsläge/vippbrytare fungerar ju också på sidan av porten.

[bild] [bild]



Gällande din ytterbelysning så ja, bypassen kopplas parallellt med lasten (led lampan) och "läcker" över tillräckligt för att kunna driva Shelly 1L, lite kompromiss kan jag tycka. Går det att få fram nolla tycker jag det är att föredra.

Ja, du kan sätta Shellyn ute i lampan, men problemet är ju att du då har en tråd för lite. Du har förmodligen tändtråden, nolla och kanske jord. Du måste ju även ha en fast fas som kan driva Shellyn. Du kan ju koppla om tändtråden till fast, men då tappar du ju brytarens funktion. Eller så får du sätta ytterligare en puck vid brytaren och så får de prata med varandra, men känns lite överkurs.
Men får du fram en fast fas så är ju Shellyn alltid på och genererar då lite värme, förmodligen tillräckligt för att hålla kondensen borta från sig själv.

Men kan du sätta den på insidan är det ju att föredra.
Ja finns gott om plats för sensor på port och vägg. En magnetkontakt känns enklast.

Homeplug med inbyggd AP är redan beställd.

För utebelysning har jag klurat lite till på detta och nu tror jag att jag har förstått hur Shelly fungerar, väldigt smart faktiskt. Det började med att jag försökte hitta ett sätt att fixa trappkoppling i garaget och en idé att byta brytaren vid porten mot en ”trappkopplad shelly” vilket skulle kunna gå att fixa med två stycken Shelly (eller den dubbla). Men då slog det mig att det ju är så Shelly fungerar, som en form av trappkoppling så att en lampa med en brytare kan tändas antingen via brytaren eller via Shelly! Så precis som du beskriver så blir Shelly i armaturen ute beroende av brytaren på eller av, alternativt koppla förbi brytaren. (y) Detta är ju nackdelen med typ IKEA trådfri att brytaren måste vara till, och förr eller senare är någon klåfingrig där och släcker av misstag.

Jag har undersökt närmare och det är inte så knepigt att fixa kolla där brytaren till utebelysningen sitter så det får bli så, bästa lösningen.

Åter till garaget så borde jag kunna ta bort brytaren vid porten och då bara ha brytaren vid dörren kvar. Koppla om lite så att trappkopplingen försvinner och sätta en Shelly som triggas av att porten öppnas.

Tänkte se till att få hem homeplug först och få till WiFi och sedan beställa ett gäng Shelly produkter både för garaget och huset.
 
Det går ju att använda en "vanlig" trappkoppling ihop med en Shelly också, dvs att båda brytarna sätter på/stänger av precis som tidigare, men att du även kan styra det via appen/homeassistant eller annan Shelly samtidigt. Detta sätt att automatisera gör ju att alla kan styra som tidigare, utan behov av app, och att det fungerar att tända/släcka som tidigare även om ditt wifi går ner.

Så, behåll dina båda trappbrytare, sätt en shelly i sista dosan/takdosan. Då kan du tända som förut, men även via app eller portöppning.

Sätt en shelly1 till garageporten (I och O sluter över öppna kontakten på portstyrningen), låt din gamla öppnaknapp vara kvar parallellt. Då kan du öppna porten som tidigare, eller via app i bilen utanför. Koppla en givare till SW ingången, så har du koll på om porten är öppen eller stängd,

Koppla ihop det "virtuellt" att garageporten triggar belysningen. Denna koppling fungerar inte om wifit går ner, men då kan du ju ändå tända manuellt som du gjorde tidigare, och alla gamla brytare fungerar som tidigare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
nerdybynature nerdybynature skrev:
Vad är avser du med HA ovan?

Jag syftade på Home Assistant ([länk]) där senaste version är 2020.12.2.
De bytte versioneringssystem så de gick från version 0.118.4 till 2020.12.0.
Ah, det var docker compose-versionen.

2020.12.2 har jag
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
pokasd Sljdhl skrev:
Ah, det var docker compose-versionen.

2020.12.2 har jag
Då vet jag tyvärr inte vad som kan spöka.

Körde en nyinstallation av HA och mina Shelly-enheter upptäcktes direkt. Dock har jag ingen Dimmer 2 än.
Men den ligger på inköpslistan så berätta gärna om du hittar lösningen till ditt problem.
 
nerdybynature nerdybynature skrev:
Då vet jag tyvärr inte vad som kan spöka.

Körde en nyinstallation av HA och mina Shelly-enheter upptäcktes direkt. Dock har jag ingen Dimmer 2 än.
Men den ligger på inköpslistan så berätta gärna om du hittar lösningen till ditt problem.
Har inga ideer vad som kan vara fel men kan bekräfta att även Dimmer 2 fungerar med ShellyForHASS.
Skärmdump av Shelly Dimmer 2-konfiguration inom en smart hemintegration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pokasd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.