tommib
Det dök ju upp en diskussion på FB här om dagen triggat av artiklarna i Elinstallatören på temat. Där skrev jag en hel del, bl.a. med referens till ESVs rapport som länkas ovan. Antalet döda är så få att det vore bättre att reglera t.ex. receptfria läkemedel om man ville minska dem.

Faktum är att det precis som l_s_a skriver, det vore sannolikt av godo att uppmuntra till mer hempul, i betydelsen ökad kunskap och kännedom om sin egna elanläggning för att kunna utföra (eller låta utföra) förebyggande underhåll. Som det är nu har branschen trummat in budskapet att el är livsfarligt så många låter helt enkelt bli att ens titta på det.

• Gilla
magnu och 7 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Det dök ju upp en diskussion på FB här om dagen triggat av artiklarna i Elinstallatören på temat. Där skrev jag en hel del, bl.a. med referens till ESVs rapport som länkas ovan. Antalet döda är så få att det vore bättre att reglera t.ex. receptfria läkemedel om man ville minska dem.

Faktum är att det precis som l_s_a skriver, det vore sannolikt av godo att uppmuntra till mer hempul, i betydelsen ökad kunskap och kännedom om sin egna elanläggning för att kunna utföra (eller låta utföra) förebyggande underhåll. Som det är nu har branschen trummat in budskapet att el är livsfarligt så många låter helt enkelt bli att ens titta på det.
Tänk på mörkertalen!

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Tänk på mörkertalen!
Ja. Rapportförfattarna gör en uppskattning av mörkertalet. Det är i runda slängar max 75% av rapporterade siffror (dvs. rapporterat 8, med mörkertal 14; står innan mina citat av rapporten).

Nu är det förvisso så att man ofta inte kan uttala sig om brandorsaken, men jag har svårt att se att det skulle vara något speciellt med hemmapulade delar av den fasta installationen kontra de delar som inte är det som kunde göra det svårare att avgöra.

O
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nu är det förvisso så att man ofta inte kan uttala sig om brandorsaken, men jag har svårt att se att det skulle vara något speciellt med hemmapulade delar av den fasta installationen kontra de delar som inte är det som kunde göra det svårare att avgöra.
Om jag minns rätt så var slutsatsen att det var framför allt elcentralen i äldre villor som började brinna. Det känns rimligt. En hus från t.ex. 40-talet med originalcentral har ju troligtvis en rad brister. Dels får materialet nog anses ha passerats sin tekniska livslängd. Dels är centralen dimensionerad för den mer blygsamma belastning som var aktuell på 40-talet, snarare än dagens situation med elbilsladdning, värmepumpar, elspisar, ugnar, spabad, osv. Just elcentralen och gruppledningarna bör nog dessutom vara de delar som har minst sannolikhet för hemmafixande, och även minst sannolikhet för att ha bytts ut. Så även om det i många fall har kompletterats och byggts till under årens lopp är det troligtvis elfirmor som gjort det. T.ex. i samband med övergång från oljepanna till värmepump, renovering av badrum och komplettering med JFB, osv, osv.

Nu resonerade ESV dock annorlunda. De tänkte att sannolikheten för hemmafixande är direkt proportionell mot tid och antal ägarbyten. Alltså är äldre hus självklart mer hemmapulade och är huset tillräckligt gammalt så det helt hemmapulat!

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E
O Steamboy skrev:
Om jag minns rätt så var slutsatsen att det var framför allt elcentralen i äldre villor som började brinna. Det känns rimligt. En hus från t.ex. 40-talet med originalcentral har ju troligtvis en rad brister. Dels får materialet nog anses ha passerats sin tekniska livslängd. Dels är centralen dimensionerad för den mer blygsamma belastning som var aktuell på 40-talet, snarare än dagens situation med elbilsladdning, värmepumpar, elspisar, ugnar, spabad, osv. Just elcentralen och gruppledningarna bör nog dessutom vara de delar som har minst sannolikhet för hemmafixande, och även minst sannolikhet för att ha bytts ut. Så även om det i många fall har kompletterats och byggts till under årens lopp är det troligtvis elfirmor som gjort det. T.ex. i samband med övergång från oljepanna till värmepump, renovering av badrum och komplettering med JFB, osv, osv.

Nu resonerade ESV dock annorlunda. De tänkte att sannolikheten för hemmafixande är direkt proportionell mot tid och antal ägarbyten. Alltså är äldre hus självklart mer hemmapulade och är huset tillräckligt gammalt så det helt hemmapulat!
Det är för mig inte så intressant ifall elcentralen brinner upp, då har den ju gjort sitt jobb med bravur.

Brinner däremot huset ner är det illa. Stackars barnen.

j.erkers
E El-Löken66 skrev:
Det är för mig inte så intressant ifall elcentralen brinner upp, då har den ju gjort sitt jobb med bravur.

Brinner däremot huset ner är det illa. Stackars barnen.
Om elcentralen brinner upp så får nog huset den sitter i avsevärda - ireparabla - skador. Dessutom har den inte gjort sitt jobb, däremot så har den antingen passerat sitt bäst-före-datum eller installerats nyligen av en "elektriker" (troligen en klåpare i ett EKP och inte en hempulare). Min femöring...

C
Nu när tråden kom in på detta ämne läste jag härom veckan att det är nya krav i Storbritannien på att elcentraler måste ha metallkapsling. Av brandsäkerhetsskäl som jag förstod det.

C cpalm skrev:
Nu när tråden kom in på detta ämne läste jag härom veckan att det är nya krav i Storbritannien på att elcentraler måste ha metallkapsling. Av brandsäkerhetsskäl som jag förstod det.
Intressant - jag, som ganska nyligen, bytt ut min gamla central, inrymd i stadigt gjutna " Eldon- kapsel" med porslinsäkringar( dock utan bottenplatta för petskydd) mot en plastlådevariant med moderna automatsäkringar. Blev det farligare nu ?

GB har enfas i husen vad jag förstår? Det innebär ohyggliga strömmar som kan orsaka ordentlig varmgång. Vi har inte alls dessa problem i Sverige.

Jag har jobbat som elektriker länge och hempulandet har definitivt ökat senaste 20 åren pga tillgänglighet på billigt elmtrl samt svårighet att få tag på yrkeselektriker exakt när man byter sitt Ikeakök som på TV över en helg. I nästan varje rustat hem hittar man bristfällig EL.
Även rätt vanligt med Kompromisslösningar utförda av yrkeselektriker pga stress och snålhet att betala för obudgeterade förbättringar på el som inte syns.
Om jag fick bestämma så skulle EL besiktas med riktiga Eltest och bäst vore om all el byttes ut regelbundet (30-40 år vore nog en bra gräns)
Det är då många hempulare protesterar för de vet att sina dolda dosor fulskarvade 120 graders böjar med slangar osv blir ett problem att byta ut.
Varje vecka hittar jag inte bara FulEL utan TOKel.
Bostadsköpare träffar jag varje vecka som muttrande konstaterar att nån som INTE KAN el har gjort installationer.
Men man har varit med om budgivningar och vunnit konkurrensen om sin drömkuliss så man drar sig för att kräva pengar av säljaren av känslomässiga skäl.
Hittat bl.a
- Enfas spishäll 7200 watt kopplad med ojordad Lampsladd 0,75mm2 Area i en spisdosa avsäkrad 20A och 4mm2 Area (En pappa hade kopplat in och dottern funderade över om det var rätt)
- kittlande fläkt. Ett vägguttag för flyttad köksfläkt med ny kabel från en dosa i hall.
Vid okulär kontroll så hade man kopplat röd/gulgrön samt vit/blå och svart/brun. Helt rätt gamla färgerna mot nya.
En liten detalj var att den gruppen i elcentralen saknade röd skyddsjord i röret ut. Ifrån kökets kronströmbrytare kom en tändtråd som var röd. Så när man tände kökslampan så blev fläktens kåpa spänningsförande. Hade kunnat sluta med dödsfall. Kopplat av en elektriker som inte hade testat skyddsjorden utan bara funktionen och tagit för givet att färgerna stämde.
Jag tänkte skriva en bok med bilder om vår hempulshysteri och bostadfusk.

C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
GB har enfas i husen vad jag förstår? Det innebär ohyggliga strömmar som kan orsaka ordentlig varmgång. Vi har inte alls dessa problem i Sverige.
Absolut, de har ju sina "ring mains", vanligt med 32A-grupper osv. Men om nu elcentralen är nummer ett på listan av bränder i elanläggningar i svenska bostäder så verkar vi ju ändå ha liknande problem här.

Känns ju som en lite mer pragmatisk regelförändring än att hela tiden peka på hempuleri.

Var hemma hos en hempulare för x antal år sedan som ville visa sina eldragningar i källaren. Istället för att koppla in tvättmaskinen på väggen hade han en skarvsladd låg på golvet.

j.erkers
Elamatörer är farliga Elamatörer är farliga skrev:
En liten detalj var att den gruppen i elcentralen saknade röd skyddsjord i röret ut. Ifrån kökets kronströmbrytare kom en tändtråd som var röd. Så när man tände kökslampan så blev fläktens kåpa spänningsförande. Hade kunnat sluta med dödsfall. Kopplat av en elektriker som inte hade testat skyddsjorden utan bara funktionen och tagit för givet att färgerna stämde.
Ja visst @Elamatörer är farliga men det värsta (?) i ditt inlägg har en "elektriker" gjort... "Elektrikern" kan ju i och för sig vara en Elamatör - men hempulare är han inte. EKP?

("För övrigt vill jag att Karthago förstörs" (Cesar?) eller i min tid att el "släpps fri" - men med förnuft!)

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
tommib
j.erkers j.erkers skrev:
Ja visst @Elamatörer är farliga men det värsta (?) i ditt inlägg har en "elektriker" gjort... "Elektrikern" kan ju i och för sig vara en Elamatör - men hempulare är han inte. EKP?

("För övrigt vill jag att Karthago förstörs" (Cesar?) eller i min tid att el "släpps fri" - men med förnuft!)
Cato (d.ä.) faktiskt.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.