E
Kludden33 Kludden33 skrev:
Bara för att förtydliga, en person som innehar auktorisation (elinstallatör) får endast utföra arbete på sin egen elanläggning på fritiden. Den får alltså inte hjälpa tex en granne eller kompis. Det måste alltså vara ett hos ESV registrerat företag med ett egenkontrollprogram. Så även om du innehar en auktorisation är det inte fritt fram att arbeta hos andra.
Det stämmer inte, som jag skrivit tidigare får man det sålänge ingen ersättning utgår. I mindre skala.

Så fort man gör elinstallationsarbete yrkesmässigt är man ett elinstallationsföretag och måste uppfylla kraven på egenkontrollprogram, registrering, ha minst en elinstallatör för regelefterlevnad m.m.
Yrkesmässigt är det alltid om man tar någon form av ersättning för arbetet, men det kan finnas situationer när det utan betalning ändå anses yrkesmässigt t.ex. om arbetet är av mycket stor omfattning. https://www.elsakerhetsverket.se/fr...FjABegQIARAB&usg=AOvVaw2fp0FlCo_gxqGyJaCWN_PJ
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det stämmer inte, som jag skrivit tidigare får man det sålänge ingen ersättning utgår.
Tveksamt att det skulle hålla rent rättsligt att du gratisjobbar...
 
E
Kludden33 Kludden33 skrev:
Tveksamt att det skulle hålla rent rättsligt att du gratisjobbar...
Beror som sagt på omfattningen men ska du dra om elen i farmors hus, byta apparater och installera jordfelsbrytare så ska det ju inte vara något problem tycker jag.

Är det däremot nyinstallation av dotterns nybyggda hus lär det vara ej OK.
 
E El-Löken66 skrev:
Beror som sagt på omfattningen men ska du dra om elen i farmors hus, byta apparater och installera jordfelsbrytare så ska det ju inte vara något problem tycker jag.

Är det däremot nyinstallation av dotterns nybyggda hus lär det vara ej OK.
Jag håller med dig, men det känns som en gråzon. Skatteverket lär vilja förmånsbeskatta iaf
 
Staffans2000
Kludden33 Kludden33 skrev:
Jag håller med dig, men det känns som en gråzon. Skatteverket lär vilja förmånsbeskatta iaf
Men det har ju inte med ämnet att göra!

Staffan
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men det har ju inte med ämnet att göra!

Staffan
Fast vill man nu jobba ärligt med elinstallationer är det kanske ingen bra idé att byta ett verk mot ett annat att blåsa.

Fast nu tror jag inte detta är fallet här utan att det ryms ganska mycket inom det man får göra med auktorisation utan betalning.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur godkänner en elfirma en anläggning?
Vilket ansvar handlar det om?

Är det aktsamhetskravet i...... ansvar mot försäkringsbolag, eller ansvar för att den del som arbetet omfattar är utförd korrekt och kontrollerad?

Vad är det som hindrar att man lämnar över vissa delar av arbetet till innehavaren, givetvis på innehavarens ansvar?
Enda raka:
DET ÄR ALLTID ANLÄGGNINGSÄGAREN SOM ÄR ANSVARIG FÖR ANLÄGGNINGEN

I det protokoll elektrikern överlämnar intygar han bara att han utfört vissa arbetsmoment "Meggning, kontinuitet, slumpvis provtagning m.m.".

Det åligger fastighetsägaren på vinst och förlust lita på installatören att anläggningen är korrekt.

Det finns ALLTID fel eller diskutabla saker i en anläggning, det är därför man har JFB, överspänningsskydd, underspänningsskydd, spisvakter m.m. Fler skydd är nästan aldrig fel (eller ....)

Min åsikt är att elektriker är konservativa, när jag som kemist var med att bygga ett nytt kemilaboratorium fick jag enormt mycket mothugg mot att använda JFB, detta var c:a 1980. När jag 2000 ville har separat JFB på varje separat utgående grupp i det museum jag jobbade på, blev det mycket protester "så gör man inte"

Det finns likaså en hel del lobbyverksamhet som bromsar (T.ex. EIO numera IN), som vill behålla status quo, samtidigt som företagen via EU numera kan införa försämringar (Ej JFB i bastu, N1XV i stället för EKKJ).

Hela samhället är i förändring, mindre direktvärmande el, mer värmepumpar, LED-lampor ökad komplexitet inom el i hus.

Någon föreslog att vi skulle ha fler behörigsnivåer andra "sluta med behörighetssnacket".

OJ OJ detta blev ett spretigt inlägg :) :whistle:

Hur kommer elen att se ut om 10 år 50 år 100 år, och vem kommer att driva utvecklingen ?
Inte elektrikerna, utan hempularna, IKEA, Plejd, företagen (via EU/SS) .....
Nya intelligenta dvärgbrytare, plejd/ikea-liknande utrustningar.

I framtiden kommer man inte behöva några elektriker, bara montörer som sätter upp de i fabriken tillverkade elcentralerna, drar snabbkopplingarna som sitter i golv/tak-listerna. Sätter upp solcellerna med snabbkoppling till elektroniklåda och batteripaket.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E
C claesborjesson skrev:
Enda raka:
DET ÄR ALLTID ANLÄGGNINGSÄGAREN SOM ÄR ANSVARIG FÖR ANLÄGGNINGEN

I det protokoll elektrikern överlämnar intygar han bara att han utfört vissa arbetsmoment "Meggning, kontinuitet, slumpvis provtagning m.m.".

Det åligger fastighetsägaren på vinst och förlust lita på installatören att anläggningen är korrekt.

Det finns ALLTID fel eller diskutabla saker i en anläggning, det är därför man har JFB, överspänningsskydd, underspänningsskydd, spisvakter m.m. Fler skydd är nästan aldrig fel (eller ....)

Min åsikt är att elektriker är konservativa, när jag som kemist var med att bygga ett nytt kemilaboratorium fick jag enormt mycket mothugg mot att använda JFB, detta var c:a 1980. När jag 2000 ville har separat JFB på varje separat utgående grupp i det museum jag jobbade på, blev det mycket protester "så gör man inte"

Det finns likaså en hel del lobbyverksamhet som bromsar (T.ex. EIO numera IN), som vill behålla status quo, samtidigt som företagen via EU numera kan införa försämringar (Ej JFB i bastu, N1XV i stället för EKKJ).

Hela samhället är i förändring, mindre direktvärmande el, mer värmepumpar, LED-lampor ökad komplexitet inom el i hus.

Någon föreslog att vi skulle ha fler behörigsnivåer andra "sluta med behörighetssnacket".

OJ OJ detta blev ett spretigt inlägg :) :whistle:

Hur kommer elen att se ut om 10 år 50 år 100 år, och vem kommer att driva utvecklingen ?
Inte elektrikerna, utan hempularna, IKEA, Plejd, företagen (via EU/SS) .....
Nya intelligenta dvärgbrytare, plejd/ikea-liknande utrustningar.

I framtiden kommer man inte behöva några elektriker, bara montörer som sätter upp de i fabriken tillverkade elcentralerna, drar snabbkopplingarna som sitter i golv/tak-listerna. Sätter upp solcellerna med snabbkoppling till elektroniklåda och batteripaket.
Som du läser ett par inlägg tillbaka har elinstallatören ett visst ansvar för de delar som tas i drift.
 
E El-Löken66 skrev:
Som du läser ett par inlägg tillbaka har elinstallatören ett visst ansvar för de delar som tas i drift.
Bara genom den egna garantin som täcks av firmans ansvarsförsäkring.
 
E El-Löken66 skrev:
Som du läser ett par inlägg tillbaka har elinstallatören ett visst ansvar för de delar som tas i drift.
Läser man det finstilta så frånskriver man sig väldigt mycket, det skall ganska mycket till innan en domstol fäller en elfirma.
Fast det skall bli intressant att se vad som händer i
Elfirma spänningssatte annans fulel – stäms efter villabranden
 
Fairlane
Jag tycker onekligen att det låter intressant att auktoriserade elektriker fakturerar sina föräldrar om de behöver hjläp med småjobb. Det känns troligt. :)

Då blir det lite mer klart för mig varför jag inte skulle få hjälpa mina föräldrar med deras elanlägging om jag fick ett hemmapularkörkort. Det är inte för att man är rädd att det ska bli elsäkerhetsmässigt fel (jag kanske kan lika mycket, eller mer, som personen elfirman skickar, beroende på vem det är) utan för att det är risk för svartjobb. Det var fint tänkt. Gäller detsamma om jag hjälper mina föräldrar att måla om hemma, att laga mat till de, att städa etc? Jag får nog erkänna att jag varit en större svartjobbare än jag vetat om genom åren, men jag ska skärpa mig och skicka en faktura till de i fortsättningen. Jag har även lånat ut bil och släpvagn till vänner utan att jag utövat illojal konkurrans mot uthyrare av dessa artiklar. Det ska bli bättring även där.
 
  • Haha
  • Gilla
patst577 och 11 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Läser man det finstilta så frånskriver man sig väldigt mycket, det skall ganska mycket till innan en domstol fäller en elfirma.
Fast det skall bli intressant att se vad som händer i
Elfirma spänningssatte annans fulel – stäms efter villabranden
Jag är också väldigt nyfiken på utfallet. Det var länge sedan, så det borde väl vara dags nu.
Är det någon som vet hur det går i detta fallet?
 
Mikael_L
lnilsson lnilsson skrev:
Jag är också väldigt nyfiken på utfallet. Det var länge sedan, så det borde väl vara dags nu.
Är det någon som vet hur det går i detta fallet?
Jag kollade med tingsrätten då det begav sig. Jag vet vilken elfirma och vilket försäkringsbolag som var inblandade.
Dagen innan huvudförhandling kallades målet tillbaka, troligen för att parterna vile förlikas utanför domstol, men det är inget vare sig jag eller tingsrätten vet, utan mer en gissning.

Jag har någon gång tänkt fråga firman ifråga hur det gick, men det är ingen jag har en sådan kontakt med att jag har lätt att ställa den frågan, men någon gång lär jag stöta på rätt person i något sammanhang.
Det kan ju förvisso vara förlikning med tystnadsplikt också (inget jag heller vet, bara en möjlighet) och då lär jag inte kunna få någon info.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kollade med tingsrätten då det begav sig. Jag vet vilken elfirma och vilket försäkringsbolag som var inblandade.
Dagen innan huvudförhandling kallades målet tillbaka, troligen för att parterna vile förlikas utanför domstol, men det är inget vare sig jag eller tingsrätten vet, utan mer en gissning.

Jag har någon gång tänkt fråga firman ifråga hur det gick, men det är ingen jag har en sådan kontakt med att jag har lätt att ställa den frågan, men någon gång lär jag stöta på rätt person i något sammanhang.
Det kan ju förvisso vara förlikning med tystnadsplikt också (inget jag heller vet, bara en möjlighet) och då lär jag inte kunna få någon info.
Tack för info, jag har letat men inte hittat nåt om detta!

Det var ju tråkigt, på så vis att det hade varit mycket intressant med ett prejudikat.
Ja, troligtvis så gjorde dom en förlikning, har svårt att se att det skulle vara nåt annat om dom drog tillbaka målet. Och såsom du säger så tror jag också att dom har gjort upp om tystnadsplikt, det ligger väl inte i något bolags intresse att det ska bli publikt på vilket sätt dom har backat från sina krav.
 
Mikael_L
Det kan ju ev också vara så att f-bolaget backade ensidigt.

Jag har fått för mig att ibland verkar juristerna köra något slags chicken race.
Jag hade en dust med Telia för ett antal år sedan.
Jag motsatte mig Telias helt felaktiga krav tills de drog det till domstol, jag var säker på min sak, så jag fortsatte, och förberedde mig på process, och på morgonen samma dag som förhandlingen meddelade tingsrätten att stämningen var återkallad av Telia.

Kanske är de bara så vana att nästan alla blir så skraja att det faller till föga när det börjar närma sig ...:thinking:
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.